حسین کنعانی‌مقدم گفت: من بن‌سلمان را به صدام‌حسین می‌دانم که اگر به قدرت برسد دقیقا همان رویکردی را در سیاست داخلی و خارجی خواهد داشت که صدام داشت.

باید قبل از به قدرت‌رسیدن بن‌سلمان با عربستان به نتیجه برسیم؛ او شبیه به صدام است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اخیرا سخنگوی وزارت خارجه گفته است که توافق‌هایی با عربستان شکل گرفته است اما برای نهایی‌شدن آنها نیاز به زمان بیشتری است. حالا در این بین این موضوع مطرح است که چه ملاحظاتی را باید در نظر داشت؟

حسین کنعانی‌مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «عربستان به عنوان یک کشور حاشیه خلیج فارس دارای اهمیت زیادی است و ضرورت مذاکرات ایران و این کشور به پنج محور متصل است. نخست بحث امنیت خلیج فارس است که حتما این موضوع به نقش‌آفرینی مؤثر ایران و عربستان بستگی دارد و خروج کامل نیروهای آمریکایی از این منطقه که باعث ایجاد ثبات و امنیت در خلیج فارس می‌شود».

او ادامه داد: «دومین محور موضوع حج است. مردم ایران چندسالی می‌شود که از نعمت زیارت خانه خدا محروم مانده‌اند و حتما یکی از ضرورت‌های مذاکره ایران و عربستان باز شدن راه حج عمره و تمتع است. سومین محور بحث یمن است. به هر حال یکی از دغدغه‌های ایران اشغال این کشور از سوی نیروهای آمریکا و عربستان است. گرچه آنها در یمن شکست خوردند اما مردم یمن از سر سیاست‌های آمریکا و عربستان خسارت‌های زیادی دیدند که این موضوع برای ایران بااهمیت است زیرا حمایت از مردم یمن را تکلیف خود می‌داند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: «محور چهارم همکاری ایران با کشورهای عربی و اسلامی است. باتوجه به جایگاه ایران و عربستان در جهان اسلامی از سرگیری مجدد ارتباط این دو کشور می‌تواند باعث ایجاد وحدت جهان اسلام شود. محور پنجم موضوع رژیم صهیونیستی است. خط قرمز ایران همواره فلسطین بوده است. عربستان در بحث عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با این رژیم اقداماتی انجام داده است که بحث بر سر این اقدامات وجود دارد. اگر قرار باشد خاک عربستان یا کشورهایی عربی که رژیم صهیونیستی بر آنها اِعمال نفوذ دارد، پایگاه صهیونیست‌ها شود، ایران آن کشورها را دوست خود نمی‌پندارد».

او درباره اینکه آیا روند مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کنید یا خیر، تصریح کرد: «به نظرم هر دو کشور این عزم را دارند که اختلافات را کم کنند. اینکه مدت مذاکرات چه‌قدر طول می‌کشد، بحث دیگری است اما من امیدوارم در دوره ملک‌سلمان ارتباط ایران و عربستان به نتیجه برسد تا تعهداتی برای بن‌سلمان به وجود آید که ممکن است بعد از او پادشاه عربستان شود زیرا من بن‌سلمان را به صدام‌حسین می‌دانم که اگر به قدرت برسد دقیقا همان رویکردی را در سیاست داخلی و خارجی خواهد داشت که صدام داشت».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «اکنون رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را می‌کند که حاکمیت سعودی را از اخذ نتیجه با ایران دور کند با ابزارهایی از جمله ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی که باید این ملاحظه را هم در نظر داشته باشیم».