فردا | «کیهان» امروز قدردان تدابیر دولت است که توانسته صف‌ها را برچیده و ثبات و آرامش را به بازار برگرداند اما «شرق» تاکید دارد که دولت نتوانسته تورم را مهار کند!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مردم همچنان درگیر مشکلات معیشتی و اقتصادی هستند و به نظر نمی‌رسد که کاهش قیمتی رخ داده باشد یا باری از دوش مردم در این زمینه برداشته شده باشد. حتی خود رئیسی جمهور نیز در جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت تاکید کردند که علی رغم تلاش‌های انجام شده این وضعیت قیمت‌ها قابل قبول نیست. با این وجود شاهدیم که رسانه‌ها در دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در این باره با هم دعوا دارند! دلیلش نیز احتمالا آماری است که بعضا از کاهش تورم حکایت دارد اما برای مردم ملموس نیست. چرایی این تفاوت البته نیاز به یک بحث کارشناسی اقتصادی دارد اما درباره دعوای موجود بین رسانه‌های حامی و منتقد دولت در این زمینه می‌توان به مطالب امروز «شرق» و «کیهان» اشاره کرد.

روزنامه کیهان نوشته «تدابیر چندگانه دولت در سه ماه اخیر توانسته ضمن برچیدن صف‌های خرید کالا، آرامش و ثبات نسبی را به بازار و قیمت‌ها برگرداند.» بر این اساس «جلوگیری از رشد قیمت کالاهای اساسی دغدغـه جدی بود که دولت سیزدهم از روز اول فعالیت خود داشت. بدین جهت وزارتخانه‌های صمت و جهادکشاورزی موظـف شـدند که در تأمیـن کالاهای اساسی و آرامـش بـازار ضـمـن همکاری با یکدیگر فضایی را فراهـم کنند که عرضـه کالا زیـاد شـود.» در ادامه گزارش کیهان آمده است: «یکی از ابزارهای شفافیت بازار کالا درج قیمت تولیدکننده جهـت ایجـاد رقابـت بیـن تولید کنندگان بـرای افزایـش سـهـم بـازار از طریـق قیمت ارزان‌تر و کیفیت بالاتر و ایجـاد رقابت بیـن توزیع‌ کنندگان از طریـق اعـمـال ضریب سـود کمتر بـرای جذب مشتری به‌ واسطه مؤلفه قیمت ارزان‌تر است.»

در عین حال «شرق» نظر کامل متفاوتی دارد و تیتر زده «دولت نتوانسته گرانی‌ها را مهار کند». در این گزارش آمده است: «یکشنبه هفته پیش، چند روزی مانده به شب یلدا، رئیسی در جلسه هیئت دولت تأکید کرد که لازم است روند نظارت بر قیمت کالاها به‌ویژه اقلام ضروری و معیشتی مردم تشدید شود تا شاهد افزایش قیمت برای برگزاری این شب نباشیم.» به اعتقاد این روزنامه منتقد دولت: «حرف‌های بدون عمل رئیس‌جمهور و گرانی‌های هفته گذشته باعث شد تا فضای مجازی پر شود از انتقاد و گلایه از رئیسی که انگار هنوز باور ندارد رئیس‌جمهور است و دولت اوست که باید اوضاع را سروسامان دهد و معلوم نیست وقتی به گرانی‌ها و شرایط مردم اعتراض می‌کند دقیقا چه کسی را مخاطب حرف‌های خود می‌داند.»

قضاوت درباره درستی و نادرستی هر کدام از این اظهارات و ارزیابی‌ها درباره عملکرد دولت البته بیش از هر کسی شایسته مردم است و سخن از چرایی این اختلاف نظر نیز در تخصص کارشناسان و متخصصان علم اقتصاد.