پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مشرق نوشت: محمود صادقی، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس دهم، در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه فعالیت های سیاسی پس از انتخابات دچار رکود شده و این وضعیت فقط مخصوص اصلاح‌طلبان نیست، گفت: در جریان اصلاحات نشست‌ها و جلسات به صورت منظم برگزار می شود و این بحث ها بیشتر معطوف به ارزیابی از اتفاقات گذشته و آسیب شناسی عملکرد این جریان است و رویکردهای مختلفی هم در جریان اصلاحات وجود دارد. برخی کماکان قائل به مشارکت از طریق صندوق رای هستند و بعضی به دلیل اعمال محدودیت در انتخابات، به راه حل های دیگری فکر می کنند.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم شرکت نکنند، گفت: یک جریان قدرتمندی در اصلاحات چنین دیدگاهی دارند اما برای پیش بینی از انتخابات ۱۴۰۱ خیلی زود است. دیدگاه شخصی من این است که شاید فضای سیاسی موجود کشور، انگیزه‌ای برای ایجاد ائتلاف فراگیر میان نیروهای سیاسی رانده شده از راست میانه تا اصلاح‌طلبان و نیروهای ملی مذهبی کند. جریان هایی که قائل به حرکت مسالمت آمیز و حضور در انتخابات هستند ولی عرصه برای حضور آنها تنگ شده است. در واقع دغدغه و درد مشترک می تواند این جریان‌ها را کنار هم قرار دهد.

*تأکیدات انتخاباتی محمود صادقی در حالی است که او در جریان انتخابات ۱۴۰۰ نیز اقدام تحریمی اصلاح‌طلبان ستادی را برنتابید و صراحتا اعلام کرد که به عبدالناصر همتی رأی خواهد داد.

لذاست که باید سابقه صادقی در مخالفت با تحریم انتخابات و ایضا تأکید او و سایر اصلاح‌طلبان مخالف تحریم، بر حضور در انتخابات آتی را به فال نیک گرفت و از آن حمایت کرد.

ایضا لازم به بیان است که منظور او از ائتلاف اصلاح‌طلبان دموکرات و مخالف تحریم انتخابات با راست‌های میانه؛ به طور خاص شخص آقای علی لاریجانی و نیز رئیس جمهور سابق را مورد اشاره قرار می‌دهد.

تکلیف آقای روحانی که با اصلاح‌طلبان همچون یک روح در ۲ بدن هستند مشخص است. اما نظر آقای لاریجانی در این‌باره مشخص نیست...

خاصه اینکه دکتر لاریجانی بعنوان یک فعال اصولگرا، تجربه همسویی نسبی با اصلاح‌طلبان و دولت آنها در قضیه برجام را نیز دارد؛ همانطور که تجربه نقد صریح آنها در قضایایی مثل کنفرانس برلین را دارد!

از طرفی تخاطب سیاسی دکتر لاریجانی و شورای نگهبان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز برخی اصلاح‌طلبان را در این تصور فرو برده که می‌توانند کارنامه‌ها را ندید گرفته و با آقای لاریجانی نزدیکی گفتمانی ایجاد کنند.

با وصف اشاره شده، اینکه آقای لاریجانی قائل به همسویی با چپ‌ها باشد یا خیر؟! و اساسا به آن فکر می‌کند یا نه؟! مسئله‌ای است که در آینده مشخص خواهد شد.

در عین حال، برخی معتقدند دکتر لاریجانی یکی از استوانه‌های سیاست در ایران است که قابلیت ایجاد مغناطیس گفتمانی را دارد. از طرفی تجربه نشان می‌دهد که همسویی و هم‌داستانی او با اصلاح‌طلبان به صلاح نیست و لاریجانی اصولگرا بیشتر از لاریجانی مؤتلف با چپ‌ها کارایی خواهد داشت.

چه اینکه اصلاح‌طلبان با برجای گذاشتن کارنامه آقای روحانی و نیز خروج از انتخابات به سمت بیراهه‌های بزرگی تغییر مسیر داده‌اند که این مسئله بر خطر هم‌راستایی با آنها خواهد افزود.