فارس | کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: فرانسوی‌ها هم به‌دنبال این هستند که امتیازگیری از ایران را به‌صورت منفرد داشته باشند و هم از اتحادیه اروپا امتیاز بگیرند و هم نقش پلیس بد را به جایگزینی اسراییل ایفا کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مذاکرات وین در دور هفتم با ابعاد جدیدی همراه شد؛ ابعادی که حالا اثرگذاری طرف مقابل را با سویه‌های متفاوتی به نمایش گذاشته است. نقش متفاوت کشورهای اروپایی و به‌ویژه فرانسه، کشورهای دیگر مانند سوریه را نیز به واکنش واداشت. روس‌ها در روزهای گذشته در مواجهه با اظهارات و مواضع اروپایی‌ها به‌تندی سخن گفته‌اند که نشان‌دهنده تغییر رویکردی معنادار است.

رژیم‌صهیونیستی که در ماه‌های گذشته تمام توان خود را برای ایفای نقش پلیس بد و فشار بر ایران برای امتیاز دادن به کار برده است نه‌تنها دستاوردی نداشته بلکه اربابان خود را متقاعد کرده است نمی‌تواند ماموریت خود را به‌خوبی انجام دهد؛ تهدیدهای پی‌درپی و خرابکاری‌های مختلف نه‌تنها ایران را از مسیر خود بازنداشته، بلکه باعث شده است استوارتر در مسیر خود قدم بردارد؛ ازاین‌رو حالا کشورهای اروپایی مامور ایفای نقش پلیس بد شده‌اند. فرانسه در این مسیر پیشتاز است و اهداف چندگانه‌ای را دنبال می‌کند. از سوی دیگر اما چین و روسیه بیش از گذشته بر حقانیت ایران در این مسیر تاکید دارند و تمام‌قد از مواضع تهران حمایت می‌کنند.

سیدمصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو اظهار داشت: تیم جدید ایران درحالی به مذاکرات ورود کرد که طرف غربی حاضر به دادن هیچ امتیازی نبود و این پیام را می‌داد که حاضر به برداشتن تحریم‌های موثر نیست.

وی گفت: طرف مقابل تمام سعی خود را می‌کند با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی، جنجال و مقصرنمایی و بازی پلیس بد و پلیس خوب، نهایتا ایران را مجبور کند بدون درخواست امتیاز موثری، بازگشت آمریکا به برجام را بپذیرد. خوش‌چشم با بیان اینکه تیم ایرانی توانست طرف مقابل را وادار کند تا در یک هفته ابتدایی نهایتا روی ابتکار عمل ایران شروع به مذاکره کند، افزود: این دستاورد بزرگی است؛ زیرا طرف مقابل مجبور شد به‌شکل واکنشی به کنشگری ایران پاسخ دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه طرف مقابل ایران از همه ابزارها استفاده کرد تا ابتکارعمل ایران به نتیجه نرسد، خاطرنشان کرد: این باعث می‌شد که طرف غربی در زمین ما و روی پیش‌نویس‌های ما و ابتکارعمل‌های ایران دست به مذاکره بزند.

خوش‌چشم با تاکید بر اینکه هر کسی که ابتکارعمل را در دست داشته و کنشگر باشد دست برتر را در مذاکرات خواهد داشت، افزود: طرف مقابل با دو گزینه مواجه بود؛ یکی اینکه با ترک مذاکره متهم به مذاکره‌ناپذیری با فرار از دیپلماسی بشود یا اینکه به مذاکره برگردد و در واکنش به طرف ایرانی در مذاکرات صحبت کند.

وی افزود: در ابتدای کار هستیم و هنوز دورهای بیشتری باقی مانده است که هرکدام از آن‌ها به‌مثابه یک نبرد دیپلماتیک خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نقش‌آفرینی متفاوت فرانسه در مذاکرات تاکید کرد: در ابتدای کار ایفای نقش پلیس بد و خوب، اسرائیلی‌ها نقش پلیس بد را داشتند و با تهدیدات نظامی می‌خواستند ایران را وادار به دادن امتیاز در جریان مذاکرات کند اما توان نظامی ایران اجازه این کار را به اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها نداد.

