تابناک | «دولت‌های عرب حاشیه خلیج فارس تا حد زیادی از ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه فاصله گرفته اند و قصد دارند از قربانی شدن خود در هر گونه درگیری و تنش زایی احتمالی آمریکا و اسرئیل علیه ایران در آینده، جلوگیری کنند».

رونمایی از راهبرد جدید عربستان و امارات در قبال ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پایگاه خبری "The National" در گزارشی، از راهبرد جدید کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس در قبال ایران و در بحبوحه خروج نظامی آمریکا از منطقه و مذاکرات هسته‌ای جاری در وین پرده برداری و به طور خاص به این مساله اشاره نموده که این دسته از کشور‌ها سعی دارند با حفظ فاصله خود از شرکای سنتی نظیر آمریکا در مسائل منطقه، راه تنش زدایی و تعامل با تهران را در پیش گیرند و عملا قربانیِ هرگونه تنش‌زایی احتمالیِ آتی در منطقه از جانب بازیگرانی نظیر اسرائیل و آمریکا علیه ایران نشوند.

پایگاه خبری The National دراین رابطه می‌نویسد: «اینطور به نظر می‌رسد که کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس دیگر رویِ به اصطلاح شرکای راهبردی خود در مسائل مهم نظیر نوعِ تعامل با ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. این دسته از کشور‌ها به جای منتظر ماندن و تماشا کردنِ رویه‌ها و تصمیماتِ قدرت‌های بزرگ که بعضا بدون هرگونه مشورت و رایزنی با آن‌ها گرفته می‌شود، به نوعی بر آن هستند تا خود فعالانه در مسائل مهم سیاست خارجی شان وارد عمل شوند.در شرایط کنونی، روند گفت‌وگو‌های هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در وین وارد مرحله حساسی شده است. جدای از این، اعضای شورای همکاری‌های خلیج فارس به رهبری امارات و عربستان سعودی در حال عملیاتی کردن چشم اندازی در عرصه سیاست خارجی خود هستند که تا حد زیادی عملگرایانه است، مخصوصا در رابطه با ایران.