برنا/ یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به رویکرد رژیم صهیونیستی در برجام گفت: دانش هسته‌ای در ایران حاصل شده است؛ تنها راه دراز مدت مدیریت برنامه هسته‌ای ایران همین برجام و توافق با ایران است. این را اسرائیل و همه کشورها معتقدند.

دلیل مخالفت رژیم صهیونیستی با برجام از زبان ایزدی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با برنا در خصوص خواسته رژیم صهیونیستی از برجام گفت: هم دولت نتانیاهو و هم دولت فعلی رژیم صهیونیستی متوجه هستند که تنها راه دراز مدت مدیریت برنامه هسته‌ای ایران، برجام است، ممکن است بعضی‌ها صحبت از گزینه نظامی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران کنند اما خیلی‌ها بدون استثناء معتقدند که چه در داخل رژیم صهیونستی و چه در جاهای دیگر گزینه نظامی تبعات جدی برای کشوری که بخواهد به ایران حمله کند، به همراه دارد. 

وی با بیان اینکه اگر در بهترین حالت گزینه نظامی استفاده کنند و ریسک حمله به ایران را بپذیرند برای کوتاه مدت یا میان مدت پیشرفت هسته‌ای ایران به تاخیر خواهد افتاد، افزود: دانش هسته‌ای در ایران حاصل شده است؛ تنها راه دراز مدت مدیریت برنامه هسته‌ای ایران همین برجام و توافق با ایران است. این را رژیم صهیونیستی و همه کشورها معتقدند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل مخالفت رژیم صهیونیستی از دولت نتانیاهو تا دولت کنونی با تاکید بر نکات ذکر شده، افزود: این به بعضی از بندهای برجام برمی‌گردد به این واقعیت که رژیم صهیونستی ضمن علاقمندی به وجود توافق، برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌خواهد ایران در ازای آن امتیازهای قابل قبولی بگیرد یعنی دعوا سر مقدار امتیازی است که به ایران می‌دهند. رژیم صهیونستی معتقد است که کشورهای غربی و آمریکا باید توافق با ایران را به نوعی مدیریت کنند؛ چون توافق تنها راه مدیریت بلند مدت برنامه هسته‌ای ایران است. پس رژیم صهیونیستی می‌خواهد مذاکره و توافق با ایران انجام شود اما در ازای آن مذاکره و توافق، خیلی چیز خاصی به ایران ندهند و ایران به نوعی مجبور به تمکین به نظر طرف مقابل باشد بدون اینکه امتیاز جدی بگیرد.

ایزدی با اشاره به حضور چهره‌های اقتصادی در ترکیب جدید هیات مذاکره‌کننده ایران خاطرنشان کرد: نیاز بود در مذاکرات سال 94 هم همین اتفاق بیفتد یعنی آن بعد اقتصادی و دغدغه‌های مربوط به تحریم در تیم مشخص شود و چهره‌های اقتصادی قوی در تیم باشند، اما این امر صورت نپذیرفت. این حرکت با توجه به شرایط قبل قدمی رو به جلو است. 

این کارشناس بین‌الملل با تاکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در پوشش مذاکرات و تاثیر آنها بر افکار عمومی تصریح کرد: مسئله‌ای که در سری گذشته و حال حاضر وجود دارد، در حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی ما دچار چالش هستیم. چون به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به برجام برگردند هدف‌شان بیشتر پروژه مقصرسازی است؛ یعنی برجام به نتیجه نرسیده و ایران را مقصر جلوه دهند و در نهایت به سمت یک اجماع علیه ایران بروند و از این جهت جنگ روایت‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند مخصوصا در  این دور فعلی و به این دلیل آن ساختار پیوست رسانه‌ای مربوط به مذاکرات باید قوی‌تر شود.