پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

زانو درد عارضه‌ایست که اغلب در بزرگسالان مشاهده میشود و باعث بروز مشکل در راه رفتن و انجام امور روزمره زندگی میگردد. در مصاحبه‌ای که با آقای دکتر امیدظهور مدیر مرکز جامع توانبخشی امید داشتیم در مورد این مشکل و راه‌های درمان آن پرسشهایی مطرح کردیم که در ادامه پاسخ‌های ایشان را به این سوالات می‌خوانیم.

سلام آقای دکتر ممنون از شما که در این مصاحبه شرکت کردید. برای شروع لطف کنید در مورد زانو درد توضیحاتی بفرمایید.

سلام ممنون از شما که این وقت رو در اختیار من قرار دادید. اول و مهم‌تر از همه اینکه باید بدانیم که زانو درد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های اسکلتی عضلانی است. این یک مسئله‌ بسیار شایع است زیرا با در نظر گرفتن اینکه وظیفه‌ اصلی زانو تحمل وزن و نیروی کل بدن در هنگام راه رفتن، دویدن یا پریدن است شدیدا مستعد آسیب دیدگی می‌باشد.

وقتی مفصل زانو آسیب می‌بیند یا درگیر بیماری‌ می‌شود، فرد بیمار، دچار محدودیت‌های حرکتی میگردد. درد زانو می‌تواند از هر یک از استخوان‌های مرتبط با زانو ناشی شود و مفصل زانو (استخوان ران، استخوان نازک نی و استخوان درشت نی در ساق پا)، کشکک زانو (کاسه زانو) یا مینیسک (رباط‌ها و غضروف زانو) را به خطر بیاندازد.

 جناب دکتر چه عللی منجر به درد زانو می شود؟

زانو درد می‌تواند ناشی از آسیب ناگهانی، آسیب ناشی از استفاده‌ بیش‌ازحد یا بیماری زمینه‌ای مانند آرتروز باشد. درمان زانو درد، بسته به علت آن متفاوت خواهد بود. علائم آسیب زانو می‌تواند شامل درد، تورم و خشکی مفصل باشد. افراد زیادی از این مشکل رنج می‌برند و برای بسیاری از آن‌ها گزینه‌های درمانی بسیار کارآمد و مؤثری وجود دارد.

زانو درد یک مشکل بسیار رایج است و دلایل زیادی نیز دارد. درست تشخیص دادن علت دقیق بروز این علائم جهت تعیین درمان مناسب امری مهم و ضروری است.

امکانش هست این دلایل  رو باهم بررسی کنیم؟

بله البته خب اولین مورد آرتروز هستش. آرتروز یکی از شایع‌ترین علل زانو درد است و البته راه‌های زیادی برای درمان آرتروز زانو وجود دارد. مورد بعدی آسیب‌های رباطی هستند، آسیب‌های رباطی معمولاً در حین فعالیت‌های ورزشی رخ می‌دهد و می‌تواند باعث ناراحتی و درد زانو شود. انواع آسیب‌های رباطی عبارتند از:

  • آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL)
  • آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL)
  • آسیب رباط جانبی داخلی (MCL)

 یکی دیگر از عوامل زانو درد آسیب‌های غضروفی یا پارگی مینیسک هستند،پارگی غضروف در بیماران جوان و مسن به‌طور یکسان دیده می‌شود و همچنین این آسیب، علت بسیار شایع برای زانو درد است.

تاندونیت (التهاب تاندون) کشکک زانو، تاندونیت اطراف مفصل، از شایع‌ترین مشکلات تاندون کشکک زانو است، که تاندون بزرگ جلوی زانو می‌باشد.

کندرومالاسی پاتلا (نرمی غضروف کشکک زانو)، کندرومالاسی باعث دردی در زیر کاسه زانو می‌شود و به دلیل نرم شدن غضروف کشکک زانو رخ می‌دهد. این بیماری بیشتر در بیماران جوان (15 تا 35 سال) مشاهده می‌شود.

 دررفتگی مفصل زانو، دررفتگی زانو باعث ایجاد علائم حاد دررفتگی می‌شود، و همچنین می‌تواند منجر به درد مزمن زانو گردد.

 کیست بیکر، کیست بیکر در پشت مفصل زانو قرار دارد و ممکن است متورم شود و معمولاً نشانه‌ای از یک مشکل زمینه‌ای دیگری مانند پارگی مینیسک است.

