پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هر عمل جراحی چه سراپایی باشد چه در اتاق عمل انجام شود، عوارضی را در پی دارد. دلمه های بعد از کاشت مو، یکی از عوارض این عمل زیبایی بوده که باید طی مراقبت های بعدی از بین برود. این عارضه اجتناب ناپذیر بوده و پس از کاشت مو نمایان می شود. این دلمه ها اغلب از روز دوم ظاهر شده و به خوب شدن زخم ها کمک می کنند.

پیش از کاشت، توسط پزشک برش هایی روی پوست سر ایجاد می شود که فولیکول های تازه در آن ها قرار بگیرند. این دلمه ها نشانه لخته شدن خود در جای زخم ها بوده و کاملا طبیعی هستند. در این مقاله قصد داریم توضیح کاملی از به وجود آمدن دلمه های پس از کاشت مو ارائه دهیم. برای دریافت مشاوره بیشتر در این رابطه با مشاوران ماهر کلینیک رویان سلامت تماس برقرار کرده و توضیحات تکمیلی را از آن ها درخواست کنید.

هر آنچه باید از دلمه های بعد از کاشت مو بدانید

یکی از عوارض کاشت مو، دلمه های بعد کاشت مو هستند. این دلمه در نقاط کاشت پدیدار شده و به علت خونریزی جزئی که در نواحی برش وجود دارد، نمایان می شوند. این لخته های خون به نوع پیوند مو، تغذیه بیمار و الگوهای مصرفی آن نیز وابسته هستند.

برای نمونه داروهای مسکن و ضد درد باعث رقیق شدن خون می شوند و احتمال خونریزی در حین جراحی و پس از آن را افزایش می دهند. همچنین استفاده از ادویه ها، کافئین، الکل و مصرف دخانیات در افزایش دلمه تاثیرگذار هستند. این مواد ممکن است عفونت را نیز تشدید کرده و بیمار را با مشکلات مختلفی رو به رو کند؛ اما جای نگرانی نیست! در ادامه روش هایی را بیان می کنیم که به راحتی دلمه های پس از کاشت مو را از بین ببرید.

از بین بردن دلمه بعد از کاشت مو

پس از کاشت مو با روش های مختلفی قادر به از بین بردن دلمه ها هستید. در واقع اگر نکات لازم شستشوی سر بعد از کاشت مو را رعایت کنید، به راحتی لخته های ایجاد شده را از بین می برید. در برخی موارد ممکن است، بیمار نکات مذکور را رعایت نکرده که منجر به خونریزی پوست سر و نواحی پیوند مو می شود. به طور کلی برای از بین بردن دلمه بعد از کاشت مو باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • استفاده از کرم های ترمیم کننده
  • حفظ رطوبت پوست سر پس از کاشت مو
  • شستشوی صحیح دلمه بعد از کاشت مو
  • استفاده از کمپرس آب یخ
  • عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون
  • پرهیز از ورزش
  • رعایت اصول خوابیدن
  • استفاده از داروهای تجویزی

اگر نواحی پیوند مو و کاشت فولیکول های تازه دچار عفونت شود، فولیکول ها آسیب می بینند و روند بهبودی به مشکل می خورد. در این مواقع حتی ممکن است دیگر موهای تازه کاشته شده رشد نکنند. پیشنهاد می دهیم در طول درمان دلمه های بعد از کاشت مو، نکات مذکور را در نظر بگیرید.

  • استفاده از داروهای ترمیم کننده

یکی از بهترین لوسیون هایی که اغلب پزشکان برای ترمیم دلمه های بعد کاشت مو تجویز می کنند، استفاده از ژل آلوئه وراست. این دارو با خاصیت ضدالتهابی خود، منجر به ترمیم دلمه ها می شود. در داروخانه ها ژل آلوئه ورا برای پوست های حساس وجود داشته که قادر به تهیه آن هستید؛ اما اگر به این دارو حساسیت خاصی ندارید، ژل را به طور خالص خریداری کنید و روی دلمه ها بمالید. به مرور زمان شاهد ترمیم و بهبودی آن ها بوده و پس از مدتی دلمه های بعد از کاشت مو از بین می روند.

