فارس | نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه تلاش برای فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران در آستانه مذاکرات وین، گفت اسرائیل نگران است که ایران از کاهش تحریم‌ها در ازای محدودیت‌های ناکافی در حوزه هسته‌ای برخوردار شود.

صهیونیست‎‌‌ها نگرانِ رفع تحریم‎‌‌های ایران شدند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) ابراز نگرانی کرد که ایران از کاهش تحریم‌ها در نتیجه مذاکرات وین برخوردار شود.

وی در این خصوص با طرح اتهامات همیشگی و تکراری علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در آستانه مذاکرات روز دوشنبه در وین اتریش، مدعی شد: اسرائیل نگران است که ایران با کاهش تحریم‌ها در مذاکرات مجدد هسته‌ای با قدرت‌های جهانی از پول بادآورده‌ای برخوردار شود، اما به اندازه کافی پروژه‌های دارای پتانسیل ساخت بمب را متوقف نکند. 

بنت در اظهارات تلویزیونی به کابینه خود گفت: «اسرائیل از آمادگی برای رفع تحریم‌ها و اجازه روانه شدن میلیاردها (دلار) به ایران در ازای محدودیت‌های راضی‌نکننده در حوزه هسته‌ای بسیار نگران است. این پیامی است که ما به هر شکلی چه به آمریکایی‌ها و چه به دیگر کشورهای مذاکره‌کننده با ایران می‌دهیم.»

پیش‌تر، «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در خصوص تهدیدهای پوچ اخیر این رژیم گفت که اسرائیل هرگز به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد.

اولمرت در ادامه سخنانش گفت که تمام آمادگی‌ها و اقداماتی که اسرائیل مدعی است برای حمله به ایران انجام می‌دهد با هدف ترساندن آمریکایی‌ها به جای ایجاد قابلیت‌هایی برای آسیب رساندن به برنامه هسته‌ای تهران است.

اولمرت به شدت از سیاست کابینه کنونی رژیم صهیونیستی به نخست‌وزیری نفتالی بنت در قبال برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد و گفت که این سیاست‌ها به تقابل اسرائیل با آمریکا منجر می‌شود. وی همچنین از سخنان اخیر بنت درباره عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به هرگونه توافق احتمالی میان ایران و قدرت‌های بزرگ ابراز نگرانی کرد.

اتهامات بنت علیه برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه غرب آسیا بوده و بر اساس گزارش‌ها، این رژیم بیش از ۹۰ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه هسته‌ای خود نگهداری می‌کند.

ایران عضو رسمی پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی بوده و تاسیسات هسته‌ای ایران از سوی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بازرسی قرار می‌گیرد اما رژیم صهیونیستی تاکنون به این پیمان نپیوسته و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را نمی‌دهد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند،‌ اتهامی که ایران قویاً آن را رد کرده است. ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این‌ها در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای را فراهم کند.

در همین راستا، قرار است نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر فردا (دوشنبه) هشتم آذر ماه (۲۹ نوامبر) در محل هتل «پله کوبورگ» وین با حضور هیأت‌های اصلی عضو برجام (ایران و گروه ۱+۴) (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برگزار شود.