جعفر قنادباشی گفت: اگر عربستان بخواهد شیوه گذشته‌اش را در پیش بگیرد و اصول و حقوق بین‌المللی را رعایت نکند، ایران حتی با وجود میانجی با این کشور به توافق نمی‌رسد.

مذاکرات ایران و عربستان نیازی به میانجی ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مذاکرات ایران و عربستان هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است که اخیرا رسانه آمریکایی « نیوزویک» نوشته است که روسیه در تلاش است باعث حصول توافق میان ایران و عربستان سعودی در قالب یک توافقنامه امنیتی خلیج فارس شود اما این گزاره تا چه عملی است و آیا روسیه می‌تواند نقش میانجی میان ایران و عربستان را ایفا کند؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «ایران و عربستان تا کنون چهار دور مذاکره انجام داده‌اند و تا کنون هم روند مذاکرات مثبت بوده است. اینکه گفته می‌شود ممکن است روسیه به‌عنوان میانجی ایفای نقش کند، ضرورتی ندارد زیرا ایران معمولا کمک‌های کشورهای ثالث در روابط دوجانبه را نمی‌پذیرد».

او ادامه داد: «مسائل پیش آمده میان ایران و عربستان صرفا به این دو کشور مربوط می‌شود و اگر عربستان بخواهد شیوه گذشته‌اش را در پیش بگیرد و اصول و حقوق بین‌المللی را رعایت نکند، ایران حتی با وجود میانجی با این کشور به توافق نمی‌رسد اما اگر بنا باشد که شیوه‌های عربستان تغییر کند، ایران حتما تمایل دارد با کشورهای منطقه از جمله عربستان ارتباطی سازنده داشته باشد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «اگر ایران و عربستان به توافقی مشترک برسند، ممکن است علاوه بر از سرگیری مناسبات سیاسی در حوزه اقتصادی هم با این کشور همکاری داشته باشیم زیرا از یک‌سو عربستان عضو اوپک است و از سوی دیگر مسئله حج برای ایران مهم است و تمایل ایران این است که بتواند باز هم حجاج را به مکه بفرستد».

او بیان کرد: «حالا ممکن است برخی رسانه‌های غربی طوری القاء کنند که روسیه برای تسلط بر خلیج فارس می‌خواهد ایران و عربستان را آشتی دهد تا دست خودش بازتر باشد. به نظرم این هم نتیجه شیطنت‌های رسانه‌های غربی برای ایجاد روس‌هراسی است زیرا اکنون جنگ سردی میان آمریکا و روسی وجود دارد و هر یک دیگری را متهم به مداخله‌گری می‌کنند».

قنادباشی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا توافق با عربستان می‌تواند تأثیر مثبتی بر روند مذاکرات وین داشته باشد، گفت: «لزوما نتیجه مذاکرات ایران و عربستان تأثیری در مذاکرات وین نخواهد داشت زیرا موضع ما درباره مذاکرات وین کاملا روشن است؛ ما می‌گوییم طرف‌های غربی‌ که به تعهداتشان پایبند نبودند به تعهدتشان بازگردند و تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود، ما هم مانند گذشته به مفاد برجام متعهد خواهیم بود. البته نمی‌توان نادیده گرفت که عربستان در اِعمال فشار علیه ایران بیشترین همکاری را با آمریکا کرده و برای تضعیف ایران هر کاری انجام داده است؛ از کمک به گروهک منافقین تا سم‌پاشی سیاسی علیه ایران و به هر حال به نتیجه‌رسیدن با این کشور می‌تواند از میزان عداوت‌های این کشور با ایران بکاهد. در هر صورت ایران اکنون در انسجامی کم‌نظیر قرار دارد و می‌بینیم که همه مسئولان قوا و نهادهای بالادستی درباره مذاکرات پیش رو نگاهی واحد دارند و دیگر قرار نیست ایران به غربی‌ها باج بدهد».