  • حفظ رطوبت پوست سر پس از شستشو

استفاده از اسپری آب، سرم، روغن های مخصوص و فوم های مرطوب کننده به از بین رفتن دلمه ها کمک می کند. از آنجایی که دلمه ها همان خون های لخته شده هستند، پس از مدتی روی پوست سر سفت و خشک شده و به سختی کنده می شوند. مرطوب نگه داشتن آن ها به جدا شدن دلمه ها بعد از کاشت مو کمک بسزایی می کند و آسیبی به فولیکول ها نمی رساند؛ اما توجه داشته باشید، به هیچ عنوان نباید خودتان با ناخن یا ابزار دیگری دلمه ها را از پوست کنده و جدا کنید؛ زیرا این موضوع به فولیکول ها آسیب زده و مانع رشد آن ها می شود. همچنین ممکن است باعث بروز عفونت و تشدید خونریزی شود و کارتان را سخت کند؛ از این رو اجازه دهید به مرور دلمه ها جدا شوند.

  • شستشوی دلمه بعد از کاشت مو

در ده روز ابتدایی، سر خود را با شامپوی بچه بشوید. به طوری که مقداری شامپو را با آب ترکیب کرده و به آرامی و بدون آنکه ناخن به پوست سرتان برخورد کند، سرتان را بشویید. سپس بدون استفاده از حوله، اجازه دهید سرتان با هوای آزاد خشک شود. پس از گذشت 10 روز با استفاده از شامپوهای مخصوصی که پزشک تجویز کرده است، شستشو را ادامه دهید. پس از حمام از روغن بادام تلخ برای چرب کردن پوست سرتان کمک بگیرید و بعد از 2 ساعت آن را بشویید. با این کار به راحتی دلمه های بعد از کاشت مو از بین می روند.

  • استفاده از کمپرس آب یخ

استفاده از کمپرس یخ به بهبود دلمه ها کمک می کند. هر از چند گاهی این کار را انجام دهید و باعث کاهش جریان خون در ناحیه سر شوید. البته نباید کمپرس را به طور مستقیم روی محل پیوند قرار دهید؛ زیرا به فولیکول های تازه پیوند شده آسیب می رساند. کمپرس را روی پیشانی و چشم های خود بگذارید. از استفاده بیش از حد آن نیز پرهیز کنید؛ زیرا خون را لخته کرده و اوضاع را وخیم می کند.

  • عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون

اگر از داروهای فشار خون، مسکن و دیگر داروهای رقیق کننده خون قبل از جراحی استفاده می کردید، باید از چند وقت قبل از کاشت مو و پس از آن از مصرف این داروها بپرهیزید؛ زیرا باعث رقیق شدن خون می شوند و خونریزی را افزایش می دهند. غذاهای ادویه دار، کافئین، الکل، مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان، سیر، مولتی ویتامین و آسپرین خون را رقیق می کند و باعث خونریزی می شود. پیش از کاشت مو، با پزشک کلینیک مربوطه در این رابطه مشورت کرده و داروهای خود را زیر نظر وی قطع کنید.

همچنین باید در حدود دو هفته پس از کاشت مو نیز از مصرف داروهای رقیق کننده بپرهیزید که روند بهبودی به خوبی پیش رود. با گذشت زمان پوست التیام پیدا می کند و کندن دلمه ها بعد از کاشت مو به راحتی انجام می شود.

  • پرهیز از ورزش های سنگین

اگر قبل از کاشت مو ورزش های سنگینی انجام می دادید، باید پس از آن حداقل به مدت ۳۰ تا ۴۵ روز از آن بپرهیزید. ورزش فشار خون را بالا برده و منجر به خونریزی می شود. از این رو تعداد دلمه ها بیشتر شده و امکان پارگی آن ها وجود دارد. در نتیجه با خونریزی و عفونت روند درمان سخت و طولانی می شود.

  • رعایت اصول خوابیدن بعد از کاشت مو

سعی کنید هنگام خواب زیر سر خود دو عدد بالش قرار دهید که قسمت جراحی و کاشت مو به طور مستقیم با بالش در ارتباط نباشد و فشاری به آن ها وارد نشود. بالا ماندن سر هنگام خواب به بهبود دلمه های بعد از کاشت مو کمک کرده و از مالش آن ها به بالش خودداری می کند.

  • استفاده از داروهای تجویزی

همواره استفاده از آنتی بیوتیک به درمان عفونت کمک شایانی کرده و از افزایش دلمه ها جلوگیری می کند. همچنین این داروها در کاهش درد پیوند مو نیز موثر است و تاثیر خوبی در روند بهبودی دارد. اغلب پزشکان داروهای خاصی را در طول درمان تجویز می کنند که باید سر وقت مصرف شوند. برخی از بیماران با مشاهده عکس دلمه بعد از کاشت مو، دچار ترس و وحشت شده و مضطرب می شوند. توصیه می کنیم نگرانی ها را از خود دور کنید؛ زیرا این دلمه ها کاملا طبیعی هستند و باید زیر نظر پزشک و با داروهای تجویزی درمان شوند.