جهان نیوز نوشت: هنوز چند ساعتی از خبر سفر سردار قاآنی به بغداد نگذشته است که رسانه ها از توافقات پنج‌گانه بسیار مهم در نشست نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق با هیأت هماهنگی شیعیان خبر دادند.

واکنش به موقع فرمانده سپاه قدس به ترور الکاظمی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عملیات مشکوک حمله پهپادی به خانه مصطفی الکاظمی در منطقه سبز بغداد در حالی صورت گرفت که هدف طراحی این اقدام خیلی روشن بود. این اقدام مشکوک هدفی جز امنیتی کردن فضای عراق و زمینه ای برای تولید فشار سیاسی و امنیتی علیه گروه های مقاومت و حشد الشعبی به دنبال ندارد و تلاش می شود که روند پیگیری برخی اعتراضات به انتخابات عراق را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

آمریکایی ها بلافاصله رایزنی هایی را صورت دادند که بخشی از روند تحقیقات عملیات علیه نخست وزیر عراق باشند. موضوعی که خیلی طبیعی است با چه هدفی دنبال می شود و بی شک یکی از اهداف سفر سردار قاآنی جلوگیری از چنین سوءاستفاده هایی خواهد بود.

آمریکایی ها پس از ناکامی های اولیه در مرحله شریک کردن خود در روند تحقیقاتی حمله به اقامتگاه نخست وزیر عراق، بلافاصله تلاش کردند که در یک عملیات هماهنگ رسانه ای، نیروهای نزدیک به ایران را مسئول این عملیات معرفی کنند. همچنانکه «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در همان ساعات اولیه ماجرا که خود نیز اعتراف به کم اطلاعی از چگونگی حادثه بغداد داشت، اظهار کرد: تعدادی از گروه‌های داخل عراق که حامی ایران هستند، توانایی چنین حملاتی دارند!

اما در فاصله کوتاهی، خبر سفر غیر منتظره سردار قاآنی به عراق نشان داد که ایران ابعاد ایجاد فتنه در عراق را بسیار جدی گرفته و می خواهد در نطفه آن را خفه کند.

با این وجود از همان مقدار اندک خبری که از جزئیات سفر سردار قاآنی به عراق منتشر شده می توان فهمید که سردار قاآنی چه اقدامات مهمی را در همین فاصله کوتاه انجام داده است.

هنوز چند ساعتی از خبر سفر سردار قاآنی به بغداد نگذشته است که رسانه ها از توافقات پنج‌گانه بسیار مهم در نشست نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق با هیأت هماهنگی شیعیان خبر دادند.

چارچوب این توافق نشان می دهد که علی رغم جو روانی که تلاش شد بعد از عملیات مشکوک ترور مصطفی الکاظمی در عراق ایجاد شود، گروه های شیعه عراق با یک تدبیر به موقع گرد هم جمع شده و حتی توافقاتی را برای کاهش تنش های امنیتی و رسانه ای و گام های عملیاتی برای حفظ وحدت در عراق داشته اند. جالب آنکه بحث اعتراضات انتخاباتی برخی گروه های مقاومت نیز نه تنها دچار انفعال نشده بلکه تاکید شده است که مجازات عوامل برخورد امنیتی با معترضین انتخابات اقدام و چارچوب نحوه به نتیجه رسیدن قانونی اعتراض به انتخابات نیز تعیین شده و دولت الکاظمی موظف شده است که به گروه های معترض انتخابات پاسخ اطمینان بخش بدهد و تعیین تکلیف نهایی انتخابات و خروجی سیاسی آن نیز با حضور گروه های مقاومت انجام بپذیرد.

آمریکایی ها برای ایجاد فتنه در عراق در آستانه تشکیل دولت جدید همچنان فعال هستند ولی به نظر می رسد که فرمانده سپاه قدس در مرحله اول مواجهه با طراحی جدید آمریکایی ها در بغداد قدم مهم و به موقعی را برداشته است.