محمدحسن قدیری ابیانه به سایت خبر سراسری گفت: من چون در ایام انتخابات 96 علیه آقای روحانی مواضعی گرفتم برایم دادگاه تخلفات اداری تشکیل دادند و گفتند که شما نباید این حرف ها را به عنوان کادر وزارت خارجه می زدید.

قدیری ابیانه: برای انتقاد به روحانی دادگاهی‌ام کردند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، به نقل از سایت خبر سراسری، دور جدید مذاکرات با ابهامات و مسائل مختلفی رو به روست بخصوص از سوی تیمی که از مخالفین سرسخت برجام بود اما اکنون در راستای احیا و یا حداقل در همان زمین مشغول مذاکره است. از سوی دیگر جامعه عمیقا چشم انتظار لغو تحریم ها و بازگشت به شرایط عادی اقتصادی است اما تاکنون خبری امیدوارکننده در این زمینه از وین شنیده نشده است.

محمد حسن قدیری ابیانه دیپلمات سابق درباره ی نقش ظریف در برجام به «خبر سراسری» گفت: «برجام خط قرمزهایی داشت که مقام معظم رهبری آن ها را مشخص کرده بود که آقای ظریف آن را رعایت نکرده بود. در حالی که باید به طرف مقابل اعتماد نمی‌کرد اما گفت امضا کری ضمانت است در حالی که حتی امضاء رئیس جمهور و مصوبه کنگره‌اش هم ضمانت نیست و حتی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم ضمانت نیست زیرا آمریکا و انگلیس و فرانسه حق وتو دارند محکومیت نقض آن توسط خودشان را وتو می‌کنند.و دیدید در شورای امنیت تصویب شد و آمریکا زیر آن زد چون حق وتو دارد. ضمانت یعنی شما یک قدم آن‌ها یک قدم اما روحانی برای اینکه حسن‌نیت خود را ابراز کند تمامی تعهدات ایران را اجرایی کردند. اصل مذاکرات برای لغو تحریم ها بود در حالیکه در برجام صحبت از لغو تحریم ها نیست».

 آنچه دیگران میخوانند

وی در ادامه پیرامون مواضع جناح راست نسبت به ظریف از خائن تا سیاست مدار شکست خورده به «خبر سراسری» گفت: «من ایشان را خائن به عنوان عنصر بیگانه نمی‌دانم اما او سعی کرد همه را فریب دهد تا برجام تصویب شود. در حالی که کلمه لغو تحریم در برجام نیامده است و مرتب به مجلس و جاهای دیگر گزارش می کرد که تحریم ها را لغو کرده‌ایم در حالیکه اینگونه نبود و بعد گفت من نخوانده بودم. یعنی ما باید باور کنیم او متن را نخوانده است؟ من که باور نمی‌کنم، او سعی کرد همه را فریب دهد تا برجام امضا شود چون دوست داشت افتخار تعامل با آمریکا نصیب خود و تیمش شود و به خاطر همین سعی کرد از سایر افراد متخصص در تیم مذاکراتی استفاده نکند. لذا من معتقدم که اگر ما بپذیریم که ظریف نخوانده برجام را امضا کرد که واویلاست! اگر  بپذیریم که فهمید و دروغ گفت که بدتر!»

