روایت باهنر از آثار و اقدامات مخرب دولت روحانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری فارس: نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در چند ماهی که گذشت خواهیم داشت. بحث هایی که مطرح می شود و بعضاً صحبت‌هایی که چه مشفقانه و چه منتقدانه و چه مغرضانه در مورد دولت مطرح می شود این است که دولت سیزدهم کار را با یک سری مشکلات مثل تحریم، وضعیت نابسامان شاخص اقتصادی و ... شروع کرد اما کم‌کم انتقادها علیه دولت آغاز می شود. به نظر شما اساساً زمان مناسب برای شروع انتقاد علیه دولت، بررسی کارنامه دولت چه زمانی است و چه زمانی خروجی واقعی دولت چه دولت فعلی و چه دولت های سابق و آینده می تواند بیرون بیاید تا بتوانیم بگوییم دولت چگونه عمل کرده است؟

باهنر:‌ گاهی تحولات را نقطه ای دنبال می‌کنیم در حالی که این تحولات فرآیندی و طولانی است. یک نقد به خود، جبهه خودمان و دوستان خودمان و طرفداران دولت سیزدهم این است که ما در اواخر دولت قبل ظرف 5-6 ماه آخر و پایانی دولت قبل در صحبت‌هایمان وعده و وعید زیادی دادیم و گفتیم تمام گرفتاری‌ها مربوط به دولت دوازدهم است و اگر این دولت برود و دولت دیگر بیاید، مشکلات حل می شود.

شاید این انتظار را خودمان به وجود آوردیم و تهییج و تحریک کردیم اما طبیعی است که آثار کارهای انجام شده به این سرعت و به این زودی قابل رفع نیست. اصولاً قائل به این نیستم که دولتی که سر کار می آید یک کارنامه موفق 50 روزه – 100 روزه داشته باشد. البته معتقدم دولت های قبلی هم همین گونه بودند. دولت‌های قبلی هم یک سری مشکلات و گرفتاری هایشان تلنبارهای اشتباه رفتن‌ها و خطا کردن‌های دولتهای قبل از آنان است و بسیاری از موفقیت ها هم اینگونه است.

اگر بخواهیم نقد درست بکنیم، باید نقد عالمانه و عادلانه باشد. در سال 1397، چهلمین سال استقرار نظام جمهوری اسلامی را جشن گرفتیم. در آن سال آرزو داشتم بتوانیم یک کارنامه عادلانه و عالمانه از عملکرد نظام جمهوری اسلامی را به نسل های بعد از انقلاب عرض کنیم که به نسبت هم خوب بود. هم رسانه ملی و هم رسانه‌های مجازی و رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها در مجموع خوب عمل کردند و کارنامه خوبی را ارائه دادند. واقعیت قضیه ظرف این 40 سال بسیار کار شد و به تعبیر مقام معظم رهبری طومار کارهای انجام شده، بسیار بلند و بالا است. این کارها را چه کسی انجام داده؟ بالاخره 10-11 دولت و 8-9 مجلس بود که 10 سال در محضر حضرت امام (ره) بودیم و باقی مقام معظم رهبری با اقتدار و درایت و دور اندیشی و عمق نگری، مسئله کلی کشور را اداره کردند و این پیشرفت‌ها مجموعه کار اینها بود.

اینکه بخواهیم دولت‌های گذشته را که یکی چپ، دیگری راست و دیگری تندرو و کندرو و ... نام ببریم. مثل دولت زمان دفاع مقدس که مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند و آقای موسوی نخست وزیر بودند. دولت های مرحوم هاشمی و دولت های آقای خاتمی، دولت های آقای احمدی نژاد، دولت های آقای روحانی و دولت فعلی مجموعه کارهای انجام شده توسط همین دولت ها انجام شده است. طبیعی است که هرکدام از دولت ها نقاط ضعف و نقصی و یک موفقیت‌هایی دارند. ما مطلق نگری را باید مقداری کنار بگذاریم. نکته بعدی اینکه این کارها عموماً فرآیندی هستند و در برخی از این مسیرها که قطار از ریل خارج شده، باید با  تدبیر و درایت و با حوصله به ریل اصلی بازگرداند.