ایـران | «دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. دولت اهل تصمیمات یک شبه و تصمیمات صبح جمعه‌ای نیست.» این جملات صرفاً پاسخ سخنگوی دولت به پرسش‌های مکرر خبرنگاران نیست، بلکه می‌توان آن را اطمینان بخشی بهادری جهرمی به مردم در واکنش به فضاسازی‌ها و شایعه‌های درباره افزایش قیمت بنزین دانست. زیرا در نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت که روز گذشته برگزار شد، پرسش‌ها درباره سرنوشت ارز ترجیحی یا قیمت بنزین بارها مطرح شد.

اتمام حجت دولت درباره حواشی قیمت بنزین | «صبح جمعه‌ای» تصمیم نمی‌گیریم!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به‌همین دلیل، سخنگوی دولت نیز با تصریح و تأکید و البته در چند مرحله، اعلام کرد که دولت هیچ برنامه کوتاه مدتی برای حذف ترجیحی دارو و گندم ندارد و در بلند مدت هم باید منتظر تصمیم مجلس در تصویب لایحه بودجه 1401 بود که دولت مطابق آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام خواهد داد. درباره بنزین هم، بهادری جهرمی تصریح کرد دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و آنچه به‌صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش اجرا خواهد شد، صرفاً تلاشی برای بازتوزیع بهینه‌تر یارانه بنزین است و ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد.

سرنوشت ارز ترجیحی در انتظار تدوین بودجه

به‌گزارش «ایران» علی بهادری جهرمی در پاسخ به سؤالاتی درباره سرنوشت ارز ترجیحی و اینکه آیا در کوتاه مدت حذف خواهند شد یا خیر، اظهارکرد: دولت هیچ برنامه کوتاه مدتی برای حذف ارز ترجیحی دارو و گندم ندارد. در بلندمدت هم باید منتظر تصمیم مجلس در تدوین و تصویب بودجه 1401 ماند و در صورت تصویب مجلس دولت برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام خواهد داد.

سخنگوی دولت، ارز ترجیحی را یکی از نشانه‌های عمده ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی گذشته دانست و با بیان اینکه این مسأله برای کارشناسان پوشیده نیست و مردم نیز با وضع تورمی، پیامدهای این سیاست نادرست را می‌چشند، گفت: مجلس در لایحه 1400 سقفی را به‌عنوان منابع ارز ترجیحی درنظر گرفته بود، اما این سقف، تقریباً در آغاز بکار دولت جدید تمام شده بود.

وی اضافه کرد: از این رو، دولت سیزدهم لایحه جدیدی را برای افزایش سقف منابع ارز ترجیحی به مجلس فرستاد که مجلس با آن مخالفت کرد، لذا دولت عملاً مکلف شد اصلاح این سیاست را با سرعت بیشتری در دستور کار خود قرار دهد. باوجود این، پیش از هر اقدامی در این زمینه، جزئیات اصلاح، بویژه جنس اقدامات حمایتی دولت از همین تریبون اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بهادری جهرمی در واکنش به اینکه در جامعه شایعات بسیاری درباره حذف ارز ترجیحی وجود دارد، تصریح کرد: اینکه برخی از طریق شایعات یا در نظریات مباحثی را مطرح می‌کنند، یک مسأله است، اما اگر دولت برنامه‌ای داشته باشد، از سوی معاون اول رئیس‌جمهور یا سخنگوی دولت به اطلاع مردم خواهد رسید.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مشکل دار بودن حذف ارز ترجیحی و یارانه دادن به مردم برکسی پوشیده نیست، درباره زمان‌بندی انجام این اصلاحات گفت: در لایحه بودجه 1401 ادامه پرداخت ارز ترجیحی پیش‌بینی نشده است، زیرا وقتی دولت لایحه دو فوریتی برای تأمین منابع جدید به مجلس ارائه کرده بود، با مخالفت مجلس مواجه شد. اکنون نیز منابع مورد نیاز تأمین نشده و دولت تا زمانی که اطلاع رسانی‌های لازم را درباره تغییر شیوه تخصیص ارز ترجیحی یا پرداخت یارانه انجام ندهد، همان سیاست گذشته درباره ارز ترجیحی را ادامه می‌دهد.

