جعفر قنادباشی گفت: دولت کنونی برخلاف دولت روحانی اهل عقل‌نشینی در مذاکرات نیست.

نگاه آمریکا و انگلیس به مذاکرات استعماری است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: هرچه به مذاکرات برجامی خواه در وین، خواه در بروکسل نزدیک می‌شویم، این پرسش مطرح می‌شود که اگر بازهم غربی‌ها بدعهدی کنند چه باید کرد؟ به معنای دیگر حالا که هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است، چه می‌شود انجام داد تا بازهم شاهد بدعهدی‌های طرف‌های غربی نشویم؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «واقعیت این است که آمریکایی نشانه‌هایی بروز می‌دهند و سیگنال‌هایی مخابره می‌کنند که می‌شود متوجه شد، آنها در ضعیف‌ترین موضع خود قرار دارند. آمریکا چندسال سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرد اما حالا می‌بیند که ایران توانست تمام این فشارها را از سر بگذراند».

او ادامه داد: «آمریکایی‌ها احساس نگرانی می‌کنند زیرا از عدم حضورشان در دور تازه مذاکرات می‌ترسند. آنها دچار زیان‌های زیادی از عدم حضورشان در مذاکرات برجامی می‌شوند و پذیرش این موضوع برایشان سنگین است؛ به همه این دلایل می‌بینیم که موضع آمریکایی در چندوقت اخیر نسبت به گذشته تعدیل شده است».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک بیان کرد: «یک تفاوت مهم در این دوره از مذاکرات با مذاکرات دوره روحانی وجود دارد؛ آنکه اکنون غربی‌ها می‌دانند با دولتی مواجه‌اند که به هیچ‌وجه اهل عقب‌نشینی نیست و با عقب‌نشینی طرف مقابل را تشویق به حمله نمی‌کند. آنها می‌دانند که موضع امروز ما قدرتمند است. آقای امیرعبداللهیان هم به تازگی گفت که اکنون مهم‌ترین بحث ما رفع تحریم‌هاست و همه بحث‌های دیگر حاشیه‌ای است. این رویکرد نشان می‌دهد دولت ایران یک دولت مقاوم است که به‌هیچ‌وجه از موضوع اصولی جمهوری اسلامی ایران کوتاه نمی‌آید».

او درباره امکان شرط‌گذاری برای طرف‌های غربی اظهار کرد: «شرط‌گذاری در مذاکرات بین‌المللی عرف نیست و فکر نمی‌کنم دولت هم بخواهد خلاف عرف بین‌المللی رفتار کند زیرا از نظر عملی امکان گرفتن ضمانت اجرا وجود ندارد و ما باید صرفا بر رفع تحریم‌ها تأکید کنیم».

او در پایان گفت: «آمریکا و انگلیس به مذاکرات نگاهی استمعاری دارند و می‌خواهند تمایلات رژیم صهیونیستی را تأمین کنند و این رژیم غاصب هم می‌کوشد با تهدیدهای لفظی جایگاه متزلزل خود را هم قدرتمند نشان دهد؛ درصورتی که در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد».