پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امروزه همیشه از راهکارهای لاغر شدن مطالب مختلفی را به گوش می شنویم یا در مقالات مختلف مطالعه می کنیم. اما کمتر شده است در جایی به در رابطه با ماندن در وزن متعادل توصیه هایی شود. اصلا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که پس از لاغری و کاهش وزن چطوری باید لاغر بمانیم؟ ما در این مقاله می خواهیم در رابطه با این موضوع صحبت کنیم و بهتر است شما هم همراه ما باشید.

لاغر ماندن چگونه ممکن می شود؟

معمولا روش هایی که برای لاغری و کاهش وزن توصیه می شود و آسیبی به همراه ندارد و کاملا ایمن است، رژیم و ورزش محسوب می شود. معمولا افراد بعد از پیروی از رژیم کاهش وزن این مشکل را دارند که ممکن است مجددا وزن از دست رفته آنها بازگردد که خوشبختانه برای این موضوع نیز راهکارهای متعدد و بسیار خوبی وجود دارد. به هر کدام از آنها به طور کامل اشاره خواهیم کرد.

1. ورزش را فراموش نکنید

یکی از کلیدی ترین نکات برای ماندن در وزن متعادل ورزش کردن است. وقتی فعالیت بدنی روزانه انجام شود و در روند روزانه وجود داشته باشد کالری های اضافی که از طریق مواد غذایی دریافت می شوند، سوزانده خواهند شد. از طرفی دیگر باید به این نکته توجه کرد که ورزش کردن سبب دفع سموم زائد از بدن می شود و همینطور التهابات بدنی را کاهش می دهد. حتی به بهبود ترشح هورمون های بدن و پیشگیری از بروز استرس اکسیداتیو که عاملانی موثر بر تناسب اندام هستند، تاثیرگذار خواهد بود.

به همین دلیل توصیه می کنیم برای داشتن تناسب اندام همیشگی به هیچ وجه بعد از کاهش وزن ورزش را فراموش نکنید و فعالیت بدنی روزانه خود را داشته باشید. از این طریق کیفیت عمر و طول عمر را نیز خواهید داشت. البته بهتر است ورزش های هوازی و ورزش با وزنه را هر دو در کنار هم داشته باشید تا نتیجه بهتری کسب کنید. البته ورزش های رقابتی، تیمی و گروهی هم به بهبود روحیه کمک می کنند که می توانید از آنها نیز بهره ببرید.

2. روند تغذیه ای سالم را ادامه دهید

بعد از اینکه به کاهش وزن رسیدید نباید نکات تغذیه ای را فراموش کنید. پیشنهاد می کنیم همواره مواد غذایی را طوری انتخاب و استفاده کنید که در وهله اول سلامت بدن در نظر گرفته شود. برای مثال بعد از رسیدن به وزن دلخواه شما نمی توانید هر قدر که می خواهید به رستوران بروید و غذاهای سرخ کرده و فست فود بخورید به این دلیل که به وزن دلخواه دست یافته اید. از این رو توصیه می کنیم روند سالمی که به دست یافتن شما به وزن دلخواه کمک کرده است را ادامه دهید و از آن مسیر سالم تغذیه ای خارج نشوید.

3. نوشیدن آب بین 8 الی 12 لیوان ضروری است

یکی از نکات مهمی که در طول کاهش وزن توصیه می شود، نوشیدن آب است. این کار را بعد از رسیدن به وزن دلخواه نباید قطع کنید. بلکه باید همین روند نوشیدن آب را ادامه دهید. زیرا هیدراته  نگه داشتن بدن به ماندن در وزن مناسب کمک بالقوه ای می رساند. حتی آب نوشیدن می تواند کمک کند تا شما از پرخوری دور بمانید. فقط باید برای این کار پیش از وعده های اصلی غذایی و هر گاه که احساس گرسنگی کردید آب بنوشید. در نتیجه هم از پرخوری جلوگیری کرده اید و هم بدن خود را گرسنه نگه نداشته اید. البته برای پیشگیری از گرسنگی باید وعده ها و میان وعده های غذایی را به موقع میل کند.

4. صبحانه را ازدست ندهید

یکی از وعده های اصلی که باید آنرا در جایگاه ویژه ای در نظر گرفت و به هیچ وجه آنرا حذف نکرد، صبحانه است. در این وعده بهتر است پروتئین دریافت کنید تا از گرسنگی در طول روز پیشگیری شود و علاوه بر آن انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه به بدن برسد. پیشنهاد می کنیم در این وعده تخم مرغ را از دست ندهید؛ زیرا یکی از منابع بسیار مفید برای دریافت پروتئین است و تمام مواد مغذی و ویتامینی مورد نیاز برای بدن را تامین می کند منتها فقط ویتامین c در آن وجود ندارد که در کنار آن بهتر است کلم بروکلی یا گوجه یا سبزیجات دلخواه را میل کنید.

5. خود را وزن کنید و سایز بگیرید

یکی از گزینه هایی که باعث می شود شما نتوانید فراتر از محدوده سالم وزن و سایز خود بروید، وزن کردن مکرر و سایز گرفتن است. برای این منظور بهتر است همیشه و هر چند روز یک مرتبه وزن خود را اندازه بگیرید و سایز قسمت های مختلف را یادداشت کنید. اگر یک کیلو بیشتر از وزن نرمال تان وزنتان بالا رفت سریعا از رژیم های کم کربوهیدرات برای برطرف کردن این موضوع برای چند روز استفاده کنید.

6. دیگران را با خود همراه کنید

یکی از گزینه های جالب اما موثر بر ماندن در وزن سالم همراه کردن دیگران با خود است. این به این معنی نیست که آنها را به پیروی از رژیم غذایی خود تشویق کنید بلکه آنها را به پیروی از رژیم غذایی سالم که نوعی از آن را در دست دارید ترغیب کنید. در واقع به جای اینکه روند نادرست تغذیه ای دیگران را الگو کنید بهتر است از آنها بخواهید آنها هم مثل شما روندی سالم برای تغذیه را انتخاب کنند.

7. همیشه ناسالم ها را مصرف نکنید

غذای ناسالم، همیشه ناسالم است. چه در روند لاغری باشید و چه آن دوره را به پایان رسانده باشید، باید این نکته را در نظر بگیرید همیشه غذاهای ناسالم ممنوع هستند. بهتر است منابع بهتری را انتخاب کنید. برای مثال در میان وعده ها از میوه، میوه خشک، آجیل، سبزیجات و لبنیات کم چرب را به جای استفاده از تنقلات در نظر داشته باشید. گزینه هایی  مانند نوشابه، قند، شکر، شیرینی، کیک، فست فود و سرخ کردنی ها، نوشیدنی های حاوی الکل و شیرین کننده ها همیشه مضر هستند و آسیب زننده محسوب می شوند. به همین دلیل توصیه می کنیم روند لاغری که به پایان رسید به هیچ وجه مواد غذایی ناسالم را استفاده نکنید.

در پایان

پیشنهاد می کنیم همواره پیروی از سبک زندگی سالم را داشته باشید تا با اضافه وزن مواجه نشوید. گزینه های بیان شده از بهترین راهکارهایی هستند که می توانید برای ماندن در وزن متعادل از آنها کمک بگیرید.