ایلنا | مقام سابق امریکایی تاکید کرد: مذاکرات وین در اولویت بایدن نیست چراکه نگرانی‌های داخلی در آمریکا بسیار مهم‌تر و بزرگ‌تر شده و مسائل بین‌المللی در پس‌زمینه محو می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

راس بیکر (Ross K. Baker) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه روتگرز است. وی به صورت تخصصی در حوزه‌های روابط بین‌الملل و دولت آمریکا تحقیق و بررسی کرده است. بیکر همچنین مقاله‌نویس «لس آنجلس‌تایمز» و «نیوزدی» است و همکاری‌ زیادی با سایر مجلات معروف و حرفه‌ای دارد. وی پیش از این به عنوان مشاور در کمیته دموکراتیک مجلس نمایندگان ایالات متحده و مشاور ارشد سناتور پاتریک جی لیی و چاک هگل مشغول به کار بوده است.

احتمال موفقیت مذاکرات وین کم است 

مذاکرات وین در اولویت بایدن نیست

راس بیکر در مورد احتمال موفقیت مذاکرات برجامی در وین گفت: بعید می‌دانم مذاکرات موفق باشد. مذاکرات وین در دستور کار جدی دولت بایدن قرار ندارد چراکه به دلیل افزایش تورم به ویژه در زمینه قیمت بنزین، موج جدید احتمالی ابتلا به ویروس کرونا که در پیش است و به دلیل  تعطیلات جشن شکرگزاری و برخی قوانین بسیار مهم اقتصادی، دولت مشغول است و به همین دلایل مذاکرات وین در اولویت‌های دولت بایدن نیست. 

نگرانی‌های داخلی آمریکا بزرگتر و مهم‌تر از مسائل بین‌المللی شده است

وی ادامه داد: به نظر من در شرایط فعلی، ما روزهایی را تجربه می‌کنیم که نگرانی‌های داخلی در آمریکا بسیار مهم‌تر و بزرگ‌تر شده و مسائل بین‌المللی در پس‌زمینه محو می‌شود. این روزها در آمریکا به جز در نشریات تخصصی، پوشش بسیار کمی از وین وجود داشته است و چیزی از وین در داخل آمریکا نمی ‌شنویم.

دولت بایدن هنوز اثرات خروج آمریکا از افغانستان را احساس می‌کند

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد مشکلات آمریکا گفت: دولت هنوز هم اثرات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را احساس می‌کند و تمرکز آن دقیقاً روی مسائل داخلی است.

این مقام سابق آمریکایی ادامه تاکید کرد: تنها موضوع بین‌المللی که به نظر می.رسد برای مدت کوتاهی در داخل آمریکا مورد توجه قرار گرفته است، بحران پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس بوده است که آن هم حتی در روزهای اخیر در رسانه‌های ایالات متحده ناپدید شده است.

تمرکز بایدن روی مسائل داخلی، باعث نپرداختن به مسائل بین‌المللی شده‌است

راس بیکر اضافه کرد: وقتی ایالات متحده روی مسائل داخلی متمرکز است، خیلی سخت است که به مسائل بین‌المللی پرداخته شود و به نظر من آمریکا فعلا بر روی موضوعاتی مانند برجام و مذاکرات وین متمرکز نیست بنابراین رسیدن به نتیجه در وین کمی نامحتمل است.