دیپلماسی ایرانی | موسسه دفاع از دموکراسی‌ها هشدار داد، خودداری واشنگتن از رویارویی با دشمنانش و خروج از افغانستان و تصمیم گیری برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از عراق و پاسخ ندادن به اقدامات تحریک آمیز ایران در دریا و خشکی موجب شده است تهران دیگر واشنگتن را جدی نگیرد و آن را تهدید تلقی نکند. به همین علت دنیس راس گفته راه دستیابی به صلح با ایران، تهدید این کشور به جنگ است و آمریکا اگر بخواهد در پرونده هسته ای پیشرفتی صورت بگیرد، باید گزینه نظامی را روی میز نگه دارد.

ایران دیگر آمریکا را جدی نمی‌گیرد | شیر بی‌یال و دم غرب
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مذاکرات هسته ای در وین که از ماه ژوئن متوقف بوده است فردا دوشنبه از سر گرفته می شود و گمانه زنی های فزاینده ای در این زمینه وجود دارد که این مذاکرات به شکست منجر خواهد شد. علت این گمانه زنی ها نیز مواضع تند ایران در همه زمینه هاست که بخشی از سیاست ایران برای تشدید تنش در برابر دولت آمریکا و متحدان اروپایی این کشور محسوب می شود.

غنی سازی اورانیوم تا حدود 60 درصد، تشدید تنش ها و بی ثباتی در منطقه از یمن تا غزه، حمله به نفتکش ها، توسعه سامانه های موشکی بالستیک که حتی کشورهای اروپایی را هم نگران کرده، و مانع تراشی در مقابل فعالیت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، همگی اقداماتی است که ایران پیش از مذاکرات انجام داده است. این در حالی است که بسیاری از منتقدان سیاست های ایالات متحده، دولت جو بایدن را متهم می کنند که بعد از عقب نشینی پرآشوب از افغانستانِ غرق در مشکلات داخلی و خارجی، واکنشی جدی به این اقدامات نشان نداده است.

موسسه دفاع از دموکراسی‌ها هشدار داد، خودداری واشنگتن از رویارویی با دشمنانش و خروج از افغانستان و تصمیم گیری برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از عراق  و پاسخ ندادن به اقدامات تحریک آمیز ایران در دریا و خشکی موجب شده است تهران دیگر واشنگتن را جدی نگیرد و آن را تهدید تلقی نکند. به همین علت دنیس راس گفته راه دستیابی به صلح با ایران، تهدید این کشور به جنگ است و آمریکا اگر بخواهد در پرونده هسته ای پیشرفتی صورت بگیرد، باید گزینه نظامی را روی میز نگه دارد.

در شرایطی که امید به دستیابی به توافق یا بازگشت به برجام در مذاکرات وین در حال کمرنگ شدن است، انگلیس و فرانسه و آلمان و روسیه و چین درباره «مذاکرات نمایشی» در وین هشدار داده اند که مخاطب آنها ایران است. کمرنگ شدن احتمال توافق در وین همچنین موجب شده است مقامات آمریکایی فعالانه روی «طرح بی» کار کنند که از تحریم های سخت تر تا تخریب زیرساخت های هسته ای ایران را شامل می شود.

پذیرفتن پنج شرطی که تهران در آستانه آغاز مذاکرات وین مطرح کرده است و به نظر می رسد غیرعملی باشد، برای دولت آمریکا امکان پذیر نیست زیرا این دولت را با وحشتناک ترین شکست سیاسی و دیپلماتیک و حتی مالی مواجه خواهد کرد. حال باید دید واشنگتن اقدام ایران برای سخت تر شدن مذاکرات و ادامه دادن به سیاست های هسته ای و تهاجمی خود در منطقه، چه واکنشی نشان خواهد داد.

انتشار این یادداشت صرفا با هدف آگاهی رسانی به خوانندگان بوده و انتشار آن به معنای تایید نیست.