فارس | کمیته سازماندهی تظاهرات‌ها و تحصن‌ها در رد نتایج اعلامی انتخابات عراق، اعلام کرد که مرجعیت عالیقدر شیعیان از ملاقات با فرستاده سازمان ملل که اخیرا به نجف اشرف سفر کرده بود، اجتناب ورزید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کمیته سازماندهی تظاهرات‌ها و تحصن‌ها در رد نتایج اعلامی انتخابات عراق، اعلام کرد که آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق، از ملاقات با «جنین پلاسخارت» فرستاده سازمان ملل به این کشور خودداری کرد.

پلاسخارت که به دلیل مداخله در امور سیاسی عراق و مواضع اخیرش در خصوص انتخابات و کمیساریای عالی انتخابات به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد، سه‌شنبه پیش (چهار روز پیش) به نجف اشرف سفر و با «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، کمیته سازماندهی تظاهرات‌ها و تحصن‌ها دیروز (جمعه، ۱۰ دسامبر)، اعلام کرد که مرجعیت عالی شیعیان در عراق دیدار با پلاسخارت را رد کرده است.

این کمیته همچنین از مخالفت موجود با تمدید دوره روسای سه‌گانه کنونی عراق (ریاست‌جمهوری، ریاست پارلمان و نخست‌وزیری) خبر داد و اعلام کرد که این امر «یک خواسته اساسی و اجتناب ناپذیر» است.

در بیانیه این کمیته آمده است: اقدام مرجعیت عالیقدر دینی، در اجتناب از دیدار ملاقات با پلاسخارت، نماینده بدنام، شرور و کلاهبردار بین‌المللی، جای تعجب ندارد. تا زمانی که مرجعیت ما را به چنین مواضع تاریخی در تاریک‌ترین و حساس‌ترین لحظات عادت‌ می‌دهد، در واقع همه سیاستمداران، جناح ها، رهبران و فعالان جامعه می‌بایست به تبعیت از مرجعیت عالیقدر، وی را تحریم کنند و از ملاقات با آن خودداری کنند.

آیت‌‌الله سیستانی سالهاست که در عرصه سیاسی عراق کاملا بی طرف می‌ماند و بر اصل وحدت در کشور تاکید می‌ورزد و دیدار با هیچ شخصیت و مقام سیاسی و گفت‌وگو در زمینه‌های سیاسی را نمی‌پذیرد. وی طی دوره‌های مختلف انتخابات پارلمانی عراق نیز، بدون جانبداری از یک یا چند گروه سیاسی خاص تنها از مردم می‌خواهد که با تحقیق دقیق، نامزدهای شایسته را انتخاب کنند و حتما در انتخابات شرکت کنند. این اقدام با هدف دور نگاه داشتن مرجعیت شیعیان در عراق از منازعات سیاسی و انتخاباتی و نیز جلوگیری از استفاده از نام این مرجع بزرگ در تبلیغات انتخاباتی صورت می‌گیرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: حملات تروریستی که در چند وقت اخیر شدت یافته است، بیانگر آن است که دست‌های بدخواهان تلاش می‌کنند تا قواعد بازی را به هم بزنند و انگشت اتهام را به سمت برخی از احزاب معترض به نتایج انتخابات نشانه بروند. ما بعید نمی‌دانیم که پشت این ماجرا، طرف‌های سیاسی که از تقلب در انتخابات اخیر سود می برند، قرار داشته باشند. لذا باید باید تحقیق جدی و شفافی برای شناسایی عاملان این جنایت و تحویل آن‌ها به دادگاه صورت گیرد تا مردم عراق از حقیقت آگاه شوند. ما از نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی مقدس خود می‌خواهیم تا تلاش‌های خود را برای تخریب سنگرهای تروریسم مضاعف کنند و ریشه‌های آن را که اشغالگری در صدد احیای دوباره آن است، از بین ببرند».

در ادامه این بیانیه بر ضرورت عدم تمدید دوره رؤسای سه‌گانه عراق تاکید شده و آمده است که این درخواست دیگر به یک خواسته اساسی و اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است.

در پایان این بیانیه آمده است: ما تأیید می‌کنیم که حفظ آرامش تظاهرات و تحصن‌ها اکسیر موفقیتی است که تاج و تخت متقلبان را می لرزاند. پس ما به حفظ رویکرد مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات خود ادامه می‌دهیم و با با برادران خود در سرویس‌های امنیتی همکاری می‌کنیم، زیرا دولت‌ها می‌روند و عراق باقی می‌ماند»