جهان نیوز نوشت: روایت تازه‌ای که به نقل از روحانی در خصوص ماجرای به انصراف کشاندن محمدرضا عارف در انتخابات سال ۹۲ منتشر شده است، جزئیات بیشتر را از نقش ویژه رئیس دولت اصلاحات بیان می‌کند.

ناگفته‌های روحانی از انتخابات ۹۲ | جزئیات جدید از نقش خاتمی در انصراف عارف
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یکی از عمده‌ترین گلایه‌ها و اتهامات اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان در سال‌های اخیر، بخصوص بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲، حذف کاندیداهای جریان اصلاحات بوده است؛ اتهامی توام با مظلوم‌نمایی و حمله به جریان رقیب.

به گزارش مهر، اما نگاهی کوتاه به رفتار اصلاح‌طلبان با «محمدرضا عارف» در انتخابات سال ۹۲ و همچنین خرج کردن «اسحاق جهانگیری» به پای حسن روحانی با عنوان نامزد پوششی در انتخابات ۹۶، گویای این واقعیت است که اصلی‌ترین متهم حذف نامزدهای جریان اصلاحات در رقابت‌های انتخاباتی سال‌های اخیر، خود اصلاح‌طلبان بوده‌اند.

در این میان، آنچه برخی اصلاح‌طلبان و شخص محمدرضا عارف پیش و پس از انتخابات ۹۲ مطرح کردند حکایت از تصمیم «سید محمد خاتمی» در انصراف تنها نامزد جریان اصلاحات داشت.

عارف در متن بیانیه انصراف خود به نفع روحانی که در ۲۱ خرداد ۹۲ منتشر شد، اعلام کرد: «غروب دوشنبه بیستم خرداد ماه، مرقومه‌ای از جناب آقای سید محمد خاتمی دریافت نمودم. ایشان طی این نامه در مقام رهبری اصلاحات، ادامه حضورم را در صحنه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری به مصلحت ندانسته‌اند.»

او در بهمن ماه همان سال، در گفتگویی، به بیان جزئیات بیشتری درباره نامه خاتمی پرداخت که نشان از دلخوری و نارضایتی از تصمیم رئیس دولت اصلاحات داشت.

به گفته محمدرضا عارف، «در هواپیما بودم که فکسی ناخوانا و کمرنگ از آقای خاتمی به دستم رسید که از مضمونش متوجه شدم درخواستی است برای کناره‌گیری من. پرسیدم گفتند که آقای خاتمی با شما تماس تلفنی گرفته بودند تا از شما بخواهند به نفع حسن روحانی کناره‌گیری کنید اما به تماس وی پاسخ ندادید. شب ۲۲ خرداد بود که با نزدیکانم نشستی برگزار کردم و تصمیم بر این شد تا کناره‌گیری کنم، اگرچه تشخیص من چیز دیگری بود»

از سوی دیگر، حسن رسولی عضو بنیاد امید ایرانیان و از افراد نزدیک به محمدرضا عارف نیز پس از انتخابات سال ۹۲ از دلخوری عارف نسبت به تصمیم شورای مشورتی خاتمی جهت انصراف او به نفع روحانی سخن گفت و تاکید کرد: «عارف ناراحت و دلخور بود به دلیل برخوردها و عملکردی که در شورای مشورتی صورت گرفت. به این دلیل که بر خلاف وعده‌های‌شان عمل کردند»

جزئیات جدید از نقش خاتمی در انصراف عارف
اما این روزها، روایت جدیدی از ماجرای کنار زدن اجباری محمدرضا عارف توسط رئیس دولت اصلاحات منتشر شده است؛ روایتی به نقل از «حسن روحانی».

مجله «آگاهی‌نو» وابسته به حزب کارگزاران سازندگی، ضمیمه چهارمین شماره خود را به گفتگو با حسن روحانی اختصاص داده است؛ گفتگویی که در ۶ جلسه انجام شده و سردبیر این نشریه، صرفاً آن را روایت کرده است.
در بخشی از ضمیمه آگاهی‌نو که به ماجرای انصراف عارف به نفع روحانی و نقش سید محمد خاتمی پرداخته، آمده است: «خاتمی به روحانی علاقه داشت و هیچ شرط و شروطی برای روحانی نگذاشت و سرانجام در انصراف عارف نقش کلیدی داشت و با نامه‌ای به او اعلام کرد در صورت عدم انصراف رسماً اعلام می‌کند عارف نامزد جبهه اصلاحات نیست.»

