وزارت امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که دور هشتم مذاکرات «وین» به سرعت به نتیجه رسیده و توافق حاصل شود.

خبر امیدوارکننده مسکو برای رسیدن به توافق در مذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) با اشاره به پایان دور هفتم مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، ابراز امیدواری کرد که دور هشتم مذاکرات به سرعت به نتیجه برسد و توافق حاصل شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که دور بعدی مذاکرات وین در مدت زمان کوتاهی به پایان برسد و طرف‌های مذاکره‌کننده به توافق برسد.

در این بیانیه این گونه آمده است: «در ۱۷ دسامبر (جمعه ۲۶ آذر ماه)، کمیسیون مشترک کشورهای عضو برجام به دور هفتم مذاکرات وین برای احیای اجرای کامل "توافق هسته‌ای" پایان دادند».

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: «پیشرفت‌های مهمی مشاهده شد که اجازه می‌دهد که تلاش‌ها و همکاری‌های بیشتر وارد مرحله جدیدی شود. هیأت‌ها رایزنی های بیشتری را در پایتخت‌ها انجام خواهند داد».

وزارت خارجه روسیه همچنین تصریح کرد که احتمالاً دور بعدی مذاکرات وین در آینده‌ای بسیار نزدیک از سرگرفته می‌شود.

وزارت خارجه روسیه در این خصوص اعلام کرد: «طرف‌ها آمادگی خود را برای انجام هرگونه تلاش ممکن به طوریکه دور هشتم مذاکرات به دستاورد یک توافق قابل قبول طرف‌ها در مدت زمان کوتاه منجر شود، ابراز کرده‌اند».

با این حال وزارت خارجه روسیه همچنین در ادامه افزود که همچنان مسائل سیاسی دشوار زیادی باقی است اما همه طرف‌های مذاکره‌کنندگان عزم خود را برای تلاش برای عمل به سریع‌ترین وظیفه مشترک یعنی بازگرداندن برجام به چارچوب مورد توافق اولیه، بدون «ضمائم» و «معافیت‌ها» تأیید می‌کنند.

دور هفتم مذاکرات وین در دولت جدید ایران، روز ۲۹ نوامبر (هشتم آذرماه) در پایتخت اتریش آغاز شد و در نهایت ایران در تاریخ ۱۰ آذرماه دو سند درباره رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های مقابل ارائه کرد و ادامه دور هفتم مذاکرات وین پس از یک وقفه در ۱۸ آذر ماه از سرگرفته شد و روز جمعه (۲۶ آذر ماه) دور هفتم مذاکرات به پایان رسید و طرف‌های مذاکره‌کننده برای رایزنی‌های بیشتر به پایتخت‌های خود بازگشتند.

از زمان پایان دور هفتم مذاکرات وین، گمانه‌زنی‌هایی درباره زمان دور بعدی مذاکرات وین مطرح شده است و اغلب طرف‌های مذاکره‌کننده ابراز امیدواری کرده‌اند که قبل از پایان ماه دسامبر (سال جاری میلادی) دور هشتم مذاکرات از سرگرفته شود.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز گذشته (جمعه) به خبرگزاری روسی تاس گفت که دور هشتم مذاکرات وین برای احیای برجام احتمالاً اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه ۲۰۲۲ آغاز می‌شود.

وی در این خصوص گفت: «در خصوص تاریخ ازسرگیری مذاکرات، هیچ شفافیت کاملی وجود ندارد. موضوع تاریخ همچنان باز است. تا آن جایی که فهمیدم، دو گزینه وجود دارد: یا ۲۷ دسامبر (۶ دی ماه)، کار از سرگرفته می‌شود، دستکم سطح کارشناسی در قالب دور هشتم، یا سوم ژانویه (۱۳ دی ماه) و زمانی که همگی آمادگی داشته باشند، ازسرگرفته می‌شود».

هیأت مذاکره‌کننده ایران از زمان شروع دور هفتم مذاکرات بر عزم جمهوری اسلامی برای رسیدن به توافق با طرف‌های مقابل تأکید کرده‌اند اما در عین حال گفته‌اند که به هیچ عنوان تحت فشار و تهدید با توافق موافقت نخواهند کرد.