سید حسین نقوی حسینی گفت: از آقای ظریف پرسیدیم اگر آمریکا از برجام شود، چه مکانیزمی برای جبران خسارت وجود دارد که آقای ظریف هیچ پاسخی نداشت بدهد و گفت ما به آنها اعتماد داریم.

ظریف در پاسخ به پرسش من حرفی برای گفتن نداشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مذاکرات آتی برجانی در وین می‌تواند در حوزه آینده سیاست خارجی ایران تعیین‌کننده باشد زیرا بعد از سال‌ها تساهل دولت تدبیر و امید در قبال غربی‌ها اکنون این انتظار می‌رود دستگاه دیپلماسی دولت سید ابراهیم رئیسی بتواند در ماجرای برجام حقوق از دست‌رفته ایران را احیاء و از طرفی غربی‌ها نیز متعهد به انجام تعهداتشان شوند. در این بین پرسش مهم این است که تیم مذاکره‌کننده جدید ایران تا چه حد می‌توانند در تحقق چنین خواسته‌هایی مؤثر عمل کنند؟

سید حسین نقوی حسینی، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «مذاکرات وین دارای سطحی ملی است و از نوع دیپلماسی عرفی محسوب نمی‌شود و حتما تصمیم‌گیری درباره آن باید در سطح ملی رخ دهد و این‌طور نیست که مثلا مسئولان وزارت خارجه بنشینند و درباره ابعاد آن تصمیم‌گیری کنند و حتما محتوای کلی آن از سوی شورای عالی امنیت ملی و با هماهنگی مسئولان عالی نظام تعیین می‌شود».

او ادامه داد: «یکی از ارکان مهم در مذاکرات وین، نقش‌آفرینی تیم مذاکره‌کننده است. کسانی که به عنوان مذاکره‌کننده به وین می‌روند باید با علم دیپلماسی به خوبی آشنا باشند و سابقه مذاکره هم داشته باشند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «از سوی دیگر تیم مذاکره‌کننده باید بداند که دیگر زمان باج‌دادن به غربی‌ها نیست. یعنی تیم مذاکره‌کننده نباید به مذاکرات برود تا تحت هر شرایطی به نتیجه برسد. آنها باید مذاکره کنند تا منافع ملی مردم تأمین شود و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران پیش برود. اگر غربی‌ها تصور کنند ایران به برجام نیاز دارد، اِعمال فشار می‌کنند».

این نماینده پیشین مجلس درباره رویکرد تیم مذاکره قبلی اظهار کرد: «من در زمان مذاکرات برجام هم عضو کمیسیون ویژه برجام بودم و هم عضو کمیسیون امنیت ملی و کاملا لمس می‌کردم که تمام طرف‌ها از آمریکا و اروپایی‌ها گرفته تا حتی روسیه و چین این برداشت را داشتند که ایران آمده است تا به هر قیمتی به توافق دست یابد. این ایراد وجود داشت که غربی‌ها تصور می‌کردند می‌توانند در چنان شرایطی خواسته‌هایشان را به ما تحمیل کنند. هدف اصلی برجام رفع تمام تحریم‌ها بود که دیدیم به دلیل ضعف‌نشان‌دادن دولت این خواسته هیچگاه محقق نشد».

او درباره مواجهه‌اش با ظریف در مجلس مطرح کرد: «همان زمان از آقای ظریف پرسیدیم اگر آمریکا از برجام شود، چه مکانیزمی برای جبران خسارت وجود دارد که آقای ظریف هیچ پاسخی نداشت بدهد و گفت ما به آنها اعتماد داریم. گفتم آقای ظریف اگر به یک بنگاه معاملات ملکی بروید و بخواهید خانه‌ای را اجاره کنید، مبایعه‌نامه‌ای جلوی شما می‌گذارند که چندبند آن مربوط به شرایط فسخ قرارداد است اما شما هیچ توضیحی نمی‌دهید که موارد فسخ برجام از سوی هر یک از طرفین چیست و اگر کشوری زیر تعهداتش زد، چه می‌شود و بازهم آقای ظریف پاسخی نداد».

نقوی حسینی درباره تأثیر عضویت دائم ایران در برجام بر مذاکرات آتی گفت: «ببینید در 1+5 همیشه پلیس خوب و بد وجود داشته است. مثلا از یک سو آمریکا می‌گوید خواهان مذاکره هستیم و از آن سو فرانسه اقدامی می‌کند که بر سر راه مذاکرات مانع ایجاد می‌شود. تیم مذاکره‌کننده باید همه این حربه‌های غربی‌ها را بشناسد و بر اساس آن عمل کند. اگر ما بتوانیم به هر وسیله‌ای از جمله عضویت در پیمان شانگهای تحریم‌ها را خنثی کنیم، عملا غربی‌ها ابزاری برای تحت فشارقراردادن ایران نخواهند داشت و در این شرایط می‌توانیم مذاکره‌ای از موضع برابر داشته باشیم. پیمان همکاری شانگهای فرصتی طلایی برای ایران است تا بتواند تحریم‌ها را خنثی کند».