خاتمی در پاسخ به روحانی: از عارف حمایت نمی‌کنم
روحانی در این گفتگو به مشورتش با خاتمی در اسفند ماه ۱۳۹۱ اشاره کرده و آنچه در نشریه مذکور به نقل از او منتشر شده، آمده است: «روحانی در اسفند ماه ۱۳۹۱ با سید محمد خاتمی برای نامزدی مشورت کرده بود، گفته بود شاید نامزد شود، خاتمی در پاسخ گفته بود کار خوبی می‌کنید اما من از شما خیلی عذر می‌خواهم من به کس دیگری قول حمایت داده‌ام. روحانی از خاتمی پرسید به آقای عارف قول داده‌اید؟ خاتمه گفت: نه!»

شرط و شروط روحانی برای ائتلاف با اصلاح‌طلبان
براساس آنچه این نشریه به نقل از روحانی آورده، او پیش از انتخابات خرداد ۹۲ برای ائتلاف با اصلاح‌طلبان شرط و شروطی گذاشته بود. در این روایتِ تازه منتشر شده آمده است: «[اصلاح‌طلبان] با نامزد سرسختی مواجه بودند که در آخرین جلسه مشترک با نمایندگان آنها گفته بود سه نکته در هرگونه ائتلاف برای او قطعی است؛ اول- به نفع کسی کنار نمی‌رود، دوم- از عارف نخواهد خواست به سود روحانی کنار رود و سوم- در صورت پیروزی قول هیچ مقامی را به اصلاح‌طلبان نمی‌دهد.»

آگاهی‌نو در روایت خود آورده است که «روحانی حتی پیشنهاد اصلاح‌طلبان که از میان او و عارف یکی با نظرسنجی کنار برود را رد کرد و گفت هرکس می‌خواهد به نفع من کنار رود اما من به نفع کسی کنار نمی‌روم! »

روحانی ملاقات با عارف را نپذیرفت!
در این نشریه به ماجرای رد پیشنهاد حسین فریدون توسط روحانی مبنی بر ملاقات با عارف هم اشاره شده و آمده است: «روحانی درباره دولت آینده هم گفته بود فقط افرادی را برای همکاری انتخاب می‌کند که خودش تشخیص بدهد. روحانی حتی پیشنهاد حسین فریدون برادرش را قبول نکرد که قبل از انتخابات پنج دقیقه به خانه محمدرضا عارف برود.»

روحانی در نظرسنجی‌ها چند درصد رأی داشت؟
در ماجرای میزان آراء حسن روحانی در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات ۹۲ نیز ادعایی در ضمیمه مجله آگاهی‌نو آمده است که با سخنان مرحوم هاشمی رفسنجانی که در ۳۰ بهمن ۹۴ مطرح کرد همخوانی ندارد. در این نشریه آمده است که «سطح رشد عارف در نظرسنجی‌ها البته هرگز از شش درصد بالا نرفت در حالی که روحانی پس از ۶ درصد مورد ادعایِ نظرسنجی‌ها با اولین گفتگوی تلویزیونی به ۱۰ درصد رسید و هر روز بالاتر می‌رفت و تا پایان انتخابات به بالای ۵۰ درصد رسید.»

این در حالی است که هاشمی رفسنجانی حمایت‌های خودش را عامل افزایش آراء حسن روحانی عنوان کرد نه محبوبیت روحانی. او پیش از انتخابات دوره پنجم خبرگان رهبری در جمع اعضای ستاد انتخاباتی‌اش در حسینیه جماران گفت: «اصلاح‌طلبان باید افرادی که نامدار نیستند را [برای انتخابات مجلس] معرفی کنند و [به مردم] بگویند شما که می‌خواستید به ما رأی دهید، [امروز] به این افراد رأی دهید؛ مثل کاری که من با دکتر روحانی کردم و ظرف یک هفته رأی ایشان از سه، چهار درصد به پنجاه و چند درصد [رسید]»