یک کارشناس مسائل هسته‌ای در آمریکا اذعان کرده گزینه نظامی علیه ایران منتفی است ضمن آنکه تحریم‌ها نیز اثرشان تضعیف شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک کارشناس مسائل هسته‌ای در آمریکا ضمن منتفی دانستن گزینه نظامی علیه ایران به کُند شدن تیغ تحریم‌ها نیز اعتراف کرده است.

«کسلی داونپورت»، مدیر بخش منع اشاعه در «انجمن کنترل تسلیحاتی» آمریکا درباره چالش‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «دولت بایدن باید بین نشان دادن به ایران که از تخفیف تحریم‌ها منتفع خواهد شد و عدم تسلیم در برابر اهرم‌های فشار ایران توازن حفظ کند.»

وی که بامداد جمعه (به وقت تهران) با خبرگزاری فرانسه مصاحبه می‌کرد اضافه کرد: «ایالات متحده نمی‌تواند به ایران بابت تداوم نقض توافق هسته‌ای پاداش بدهد.»

«دنیس راس»، مشاور روسای جمهور سابق آمریکا در مسائل غرب آسیا چند روز پیش در یادداشتی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت مدعی شده بود که دولت بایدن برای به سرانجام رساندن مذاکرات با ایران بایستی تهدید به جنگ را حفظ کند.

او در فارن‌پالیسی نوشت: «اگر ایالات متحده می‌خواهد خطر درگیری را پایین آورده و به دیپلماسی فرصتی برای موفق شدن بدهد، بایستی ترس ایران از واکنش آمریکا را برگردانده و به نحو موثرتری از فشار استفاده کند.»

با وجود این، داونپورت در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته نه تنها هیچ گزینه نظامی علیه ایران وجود ندارد بلکه تیغ تحریم‌ها هم با توجه به اینکه چین بعید است خرید نفت از ایران را متوقف کند، کند شده‌اند.

او توصیه کرده در صورتی که ایران به رعایت کامل برجام برنگردد بایدن باید به دنبال توافقی کوتاه مدت با ایران باشد که برخی تحریم‌ها علیه این کشور را در ازای توقف برخی از حساس‌ترین فعالیت‌های هسته‌ای رفع می‌کند.

داونپورت گفت: «ایالات متحده گزینه‌های دیگری هم داد ولی هیچ‌کدامشان خوب نیستند.»

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده گفته قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند، اما از انجام اقدامات لازم برای عقب‌نشینی از سیاست‌های ترامپ خودداری کرده است.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستن گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: «آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.»