 بورسیت زانو، شایع‌ترین بورسیتی (تورم کیسه بورسا) که در اطراف مفصل زانو مشاهده می‌شود، در بالای زانو می‌باشد. این عارضه بیشتر در افرادی که به مقتضای کار خود، روی زانو می‌نشینند، مانند باغبان‌ها یا قالیباف‌ها، شایع است.

 سندرم پلیکا مشکل بعی ایست که میتوانیم به آن اشاره کنیم. سندرم پلیکا یک علت غیرمعمول برای زانو درد است و تشخیص آن دشوار است. این بیماری معمولاً در زمان انجام آرتروسکوپی تشخیص داده می‌شود.

 بیماری ازگود شلاتر (Osgood Schlatter) را هم میتوانیم در لیست مشکلات زانو قرار  بدهیم. بیماری ازگود شلاتر بیماریی است که در نوجوانان مشاهده می‌شود و به دلیل تحریک صفحه رشدی در جلوی مفصل رخ می‌دهد.

بیماری استئوکندریت دیسکان (OCDیکی دیگر از مشکلاتی است که در نوجوانان به دلیل رشد توده‌ی استخوانی در اطراف مفصل مشاهده می‌شود.

و در آخر نقرس که البته یک علت غیر شایع درد زانو است. اگرچه، در بیمارانی که نقرس آن‌ها تشخیص داده شده است، باید به عنوان علت بروز زانو درد، در نظر گرفته شود. 

آقای دکتر چه موقع برای زانو درد باید به پزشک مراجعه کنیم؟

هنگام بروز درد (به ویژه در مفاصل)، اولین قدم این است که بیمار استراحت کند مگر اینکه بداند این درد چه علتی دارد. اگرچه، گاهی اوقات ممکن است زانو به استراحت و بی‌تحرک ماندن پاسخ ندهد، بنابراین توصیه می‌شود در این مواقع به پزشک مراجعه کند. علائم یا نشانه‌هایی که بیمار تجربه می‌کند، شاخص‌هایی هستند که نشان می‌دهد او نیاز به ارزیابی توسط پزشک دارد، علائمی مانند:

  • تورم
  • تغییر شکل
  • درد
  • سفتی و سختی
  • ناتوانی در خم کردن مفصل
  • ناتوانی در راه رفتن (یا ناراحتی و درد در هنگام راه رفتن)

بهتر است بدانید که حتی صدمات خفیف نیز در صورت عدم درمان صحیح و یا بهبودی صحیح می‌توانند منجر به عوارض شدید شوند. البته اینها موارد بغرنجی نیستند و همگی آنها بدون نیاز به جراحی قابل درمان هستند.

به عنوان آخرین سوال درمان زانو درد چگونه است؟

نوع درمانی که پزشک متخصص برای بیمار تعیین می‌کند، به شدت و علت درد بستگی دارد. هنگام مراجعه به پزشک برای درمان زانو درد، اولین روش درمانی که در نظر گرفته می‌شود، همیشه یک گزینه غیرتهاجمی است. در مواردی مانند نقرس یا روماتیسم مفصلی، متخصص زانو ممکن است داروهایی را برای کمک به کاهش التهاب و درد تجویز کند.

همچنین ممکن است برای تقویت عضلات اطراف مفصل زانو، فیزیوتراپی توصیه شود. بنابراین، تمرکز بر عضلات چهار سر ران و یا عضلات همسترینگ و همچنین روال معمول این درمان، برای بهبود تعادل خواهد بود. همچنین ممکن است پزشک تزریق‌هایی را که مستقیماً وارد مفصل زانو می‌شوند توصیه کند. داروهای تزریقی معمولاً حاوی کورتیکواستروئیدها (مواد ضدالتهاب قوی)، اسید هیالورونیک (برای نرم و روان شدن مفصل زانو و بهبود تحرک کلی) و یا پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP (شامل فاکتورهای رشدی خاصی است که به کاهش التهاب کمک کرده و برای ترویج روند بهبودی طبیعی مفیدند) می‌باشند.

اگر درمان غیرتهاجمی و کم تهاجمی ​​نتیجه‌ای ندهد و یا مشکل و آسیب زانو بسیار شدید باشد، ممکن است بیمار به جراحی زانو نیاز داشته باشد. در مورد جراحی زانو، امروزه گزینه‌های متفاوتی برای جراحی زانو با حداقل تهاجم تا جراحی جهت بازسازی کامل مفصل، وجود دارد. در بین گزینه‌های جراحی زانو، رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از آرتروسکوپی زانو، تعویض جزئی زانو، تعویض کامل مفصل زانو.