به گزارش سایت «خبر سراسری» قدیری ابیانه سپس درباره ی برخی ابهامات نسبت به اختلافات خود با ظریف و شکایت وزارت خارجه از او تشریح کرد: «من چون در ایام انتخابات 96 علیه آقای روحانی مواضعی گرفتم و زیان انتخاب او را گفتم از جمله اینکه اگر روحانی رئیس جمهور شود اقتصاد کشور مثل ساختمان پلاسکو دچار فروپاشی می شود و مواضعی نیز نسبت به برجام گرفتم که اشکال دارد و به نتیجه نمی رسد. دادگاه تخلفات اداری تشکیل دادند و گفتند که شما نباید این حرف ها را به عنوان کادر وزارت خارجه می زدید من گفتم که مجوز دارم علیه آقای روحانی موضع بگیرم گفتند مجوز شما چیست گفتم مجوز من را خود روحانی صادر کرده است گفته پیامبر(ص) را هم می‌شود نقد کرد. چطور می‌شود پیامبر(ص) را نقد کرد، روحانی را نمی‌شود؟! نباید ما هشدار دهیم که دیگر دچار فریب دشمن نشویم؟ گفتند ما با اساسنامه وزارت خارجه کار داریم و شما را از نقد رسانه‌ای رئیس جمهور منع می‌کند گفتم من اینجا هم تخلف نکردم چون ایشان نامزد انتخابات بوده است لذا دادگاه را منتفی کردند. در دوران آقای ظریف چون من مواضع ولایی داشتم و این نکات را یادآوری می‌کردم به من سمتی ندادند اما حقوق من را می‌دادند. من مسئله شخصی با ظریف نداشتم، مواضع من البته ربطی به این رفتار ظریف با خودم ندارد. من موظف بودم که این نکات را بگویم زیرا شکسست راهبرد ظریف در مذاکرات را می‌فهمیدم. من خود عضو تیم ۵۹۸ بودم.  در مذاکرات 598 دیدم که آقای ولایتی تلاش کرد از تمامی متخصصین استفاده کند تا در مذاکرات کلاه سر ایران نرود اما در این دوره از متخصصین عمدا استفاده نشد تا افتخار تعامل با آمریکا نصیب جمع محدودشان شود!»

قدیری ابیانه در پایان پیرامون ادامه مذاکرات برجام توسط تیم باقری کنی و احتمال لغو تحریم ها به خبرسراسری گفت: «ماجرای برجام مثل کسی است که زمین ارزشمندی را به شخص کلاهبرداری به ثمن بخس فروخته است حالا ما داریم سعی میکنیم اقلا پول زمین فروخته شده به ثمن بخس را پس بگیریم. ما که همه هزینه ها را داده ایم و زیان زیادی دیده ام اما حداقل پول این زمین را بگیریم. اگر پیرو نظرات مقام معظم رهبری عمل میکردند نباید اینگونه عمل می شد نباید دروغ میگفتند! من اینقدر جهالت نیستم که برجام را نخوانده امضاء کند بخصوص که هدف اصلی مذاکرات رفع تحریم‌ها بود و این عبارتی است که در برجام نیامده بود. برای ظریف قائل نیستم حتما دروغ می‌گفت که گفته من نخوانده امضاء کردم. بنده معتقدم اصلا غرب اراده ای برای لغو تحریم ها را ندارد و هدف برای مذاکرات این است که تعهدات را از دوش آمریکا بردارد. این ها دائم میگفتند اگر ایران مذاکره نکرد ما تحریم ها را لغو میکردیم اما اینگونه نبود. آمریکا و اروپا که نزد افکار عمومی جهان مقصر نقض برجام شناخته می‌شوند سعی میکند توپ را در زمین ایران بیندازند و ایران را مقصر نقض برجام معرفی کنند و لذا خواسته‌هایی مطرح می‌کنند که ما نتوانیم بپذیریم و نباید هم بپذیریم. اما من معتقدم اگر آقای باقری و ایران شرایط مورد نظر آن‌ها را هم بپذیرند و آن‌ها امضا کنند که تحریم ها لغو شود باز هم تحریم ها لغو نمی‌شود. آن ها در صورت لغو تحریم‌ها باید بیش از صد میلیارد دلار دارایی‌های ما را آزاد کنند و این کار را نمی‌کنند مسئله این نیست که آقای باقری میتواند یا نمیتواند مسئله این است که آن ها نمیخواهند تحرین‌ها دا لغو کنند! در زمان جلیلی هم تحریم ها را لغو نکردند. در زمان ظریف هم فقط تحریم ها را تشدید کردند. اینجا فرق قضیه این است که آقای ظریف اصل را بر اعتماد به آمریکا گذاشت و اشتباه کرد و به کشور ضربه زد ولی آقایان باقری و جلیلی به حق به آمریکا اعتمادی ندارند و معتقدند باید ضمانت تعهداتشان ضمانت واقعی شود. 95درصد کل نظارت هایی که آژانس انرژی اتمی در جهان انجام  داده در ایران انجام شده اما هیچ نظارتی بر تعهدات غربی ها صورت نگرفته است. آقای باقری بنا را بر این گذاشته است که اعتمادی به حرف های آمریکا و غرب نیست. لذا اگر در مذاکرات توافقی هم انجام شود که به نظر من نمی شود، باز هم آن ها به تعهدات خود عمل نخواهند کرد».