عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه داستان برجام، داستان تعلیق تحریم‌ها است نه لغو آنها، گفت: پرونده «PMD» هم ماجرایی است که باید به مختومه نشدن آن اعتراف کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به اعترافات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین کشورمان مبنی بر عدم اطلاع از وجود واژه «تعلیق» در ضمائم برجام، گفت: داستان برجام یک فرمولی داشت و آن این بود که ایران به صورت گسترده محدودیت‌هایی را در حوزه هسته‌ای می‌پذیرد و در ازای واگذاری امتیازات گسترده‌، طرف مقابل بعضی از تحریم‌ها را تعلیق می‌کند.

وی ادامه داد: بحث تعلیق در همه جای برجام وجود دارد و صرفاً محدود به یک ذره و یک گوشه نیست!

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: این کلمه (تعلیق) چیزی نیست که بعداً اضافه شده باشد، زیرا شما هرچه برجام را نگاه کنید از عباراتی استفاده می‌شود که معنای تعلیق یا تاکید بر توقف اجرا دارد؛ در واقع اجرا را متوقف کردن یعنی همان تعلیق کردن!

ایزدی افزود: یعنی تحریم سر جای خودش باقی و لغو نشده است و اجرای آن در یک بازه زمانی مثلاً ۱۲۰ یا ۱۸۰ روزه تعلیق می‌شود؛ از این جهت داستان برجام، داستان تعلیق است و داستان لغو نیست.

وی همچنین تصریح کرد: آقای روحانی و دولت حرف‌هایی می‌زدند که با متن برجام همخوانی نداشت مثلاً می‌گفتند تحریم‌ها لغو می‌شود که این در متن نبود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین تصریح کرد: آنها مدعی بودند که پس از برجام، ایران از ذیل فصل ۷ خارج می‌شود و در واقع یک سری دستاوردسازی برای برجام کردند که این‌ها با متن همخوانی نداشت.

ایزدی اضافه کرد: در متن، دو تا سه مورد در خصوص «لغو» وجود دارد که صرفاً مرتبط با لغو بعضی از دستورات اجرایی در رابطه با تحریم‌های ضعیف است و نه تحریم‌های جدی!

وی تصریح کرد: اگر دولت فعلی و چه دولت قبلی و چه دولت‌های آینده بخواهند یکسری توافقات را در حوزه بین‌الملل انجام دهند اما در داخل، مطالب دیگری را مطرح کنند این مسئله خسارت بار خواهد بود. مثلاً توافق کنند که برخی از تحریم‌ها لغو می‌شود اما در داخل القا کنند که همه‌ی تحریم‌ها لغو می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: لذا ناهماهنگ بودن گفتار یک دولتمرد با متنی که توافق کرده، خسارت آمیز است.

ایزدی همچنین گفت: وقتی در سال ۹۴ در مورد این خسارات و مشکلات صحبت می‌کردیم، طرف مقابل ما رئیس‌جمهور بود و ما فقط یک معلم و هیئت علمی دانشگاه بودیم. متاسفانه پیش‌بینی های منقدین نیز درست از آب درآمد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص موارد مشابهی که احتمالاً در آینده مورد اعتراف قرار گیرد، گفت: موضوع خروج ایران از «PMD» در واقع یکی از همین موضوعات خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: الان نیز می‌بینید که نماینده آژانس اتمی در مورد پروژه‌هایی صحبت می‌کند که مربوط به گذشته است درحالی که قرار بود همه این‌ها بسته شده باشد.

ایزدی تاکید کرد: لذا پرونده ایران در «PMD» در برجام مختومه نشده ولی ادعا شده که بسته شده است.

وی اضافه کرد: خروج ایران از فصل هفتم نیز از جمله این ادعاها بود در صورتی که اصولاً ایران ذیل فصل ۷ نبود که حالا بخواهد خارج شود؛ اما آمدند و گفتند که ما خارج شدیم. برجام برای فصل ۷ ایران کاری نکرد.