خوش‌چشم با تاکید بر اینکه اسرائیلی‌ها می‌خواستند نقش خود را متقاعدکننده بازی کنند اما با توجه به اینکه موفق نبودند، آمریکایی‌ها و خود اسرائیلی‌ها متوجه شدند که آن‌ها نمی‌توانند نقش پلیس بد را به‌‌خوبی ایفا کنند، گفت: به همین دلیل این نقش را به سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان دادند.

وی ادامه داد: سه کشور اروپایی لحن تندی در داخل مذاکرات داشتند اما همواره فرانسوی‌ها بیش از آلمان و انگلستان با لحن تند صحبت می‌کردند و به‌دنبال این بودند که در برخی از مواقع مذاکرات را به بن‌بست بکشانند تا نه‌تنها امتیازات دوجانبه از ایران بگیرند، بلکه در روابط داخلی خود کشورهای اروپایی هم سعی کردند با این اقدامات، یعنی با گروگان گرفتن پیشرفت مذاکرات با ایران امتیازات دوسویه‌ای حتی از اتحادیه اروپا بگیرند که با مخالفت شدید اعضای دیگر اتحادیه مواجه شد و پیام‌های متفاوتی به آقای مورا در این زمینه داده شد.

فرانسه به‌دنبال امتیازات چندوجهی

خوش‌چشم افزود: همچنین فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها در یک تقسیم کار همواره روی خواسته‌های هسته‌ای متمرکز بودند؛ یعنی در یک تقسیم کار آمریکایی‌ها به وجوه تحریمی می‌پردازند و اروپایی‌ها و به‌‌ویژه فرانسه در رابطه با مسائل هسته‌ای صحبت می‌کنند که سختگیرانه برخورد کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: فرانسه همکاری‌های نزدیک اطلاعاتی با اسرائیل دارد که در این رابطه سعی می‌کنند به‌صورت مشترک این کار را انجام دهند.

وی تاکید کرد: بازی کردن افراطی نقش پلیس بد باعث شد که آقای مورا وقفه‌ای در مذاکرات ایجاد کند و زمان استراحت بخواهد تا در هفته آتی مجددا به مذاکرات برگردیم شاید بتواند کنترلی بر این سه کشور به‌ویژه فرانسه ایجاد کند.

خوش‌چشم ادامه داد: فرانسوی‌ها هم به‌دنبال این هستند که امتیازگیری از ایران را به‌صورت منفرد داشته باشند و هم از اتحادیه اروپا امتیاز بگیرند و هم نقش پلیس بد را به جایگزینی اسراییل ایفا کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: فرانسه همچنین می‌خواهد در روابط با رژیم‌صهیونیستی و کشورهای عربی خلیج‌فارس به طرق گوناگون از ایفای نقش پلیس بد مزایا و منافع اقتصادی کسب کند.

ایستادگی قاطعانه روسیه

وی با اشاره به نقش روسیه در روند مذاکرات وین و مخالفت با فرانسوی‌ها گفت: روس‌‌ها و چینی‌ها هر دو در طول مذاکرات تمام‌قد چه در اتاق مذاکره و چه در افکارعمومی به‌ویژه در روزهای اخیر در حمایت از ایران ظاهر شدند.

خوش‌چشم تاکید کرد: اولیانوف، نماینده روس‌ها در آخرین مصاحبه‌های خود با پرس‌تی‌وی ایران و یکی از رسانه‌های روسی بر این مواضع تاکید کرد و حملات انتقادی شدیدی به این سه کشور اروپایی داشت. در حدی که بیان کرد که این سه کشور مانند تازه‌کارها مذاکره می‌کنند و فقط جار و جنجال می‌‌کنند و تنها به‌دنبال ایجاد بن‌بست هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه حرف‌های آقای اولیانوف کاملا با واقعیت‌های میدانی منطبق است، افزود: در اوایل مذاکره سعی می‌کرد نقش میانجی را برای روسیه حفظ کند اما در اواخر مذاکرات لحن وی نسبت‌به کشور اروپایی بسیار انتقادی‌تر شد و سعی کرد تا افکار عمومی جهان را متوجه نقش مخرب فرانسه، انگلستان و آلمان کند.

وی ادامه داد: همچنان روسیه و چین در مذاکرات براساس همین خط‌کشی که خودشان هم انجام داده‌اند و در حمایت از ایران ایستاده‌اند در ادامه مذاکرات به همین شکل پیش می‌روند. مذاکرات روند مثبتی دارد و تقریبا بخش اعظمی از دستورکار مذاکرات تهیه شده است.