چندی پیش بود که لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی دولت نهایی شد و قرار است امروز مصادف با ۲۱ آذر ماه توسط رییس جمهوری به مجلس ارائه شود

راه سخت بودجه ۱۴۰۱
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قادری: دولت تلاش کرده است که بدون توجه به برجام، بودجه را ببندد. کار سختی است و انتظارات و توقعات را نمی تواند پاسخ بدهد. چون با این تورمی که داریم، انتظار می رود که افزایش حقوقی هم در پی باشد. که اگر همانند سالهای قبل باشد روشی منطقی نیست.

چندی پیش بود که لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی دولت نهایی شد و قرار است امروز مصادف با ۲۱ آذر ماه توسط رییس جمهوری به مجلس ارائه شود. دولت سیزدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که با کسری بودجه‌ای در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان مواجه بود اما اخیرا اعلام شده است که بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری و بدون توجه به برجام بسته خواهد شد. که بنا بر اظهار نظر کارشناسان بودجه سال ۱۴۰۱ هم بدون مشکل نخواهد بود و شاید بر معیشت مردم اثرگذار نباشد. حال پس از آنکه این لایحه به مجلس تقدیم شود، به‌طور قطع، نمایندگان نیز منویات و اهداف سیاسی و منطقه‌ای خود را بر آن تحمیل می‌کنند و به اصطلاح بر تعهدات مالی و سیاسی بودجه می‌افزایند و از ابتدای سال ۱۴۰۱ جامعه نیز ناچار است آثار اقتصادی این بودجه را تحمل کند و هزینه این اهداف را بپردازد.

این رویه سال‌ها است که تکرار می‌شود و در پایان هر سال که عمر یک بودجه به پایان می‌رسد، همواره این‌گونه بوده که هزینه‌های بودجه برای مردم بسیار بیشتر از عواید آن بوده است. قاعدتا بودجه باید خونی تازه در رگ‌های اقتصاد کشور جاری کند و هر بودجه باید پیام خوبی برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد. لازم به ذکر است، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به عنوان اولین سند مالی یک ساله در دولت سیزدهم از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است. دولت بارها بر اولویت خود مبنی بر کنترل تورم تأکید داشته است و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان کسری بودجه را به عنوانی یکی از عوامل عمده تورم در کشور ذکر می‌کنند.