محمدحسن قدیری ابیانه گفت: غربی‌ها از این موضوع ناراحتند که در سطح افکار عمومی جهان و حتی در میان مردم آمریکا مقصر عدم اجرای برجام آمریکاست زیرا این ترامپ بود که از آمریکا را از برجام خارج کرد. حالا اروپایی‌ها آمده‌اند تا کمک‌حال دولت جدید آمریکا باشند.

اروپایی‌ها می‌خواهند بار تقصیر را از گردن آمریکا بردارند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مذاکرات هسته‌ای وین در شرایطی در آستانه انجام است که نگرانی از بدعدی غربی‌ها وجود دارد؛ اینکه قرار است ایران ایران به چه شیوه‌ای با کشورهای غربی مواجه شود و چگونه می‌توان از آنها ضمانت اجرای تعهداتشان را گرفت؟

محمدحسن قدیری ابیانه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «ایران دیگر قصد دادن هیچ امتیازی به غربی‌ها را ندارد و لازم است از غربی‌ها برای اجرای تعهداتشان ضمانت هم گرفته شود. از سوی دیگر هیچ مفاد دیگری جز آنکه در برجام آمده را نمی‌پذیریم؛ یعنی قرار نیست غربی‌ها بتوانند بر سر موضوعاتی مانند محور مقاومت در منطقه یا بحث‌های موشکی مذاکره کنند. هرچند من باور دارم حتی اگر برجام احیاء هم شود، اروپایی‌ها و آمریکا بازهم به تعهداتشان عمل نمی‌کنند. بنابراین ما باید هر قدمی که برمی‌داریم با آگاهی کامل از رویکرد غرب باشد».

او ادامه داد: «غربی‌ها از این موضوع ناراحتند که در سطح افکار عمومی جهان و حتی در میان مردم آمریکا مقصر عدم اجرای برجام آمریکاست زیرا این ترامپ بود که از آمریکا را از برجام خارج کرد. حالا اروپایی‌ها آمده‌اند تا کمک‌حال دولت جدید آمریکا باشند و با آغاز مذاکرات و شرط‌گذاری‌های متعدد، ایران را مقصر عدم اجرای برجام نشان دهند و بار سنگین بدعهدی را از دوش آمریکا بردارند. آنها می‌آیند تا شرایطی وضع کنند که ایران نپذیرد و در کمال وقاحت بگویند این ایران بود زیر برجام زد. از قضا قدرت رسانه‌ای هم دارند و می‌توانند چنین موضوعی را در سطح افکار عمومی مردم جهان هدایت کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «حالا در این شرایط ما باید مدام توپ را در زمین آنها بیندازیم و مدام بر این موضوع تأکید کنیم که این آمریکا بود که از برجام خارج شد و این اروپایی‌ها بودند که به تعهداتشان عمل نکردند. از طرفی مانند هیئت مذاکره قبلی به دفعات گفته نشود که همه چیز مرتب است؛ رویکردی که آقایان ظریف و عراقچی داشتند».

او با تأکید بر ضرورت ضعف‌نشان دادن ایران در مذاکرات اظهار کرد: «نباید جامعه را شرطی کرد و به‌هیچ‌وجه نباید اقتصاد کشور را به نتیجه برجام گره زد. برای این منظور ضروری است که یک تیم رسانه‌ای حرفه‌ای تیم مذاکره‌کننده را همراهی کند تا آنچه ایران می‌خواهد در جهان منعکس شود زیرا هر کشوری بتواند سریع‌تر، دقیق‌تر و متنوع‌تر اخبار مذاکرات را پوشش دهد، برد کرده است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای می‌تواند باعت تعدیل مواضع غربی‌ها و انجام یک مذاکره واقعی شود، گفت: «اگر ما بتوانیم از ظرفیت‌هایمان خوب استفاده کنیم، می‌توانیم بخشی از تحریم‌ها را خنثی کنیم. به نظرم غربی‌ها به دلیل عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای و گسترش روابط با کشورهای منطقه‌ای و آسیایی تحریم‌ها را لغو نمی‌کنند بلکه زمانی تحریم‌ها رفع می‌شود که احساس کنند تحریم‌هایشان بی‌اثر شده است؛ هرچند اکنون نیز فهمیده‌اند که تحریم‌ها تَرک خورده است. در آن صورت بازهم از سر خیرخواهی تحریم‌ها را لغو نمی‌کنند، بلکه برای ضربه‌زدن به توان تولید ایران است که تحریم‌ها را بر می‌دارند. مثلا حالا که متوجه شده‌اند ایران در تولید لوازم خانگی موفق بوده است، می‌گویند لوازم خانگی ساخت کره جنوبی را به ایران می‌فروشیم».