فارس/ سخنگوی سفارت سعودی در واشنگتن میگوید که علیرغم اختلافات با آمریکا در برخی موضوعات مثل ایران و یمن، روابط میان ریاض و واشنگتن مستحکم و پایدار است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«فهد ناظر» سخنگوی سفارت ریاض در واشنگتن مدعی شد که روابط میان آمریکا و عربستان سعودی علیرغم اختلاف نظر در برخی موضوعات قوی و پایدار است. 

وی در مصاحبه با پایگاه عرب نیوز گفت: روابط عربستان و آمریکا طولانی است و بیش از 75 سال قدمت دارد. نه تنها مداوم بوده بلکه هر روز عمیقتر و قویتر نیز شده است و تحت هر دو دولت جمهوریخواه و دموکرات چنین بوده است. 

با این حال وی تاکید کرد که در پادشاهی سعودی نگرانیهایی در زمینه برخی از سیاستهای دولت «جو بایدن» در غرب آسیا به ویژه در ارتباط با مساله ایران وجود دارد. 

وی در ادامه لفاظیهای مقامات سعودی علیه ایران افزود: ما همیشه نگرانیهایی درباره بندهای غروب آفتاب در توافق هسته‌ای داشته‌ایم که ماهیت آن را موقتی می‌کند. ما یک توافق طولانیتر می‌خواهیم. 

وی که کشورش سالانه خریدهای تسلیحاتی هنگفتی از کشورهای غربی به ویژه آمریکا دارد ادامه داد، ریاض همچنین نگرانیهایی درباره برنامه موشکی ایران و حمایت این کشور از شبه نظامیان در منطقه دارد.

یک مقام وزارت خارجه سعودی نیز اخیرا درباره  تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد، گفته بود، ریاض به شدت نگران افزایش سرعت فعالیت‌های هسته‌ای ایران و توسعه توانایی‌های آن است و در ادامه مدعی شده، این فعالیت‌ها با اهداف صلح‌آمیز سازگار نیست. 

فهد ناظر که سخنگوی «ریما بنت بندر بن سلطان» سفیر سعودی در واشنگتن است همچنین از اختلافات با آمریکا در زمینه برخی موضوعات مثل یمن و خروج نیروهای انصارالله از لیست تروریستی آمریکا، برچیده شدن برخی سامانه های ضدموشکی پاتریوت آمریکا از این کشور سخن گفت.

هفته گذشته «خالد بن سلمان» برادر کوچک ولی‌عهد سعودی و معاون وزیر دفاع این کشور برای تقویت روابط دو کشور به آمریکا سفر کرده بود. 

با این حال یک منبع وابسته به دفتر پادشاهی عربستان سعودی به وب‌سایت «سعودی لیکس» گفته، نحوه تعامل واشنگتن با خالد بن سلمان سبب ناامیدی ریاض شده است.

این وب‌سایت افزود، خالد بن سلمان موفق نشد دیدارهایی با نمایندگان کنگره داشته باشد زیرا  فضای کنگره نسبت به عربستان سعودی به دلایلی چون جنگ یمن و کشته شدن روزنامه‌نگار منتقد «جمال خاشقچی» دوستانه نیست.