فردا | عباس سلیمی نمین معتقد است که ماجراهای اخیر بین علی لاریجانی و شورای نگهبان در منش سیاسی او تغییر ایجاد نخواهد کرد و گمانه حرکت او به سوی هاشمی شدن را رد می‌کند.

سلیمی نمین: لاریجانی «هاشمی» نمی‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

انتشار نامه شورای نگهبان به علی لاریجانی و پاسخ او به شورای نگهبان فارغ از بحث‌هایی که درباره اینکه چه کسی منتشر کرد و چرا منتشر کرد و چه برخورد با او خواهد شد؟ از یک جهت حائز اهمیت بود. آن هم اینکه گمان رفت علی لاریجانی قصد دارد از آن محافظه‌کاری پیشین فاصله بگیرد و شاید از این پس در قالب یک منتقد و اپوزیسیون دولت و مجلس به عنوان مسئولان وضع موجود عمل کند. تصور این بود که او از این طریق می‌تواند نظر اصلاح‌طلبان را هم بیش از قبل جلب کرده و شاید جایگاهی همچون جایگاه مرحوم هاشمی رفسنجانی برای خود ایجاد کند. گمانه‌ای که اگرچه طرفدارانی دارد، از سوی برخی رد می‌شود. مثلا عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر سیاسی اصولگرا معتقد است که رویکرد و منش سیاسی علی لاریجانی تغییر چندانی نخواهد کرد.

 او در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «قطعا آقای لاریجانی به عنوان یک اصولگرا برخوردهای منطقی که در این ایام و به خصوص بعد از برخورد شورای نگهبان با او که غیرقابل دفاع هم نبود، ادامه خواهد داد و بر همین اساس هم یک عنصر موثر خواهد بود».

وی افزود: «البته آقای علی لاریجانی نیاز دارد که از عملکردهای برخی نزدیک یا خانواده وی که بر او آثار داشت فاصله بگیرد و این تاثیرات به تدریج کمرنگ و محو شود تا در ذهنیت جامعه نسبت به او هم اثر نداشته باشد».

این فعال سیاسی اصولگرا این گمانه که علی لاریجانی به سویی می‌رود که جایگاهی مشابه مرحوم هاشمی برای خود ایجاد کند را رد کرد و گفت: «قطعا چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. آقای لاریجانی رویکردی اینچنینی ندارد و اگر می‌خواست اینطور عمل کند می‌توانست بعد از اعلام عدم صلاحیت از سوی شورای نگهبان برخوردهایی داشته باشد اما دیدیم که خوشبختانه اصلا وارد این فازها نشد».

وی در واکنش به اینکه «به هرحال انتشار نامه شورای نگهبان که برخی معتقدند از سوی خود او یا نزدیکانش صورت گرفته سبب شده گمان کنیم قصد دارد از محافظه‌کاری خود بکاهد» گفت: «آقای لاریجانی حتی اگر خودش نامه شورای نگهبان را منتشر می‌کرد اشکالی بر او وارد نبود چون شورای نگهبان بارها اعلام کرده بود که ما نمی‌توانیم نظرات خود را نسبت به نامزدها منتشر کنیم اما اگر خود نامزدها خواستند، می‌توانند منتشر کنند البته زدن مهر محرمانه روی نامه آقای لاریجانی یک تناقضی در این باره ایجاد شد».

سلیمی نمین ادامه داد: «من معتقدم که برخی اخوان آقای لاریجانی عملکردهایی داشته‌اند که روی آقای لاریجانی اثر منفی داشته است البته این هم به نظر من غلط است و هر کسی مسئول عملکرد خود است. آقای علی لاریجانی هم در بین اخوان خود برخوردهای منطقی و عملکرد قابل دفاعی داشته است. البته به عنوان یک مدیر باسابقه ضعف‌هایی هم داشته است اما کیست که ضعف نداشته باشد. در مجموع او یک نیرو موفق و قابل دفاع بود و عملکرد برخی اخوان او نیز خیلی به او ربط ندارد».