انتخاب | شبکه سی ان ان آمریکا در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرد، نوشت که سه منبع آگاه به اطلاعات تازه‌ای دست یافتند که براساس آن، عربستان در حال همکاری با چین در راستای بهبود موشک‌های بالستیکش است. دست یابی به یک قدرت نظامی بازدارنده در برابر توان موشکی و هسته‌ای ایران، امری است که عربستان را به سمت گسترش توانایی هایش در این زمینه سوق داده است.

همکاری چین با عربستان برای تولید موشک بالستیک جهت مقابله با تهران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم کامل جمیل نوشت: در حالی که عربستان آشکارا از برنامه‌های خود برای ساخت سلاح موثر پرده بر نمی‌دارد، رسانه‌های آمریکایی تلاش می‌کنند اطلاعاتی در این باره به دست آورند آخرین کشف آنها، به همکاری موشکی بین ریاض و پکن مربوط است، که منبع این اطلاعات، عکس‌های ماهواره‌ای هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: شبکه سی ان ان آمریکا در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرد، نوشت که سه منبع آگاه به اطلاعات تازه‌ای دست یافتند که براساس آن، عربستان در حال همکاری با چین در راستای بهبود موشک‌های بالستیکش است.

بنابر تاکید رسانه‌های آمریکایی، دست یابی به یک قدرت نظامی بازدارنده در برابر توان موشکی و هسته‌ای ایران، امری است که عربستان را به سمت گسترش توانایی هایش در این زمینه سوق داده است.

به نظر می‌رسد اطلاعات آمریکایی‌ها حاکی از مخالفت شدید کنگره با پیشرفت صنایع موشکی عربستان است، همان کسانی که پیش از این به ترامپ در مورد خطرات برنامه‌های موشکی و هسته‌ای غیر علنی سعودی هشدار داده بودند.

در این میان، تحلیلگران معتقدند واشنگتن در آینده در می‌یابد که رفتار سختگیرانه‌ای با ریاض داشته و همین درک، موجب تغییر محاسبات آن برای جلب دوستی عربستان می‌شود.

این عقیده را عبدالمحسن راضی، نویسنده و پژوهشگر مسائل سیاسی نیز در گفتگو با الخلیج آنلاین، تایید کرده و تصریح نمود: جمهوری خواهان آمریکا که ریاض را یک شریک قدرمند در منطقه می‌دانند، می‌خواهند سنگ‌ها و موانع بیشتری را به مزرعه دیپلماسی و امنیتی که بایدن در حال زراعت در آن است بیفزایند. این در شرایطی است که راضی احتمال خوشحالی پکن از سیلی بالستیک به آمریکا را بعید نمی‌داند، همانطور که واشنگتن هم با معامله زیردریای‌های هسته‌ای خود با استرالیا و نیز تحریم‌های اقتصادی، موجب فشار زیادی بر شرکت‌های چینی در ایالات متحده شده بود.

بر این اساس، راضی معتقد است که ریاض می‌تواند از این تلاش دراماتیک برای بحرانی شدن رابطه اش با واشنگتن استفاده کند تا به هم پیمان خود بفهماند آستانه تحمل دیپلماسی عربستان در مقابل رفتار‌های دولت بایدن محدود است.

این توجه عربستان به چین، پس از درک این مساله توسط ریاض بود که رابطه مستحکمش با واشنگتن در حال سست شدن است، که این سستی از کاهش واردات نفت خام عربستان از سوی آمریکا آغاز شد. علاوه بر اینکه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نیز موجب بی اعتمادی بیشتر سعودی‌ها به ایالات متحده شد.

در مقابل، چین بعنوان دومین اقتصاد در جهان، بزرگترین صادر کننده به عربستان است و حجم سرمایه گذاری‌های چینی در عربستان طی ۱۵ سال به ۴۰ میلیارد دلار رسید و همین مساله نشان دهنده اهمیت روابط بین دو کشور است.

از این رو، توجه عربستان به چین، شریک اقتصادی بزرگش، برای بهره بردن از دانش نظامی پیشرفته آن است. عبدالمحسن راضی، رابطه بین ریاض و پکن را یک رابطه استراتژیک فراگیر می‌داند. وی افزود: نفوذ آرام نبض نظامی در قلب رابطه بین دو پایتخت آسیایی مهم، نیازمند تفسیر است و نه تحلیل نیتها.

این همکاری‌های نظامی بین چین و عربستان و بحران روابط میان ریاض و واشنگتن همزمان شده است با موفقیت آنکارا در ترویج صنایع دفاعی خود در اوکراین و قاره آفریقا، همانطور که اتیوپی الگوی نزدیکتری به لحاظ زمانی محسوب می‌شود.