معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان این‌که ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، درباره مذاکرات هشتم آذر در وین گفت: موضوع اصلی پیامدهای ناشی از خروج آمریکا و تحریم‌های غیرقانونی این کشور است.

درخواست مهم معاون وزیر خارجه از فرانسه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دیروز (سه‌شنبه)‌ در اولین مقصد سفرش به چند کشور اروپایی در پاریس با «فیلیپ ارورا» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه در محل این وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو کرد، در گفت‌وگویی در این باره افزود: من به عنوان معاون سیاسی وزیر امور خارجه تعامل با کشور‌های مختلف را در دستور کار دارم؛ چندی قبل سفری به کشور‌های منطقه خودمان داشتم و در این دور سفر به چند کشور اروپایی را در پیش داریم که از پاریس آغاز شد.

وی گفت: موضوعات مربوط به روابط دو جانبه، مسائل مربوط به منطقه و بین الملل در دستور کار سفر به کشور‌های اروپایی است که با مقامات مسئول در کشور‌های فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا مطرح خواهم کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: همین طور درباره راه‌های گشایش در مسائل دو جانبه و گشودن دریچه‌های جدید همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های اروپایی از اهم اهداف این سفر خواهد بود.

باقری گفت: سه شنبه ۱۸ آبان با مقام مسئول وزارت خارجه فرانسه گفتگو‌های خیلی مشروح، صریح، جدی، سازنده و رو به جلویی را داشتم.

وی افزود: فرانسه در آغاز سال جدید میلادی و در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و به طور طبیعی نقش آفرینی فراملی را می‌تواند داشته باشد.

باقری گفت: این یک فرصت بسیار مناسبی است هم برای ارتقای مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فرانسه و هم نقش آفرینی فرانسه در تعاملات منطقه‌ای و نیز در مسیر مذاکراتی که ما در ۸ آذر در وین با ۱+۴ خواهیم داشت.

وی درباره اظهارات ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه پس از تماس تلفنی با همتای ایرانی اش که گفته بود مذاکرات احیای برجام باید از همان مرحله‌ای که تا ۲۰ ژوئن رسیده بود، از سر گرفته شود افزود: تاکید می‌کنم ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، چون موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت به طور کامل توافق حاصل شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: موضوع اصلی که الان ما پیش رو داریم پیامد‌های ناشی از خروج امریکا از توافق برجام است. آن پیامد‌ها فقط منحصر به موضوع تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است؛ بنابراین در مذاکرات پیش رو مسئله اصلی لغو تحریم‌های غیرقانونی خواهد بود.

باقری افزود: نکته مهم این است که ما بتوانیم در این مذاکرات به یک توافق با نتایج عملی و پایدار دسترسی پیدا کنیم که این توافق بتواند هم جبران کننده ضعف‌هایی باشد که در دوره خروج آمریکا از برجام با آن مواجه شدیم و هم جبران هزینه‌هایی باشد که بر جمهوری اسلامی ایران و همین طور بر کشور‌های دیگر از جمله طرف‌های دیگر برجام تحمیل کرد.

باقری: فرانسه خواهان ایفای نقشی جدی‌تر در مذاکرات است

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فیگارو نیز درباره نقش پاریس در مذاکرات برجام صحبت کرد.

باقری در توضیح دیدارش با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه گفت: «اگرچه رویکردهای روسیه یا چین به موضع ما نزدیک‌تر است اما از لحظه دیدار امروزم (با ارورا) تصور می‌کنم که فرانسه می‌خواهد نقش جدی‌تری در این مذاکرات ایفا کند».

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: «اگر فرانسه از این پس موضع مستقل‌تری نشان دهد، موقعیت خود را به عنوان یک کشور مذاکره کننده تقویت خواهد کرد».

گفتنی است؛ علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از پاریس راهی برلین شد و قرار است از آنجا هم به لندن برود. مادرید هم از دیگر مقاصد سفر اروپایی علی باقری است.

منبع: ایسنا