ابوذر ندیمی گفت: در بسیاری از وعده‌های دولت قید زمان به صورت آشکار یا نهان وجود داشته است؛ مثلا وزیر تعاون در همان جلسه رأی اعتماد گفت که از فردا این کارها انجام می‌شود یا وزیر مسکن که گفت تا هر سال یک میلیون مسکن می‌سازیم.

دولت باید بودجه‌ای حمایتی و مبتنی بر معیشت و کارآفرینی ببندد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: درب اقتصاد بر همان پاشنه پیشین می‌چرخد و بازهم شاهد بالا رفتن قیمت‌ها و البته بالارفتن نرخ ارز بودیم. این در حالی است که بسیاری انتظار داشتند دولت سید ابراهیم رئیسی بتواند در 100روز نخست فعالیتش دستِ‌کم قیمت‌ها را کنترل کند و اگر شاهد کاهش قیمت‌ها نباشیم، حداقل با افزایش قیمت‌ها هم روبه‌رو نشویم.

ابوذر ندیمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره 100روز نخست دولت رئیسی به«مثلث‌آنلاین» گفت: «برخی می‌گویند که اگر در دوره 100روزه کاری از سوی دولت انجام نشد، حق انتقاد داریم؛ کمااینکه در دولت آقای روحانی هم رقبای سیاسی‌اش بعد از 100 روز انتقادهای خود را مطرح می‌کردند و در مقابل برخی نیز باور دارند که این دوره کوتاهی است و نمی‌شود دولت را همه‌جانبه مورد نقد قرار داد اما به هر حال دو معیار مهم برای شناخت دولت و عملکردش وجود دارد؛ نخست هیئت وزیران که از همان روزهای نخست روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور معرفی می‌شوند و دوم بودجه که رئیس‌جمهور در آذرماه ارائه می‌کند. با این دو معیار می‌شود یک ارزیابی کلی از شیوه کلی حکمرانی یک دولت به دست آورد».

او ادامه داد: «نکته دیگر وعده‌های دولت است. در بسیاری از وعده‌های دولت قید زمان به صورت آشکار یا نهان وجود داشته است؛ مثلا وزیر تعاون در همان جلسه رأی اعتماد گفت که از فردا این کارها انجام می‌شود یا وزیر مسکن که گفت تا هر سال یک میلیون مسکن می‌سازیم و اتفاقاتی هم در این 100روز رخ داد که زمینه بعضی از آنها در دولت قبل انجام شده بود؛ مانند عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای یا گسترش روابط با چین با تکیه بر تفاهم‌نامه 25ساله که این هم در دولت قبل منعقد شد. البته در این دولت ارتباطات با چین و روسیه به طور کلی بیشتر شد».

او بیان کرد: «در حوزه مسکن هم اتفاق قابل ملاحظه‌‍ای رخ نداده است و چشم‌انداز واضحی دیده نمی‌شود. گفتند در سال اول یک میلیون مسکن می‌سازیم، بعدش گفتند نه در مجموع چهار سال این میزان می‌سازیم که اصلا معلوم نیست قرار است چه انجام شود. از سوی دیگر تسهیلات زیادی برای خرید مسکن داده می‌شود اما مورد اقبال مردم قرار نمی‌گیرد زیرا مردم فرودست که بیشتر متقاضی مسکن هستند، توان پرداخت وام‌های چندمیلیونی را ندارند و در نهایت می‌بینیم که این تسهیلات به دلالان می‌رسد».

این تحلیلگر اقتصادی مطرح کرد: «انتصاب‌ها هم چندان شایسته نبوده است؛ به‌نحوی که می‌بینیم تعدادی از انتصاب‌ها فامیلی بوده است و تعدادی نیز افراد غیرشایسته منصوب شده‌اند».

ندیمی در پایان گفت: «متأسفانه دولت در جذب سرمایه‌ هم تا کنون موفق نبوده است. البته دولت سیزدهم هنوز فرصت زیاد دارد و اگر بودجه‌ای حمایتی، معشیتی و مبتنی بر کارآفرینی ببندند، می‌توان امید داشت که قدری مشکلات رفع شود».