بیژن مقدم گفت: آقای لاریجانی پاسخ روشنی از شورای نگهبان درباره ردصلاحیتش دریافت نکرد و به هر حال گلایه‌هایی داشت.

انتصاب اخیر لزوما به معنای حضور دوباره لاریجانی در عرصه سیاسی نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: انتصاب علی لاریجانی به عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی در رسانه‌ها بازتاب فراوانی داشت؛ اینکه رهبر انقلاب او را به مسئولیتی تازه منصوب کرد، برخی را به سمت این تحلیل برد که آیا بازهم شاهد حضور لاریجانی در عرصه سیاست‌ورزی خواهیم بود یا خیر؟

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «من انتصاب اخیر آقای آقای لاریجانی به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفت را سیاسی نمی‌بینیم. بر همگان مشخص شد که آقای لاریجانی همچنان مورد اعتماد رهبر انقلاب است. به هر حال آقای لاریجانی یک متفکر و اهل فلسفه است و حوزه سیاست هم سابقه زیادی دارد؛ از سابقه‌اش در حوزه فرهنگی با فعالیت در وزارت فرهنگ و ارشاد و حضورش در صداوسیما گرفته تا 12سال ریاستش بر قوه مقننه که مشخص است او هم در زمینه فرهنگی کار کرده است و هم در زمینه قانونگذاری».

او ادامه داد: «با این اوصاف رهبر انقلاب هم اکنون او را در جایگاهی منصوب کرده‌اند که بتواند از باب مشورتی خدمت کند و می‌دانیم شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی است که هم در بحث فرهنگ ورود دارد و هم به صورت محدود حق قانون‌گذاری دارد؛ پس حتما آقای لاریجانی در این عرصه می‌تواند مفید عمل کند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «به هر حال در چندوقت اخیر اتفاقاتی از جمله ردصلاحیت آقای لاریجانی رخ داد که رهبر انقلاب هم فرمودند باید جبران شود اما همه اینها به معنی این نیست که آقای لزوما بازهم به عرصه سیاست باز می‌گردد».

او مطرح کرد: «آقای لاریجانی پاسخ روشنی از شورای نگهبان درباره ردصلاحیتش دریافت نکرد و به هر حال گلایه‌هایی داشت. به نظرم اکنون وقت آن است که فکری اساسی در موضوع ردصلاحیت‌ها انجام شود. بهتر است شورای نگهبان دلیل ردصلاحیت افراد را به روشنی مطرح کند؛ البته شورای نگهبان می‌گوید که قانون دستم را بسته است. در این شرایط باید قانون انتخابات اصلاح شود و به سمت شفافیت حرکت کنیم. متأسفانه هر وقت نزدیک به ایام انتخابات می‌شویم، این بحث‌ها داغ می‌شود اما بعد از انتخابات به دست فراموشی سپرده می‌شود و این در حالی است که باید بعد از انتخابات شروع به اصلاح قانون کرد که در انتخابات بعدی دچار مشکلاتی نشویم».

مقدم در پایان گفت: «اگر قانون اصلاح شود، دستِ‌کم شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت را به خود فرد بدهد و این اجازه به فرد داده شود که اگر خودش خواست و به مسئولیت خودش دلایل ردصلاحیتش را به مردم اعلام کند».