فارس/ معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی در لندن گفت که در خصوص مسئله پرداخت بدهی انگلیس به ایران و میزان آن توافق شده، اما نحوه و روند پرداخت هنوز حل نشده است.

انگلیس به ایران پول می‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شبکه آمریکایی «بلومبرگ» گزارش داد «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای در لندن گفت که امیدوار است بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی (۵۳۵ میلیون دلاری) بریتانیا به ایران در خصوص یک قرارداد نظامی مربوط به چند دهه قبل، «به زودی» پرداخت شود و دو کشور در تلاش هستند تا مسئله چگونگی پرداخت آن را بررسی کنند. 

طبق این گزارش، علی باقری کنی که همچنین مذاکره‌کننده اصلی ایران در مذاکرات آتی وین است و در حال حاضر در تور اروپایی در آستانه گفت‌وگوهای هشتم آذر با گروه ۱+۴ که قرار است با هدف رفع تحریم‌های آمریکا برگزار شود به سر می‌برد، گفت که این موضوع در دیداری که وی روز پنجشنبه با مقامات وزارت خارجه انگلیس داشت مطرح شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، باقری با بیان اینکه «مسئله اصلی در خصوص پرداخت بدهی و میزان آن توافق شده، اما نحوه و روند پرداخت هنوز حل نشده است»، افزود: گفت‌وگوها هفته آینده در تهران ادامه خواهد یافت.

وی این گفت‌وگوها را جدی و گامی رو به جلو برای رفع برخی اختلافات بین دو کشور خواند و افزود از جمله موضوعات مطرح شده از سوی مقامات انگلیسی، بازداشت «نازنین زاغری راتکلیف» زندانی دوتابعیتی انگلیسی-ایرانی بود.

باقری کنی ادعای وجود ارتباط بین پرداخت بدهی انگلیس و این زندانی را تکذیب و تصریح کرد: بازداشت زاغری راتکلیف یک مسئله قضایی است که در چارچوب قوه قضاییه رسیدگی می‌شود و امکان پیگیری در داخل قوه قضاییه را دارد.

پیش‌تر، «جرمی هانت» وزیر خارجه پیشین انگلیس در مصاحبه با شبکه «اسکای‌نیوز» تأکید کرد که دولت انگلیس باید بدهی ۴۰۰ میلیون پوند به جمهوری اسلامی ایران را بپردازد.

وی با تأکید بر این که این مبلغ حق ایران است و باج‌خواهی نیست، ادامه داد: «وقتی من وزیر خارجه بودم، بحث‌هایی درباه قاعده کلی و اصل آن وجود داشت و ما مقرر کردیم که ما پول باج نمی‌دهیم. اگر پول باج بود، من واقعاً از آن (پرداخت) حمایت نمی‌کردم اما موضوع پرداخت بدهی است».

هانت با اشاره به این موارد تصریح کرد: «دادگاه بین‌المللی گفته است که ما (به ایران) بدهکاریم و وزیر دفاع گفته که ما بدهکاریم و من فکر می‌کنم بحثی درباره اصل و قاعده کلی این مسئله وجود نداشته باشد (که انگلیس به ایران بدهکار است)».

این دیپلمات انگلیسی در ادامه بر لزوم پرداخت بدهی انگلیس به ایران تأکید کرد و گفت: «در حال حاضر بحث ساز و کار (پرداخت این بدهی) وجود دارد و بحث تحریم‌ها مطرح است و کار ساده‌ای نیست اما این کار قابل انجام است بنابراین به این مسئله بپردازید و آن (بدهی) را پرداخت کنید».

ایران و انگلیس در دهه ۱۹۷۰ میلادی قراردادی برای تحویل ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به طرف ایرانی امضا کردند. لندن، بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تحویل این تانک‌ها به ایران را متوقف کرد.

دیوان داوری بین المللی یک شرکت بریتانیایی خدمات نظامی را به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به دولت ایران ملزم کرده است. با این وجود، انگلیس به بهانه اینکه تحریم‌های بین‌المللی اجازه انتقال پول به ایران را نمی‌دهد، آن زمان از بازپرداخت این رقم خودداری کرد.

پیش از این، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بدهی انگلیس به ایران در خصوص تانک‌های چیفتن تأکید کرده بود: «بدهی انگلیس قطعی است و باید پرداخت کند. چیزی که به تأخیر افتاده جز بسیار کوچکی است و بقیه همه روشن شده است. برای اینکه دفاعیه‌ها آماده شود هر دو طرف توافق کردند به تعویق بیفتد ولی اصل بدهی و سود آن کاملا روشن است. دولت انگلیس هیچ بهانه‌ای ندارد و باید هر چه زودتر این بدهی را برگرداند. تأخیر ناموجهی داریم، ولی در اصل موضوع تفاوتی ایجاد نمی‌کند».