داریوش قنبری گفت: دولت با بحران منابع روبه‌رو است و هر کاری می‌کند که کسری بودجه‌اش را جبران کند. همه این موضوع را می‌دانیم اما قرار نیست جبران کسری بودجه با به خطر انداختن معیشت مردم و از آن مهمتر سلامت جبران شود.

حذف ارز ترجیحی در حال حاضر به صلاح نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حذف ارز 4200 تومانی موضوعی است که دولت و مجلس بر سر آن اختلاف دارند؛ اینکه در مقطع کنونی به صلاح است که ارز ترجیحی حذف شود یا خیر؟

داریوش قنبری، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «حذف ارز 4200 تومانی مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند و در کل خود دولت هم به این موضوع اذعان دارد که افزایش تورمی حدود هفت الی هشت درصدی به وجود می‌آید و تصور می‌شود این افزایش تورم خوش‌بینانه است و آثار روانی آن تورمی بیش از اینها را به وجود می‌آورد».

او ادامه داد: «با توجه به آنکه افزایش حقوق سال آینده حدود 10درصد تعیین شده است، حذف ارز ترجیحی باعث می‌شود طبقات حقوق‌بگیر با مشکلات عظیمی روبه‌رو شوند. در شرایط کنونی حذف ارز ترجی منطق نیست و حتما کالاهای اساسی به خصوص دارو که برای مردم بسیار مهم است، گران می‌شود و چنین شرایطی برسلامت عمومی جامعه هم تأثیر مخرب می‌گذارد».

این فعال سیاسی مطرح کرد: «دولت با بحران منابع روبه‌رو است و هر کاری می‌کند که کسری بودجه‌اش را جبران کند. همه این موضوع را می‌دانیم اما قرار نیست جبران کسری بودجه با به خطر انداختن معیشت مردم و از آن مهمتر سلامت جبران شود. از طرفی ارقام غیرواقعی در بودجه می‌بینیم؛ مثلا در حوزه مالیات‌ها واقعا دولت توجیه مناسبی ندارد. دولت بودجه را انقباضی بسته است تا بتواند کسری بودجه‌اش را جبران کند اما توجه ندارد که چنین بودجه‌ای بر رکود فعلی به مراتب دامن می‌زند».

قنبری در پایان گفت: «من امیدوارم دولت تصمیم درستی بگیرد و مجلس نیز به دقت بودجه را بررسی کند. این حق مجلس است که در لایحه بودجه تغییراتی ایجاد کند و امیدواریم در موضوع ارز ترجیحی با دقت نظر بسیار بالایی تصمیم بگیرد. البته تجربه نشان داده است که مجالس سعی می‌کنند تغییرات عمده در بودجه ایجاد نکنند».