جهان نیوز | برای تهاجم علیه دشمن و تمدن غرب، آن هم در مقیاس جهانی و به شکل گسترده، نیاز به ابزار بومی داریم تا بتوانیم در جنگ های ادراکی و شناختی پیروز نهایی باشیم. به تعبیر رهبرانقلاب، به معنای حقیقی کلمه باید مالک آن ابزار باشیم.

اقدام عاقلانه ترامپ! | موضوعی که در داخل انکار می‌کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پس از آنکه در ناآرامی های مربوط به انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، رسانه ها و شبکه های اجتماعی معروف آمریکایی، صفحات  دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق این کشور را مسدود یا تعلیق کردند، او در همان ایام گفته بود که در نظر دارد تا پلتفرمی متعلق به خودش را راه‌اندازی کند. اخیراً ترامپ از برنامه‌های خود برای راه‌اندازی پلتفرم جدید رسانه‌های اجتماعی به نام «TRUTH Social» در سال 2022 خبر داده است.
 بر اساس گزارش هیل، گروه فناوری و رسانه ترامپ همچنین اعلام کرد که قصد دارد یک سرویس ویدیویی مبتنی بر اشتراک به نام TMTG + راه‌اندازی کند. همچنین ترامپ در پیامی اعلام کرده است: «من TRUTH Social و TMTG را ایجاد کردم تا در برابر ظلم فناوری بزرگ بایستم»
 این موضوع بسیار قابل تأمل است که فردی مانند ترامپ که غوطه ور در دنیای لیبرالیسم و سرمایه داری است و سال ها در این راستا به غرب خدمت کرده است، برای کنشگری و جریان سازی فعال در فضای مجازی، به این نتیجه رسیده است که باید ابزار خاص خود را داشته باشد. باید توجه داشت که جنگ ترامپ با غول های فناوری آمریکا بر سر مسائل اخلاقی یا فرهنگی نیست، اما او در این سال ها تجربه کرده است که پلتفرم ها می توانند جلوی اثرگذاری او را بر جامعه هدف بگیرند و او را به حاشیه برانند. ترامپ در اینجا به درستی در صدد برطرف کردن آن چیزی است که بارها در بزنگاه ها از آن ناحیه، ضربه خورده است؛ یعنی همان وابستگی؛  
 
اما از سوی دیگر، در کشورمان عده ای هنوز ضرورت بومی سازی ابزارهای نوین ارتباطی را درک نکرده اند. باید توجه کرد که در دنیای پلتفرم هایی نظیر شبکه اجتماعی و پیامرسان ها، تسلط و مدیریت ابزار با تعداد زیاد کاربران یا تعداد زیاد پیام ها و محتوا به دست نمی آید، بلکه تسلط مختص طراح و مدیریت آن پلتفرم است. کنش ها و واکنش ها در حقیقت با مدیریت و مهندسی صاحب ابزار صورت می گیرد.
 به طور کلی، از شبکه های ماهواره ای گرفته تا شبکه های اجتماعی، اگر برای رساندن پیام خود به مخاطب جهانی، وابسته به ابزارهای بیگانه و یا دشمن باشیم، ضعف بزرگی است. این مانند این است که برای عمل کردن موشک ها، پهپادها و رادارهای خود در فضای حقیقی، منتظر یک کشور یا مدیر بیگانه بمانیم!
البته غیر قابل انکار است که از همه ظرفیت ها – حتی ابزارهای بیگانه - در فضای مجازی برای ضربه زدن به دشمن باید استفاده کرد، اما هیچ وقت نباید گمان کنیم که در جنگ سخت افزارها و نرم افزارها، ما با ابزارهای عاریه ای می توانیم حق مطلب را ادا کنیم. به طور کلی در فضای مجازی، برای تهاجم علیه دشمن و تمدن غرب، آن هم در مقیاس جهانی و به شکل گسترده، نیاز به ابزار بومی داریم تا بتوانیم در جنگ های ادراکی و شناختی پیروز نهایی باشیم. به تعبیر مقام معظم رهبری، به معنای حقیقی کلمه باید مالک آن ابزار باشیم.
 
ایشان مهرماه سال 98، در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام‌ حسین(ع) درباره وابسته نبودن ابزار فرمودند: «ابزار بایستی پیشرفته باشد؛ بایستی ناوابسته باشد؛ ابزار مال خود شما باید باشد؛ خود شما بایستی ابزار را به وجود آورده باشید، تولید کرده باشید، ابداع کرده باشید؛ به معنای حقیقی کلمه مالک ابزار باید باشید. [ابزار] به‌روز باید باشد ... ابزار بایستی متنوّع باشد؛ [متناسب با] زمین و آسمان و فضا و دریا و مرز و درون قلب کشور، همه جا؛ و ابزار اطّلاعاتی و ابزار عملیّاتی و همه جور ابزار»
معظم له در همان سخنرانی تصریح می کنند: «مسئله‌ی فضای مجازی، امروز جزو ابزارها است». این تبیین رهبری، علاوه بر اینکه نشان دهنده اشراف ایشان به مسائل روز است، همچنین بیانگر یک ساختار و روش عقلی و عقلایی در مواجهه با دشمنان است که باید به عنوان یک موضوع راهبردی به آن نگریست.

نویسنده: رضا صفری