اجرای آزمایشی تغییر توزیع یارانه بنزین

بهادری جهرمی درباره شایعه‌های افزایش بنزین و طرحی که قرار است در دو جزیره کشور اجرا شود نیز با تأکید بر اینکه دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، اظهارکرد: از نامه‌ای که منتشر شد، سوء برداشت شد، این نامه نه درباره افزایش قیمت بنزین، بلکه درباره بازتوریع یارانه بنزین به‌صورت عادلانه‌تر بود، آن هم نه به‌صورت ملی و سراسری، بلکه در دو جزیره، یارانه بنزین، با حفظ همین مبلغ و صرفاً در همان دو جزیره به‌صورت آزمایشی بازتوزیع می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در شیوه فعلی، یارانه بنزین به صاحبان خودرو پرداخت می‌شود، درحالی که بسیاری از ایرانیان اصلاً خودرو ندارند، اضافه کرد: این نظام توزیع یارانه بنزین عادلانه نیست، به همین دلیل بازتوزیع همین یارانه، به مردم، به جای خودرو، در دستور کار است.

او با اشاره به اینکه مردم نتیجه آزمایشی این طرح را در این دو جزیره خواهند دید و هم مردم و هم کارشناسان می‌توانند در این باره اظهارنظر کنند، ادامه داد: بعد از این اجرای آزمایشی، هرگونه تصمیم گیری‌های جدید، قطعاً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه آن نامه پیش از اجرای طرح آزمایشی منتشر شد، گفت: حتی اجرای آزمایشی آن هم آغاز نشده است و هرگاه اجرای آزمایشی آن تصویب شد، این مرحله نیز به‌صورت کامل اطلاع‌رسانی خواهد شد.

میراث تلخ برای دولت سیزدهم

سخنگوی دولت در واکنش به سؤال دیگری در زمینه قیمت بنزین، تصریح کرد: دولت سیزدهم اهل تصمیمات یک شبه نیست، دولت سیزدهم دولت مردمی است، نه امنیتی، دولت سیزدهم اهل تصمیمات صبح جمعه‌ای نیست. این (پرسش‌ها و ابراز نگرانی ها) میراث تلخی است که برای دولت سیزدهم به یادگار گذاشته شد.

بهادری جهرمی گفت: بحث گرانی قیمت بنزین مطرح نیست، بلکه بازتوزیع یارانه بنزین به‌صورت آزمایشی در دو جزیره اجرا می‌شود و سپس با اخذ تجارب این اقدام و با اطلاع رسانی‌های کامل، به‌صورت ملی پیش خواهد رفت.

سفر رئیسی به مسکو به دعوت پوتین

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه برخی رسانه‌ها از سفر قریب الوقوع آیت‌الله رئیسی به مسکو خبر داده‌اند، گفت: در استمرار تعاملات راهبردی ایران و روسیه، آقای پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان دعوت کرد که به این کشور سفر کند و احتمالاً این سفر در اوایل سال آتی میلادی انجام شود.

او با بیان اینکه این سفر در چهارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت همکاری‌های چندجانبه و جهانی و نیز با اولویت همکاری‌های منطقه‌ای انجام می‌شود، اظهارکرد: در این سفر همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور در اولویت خواهد بود و اکنون نیز تنظیم برنامه‌ها و محورها از سوی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در حال انجام است.

ضرورت تعیین تکلیف یا تثبیت مدیران

بهادری جهرمی در واکنش به اینکه برخی معتقدند انتصاب مدیران در دولت با کندی پیش می‌رود، گفت: چه در سفرهای استانی و چه در جلسات دیگر، صدای این مطالبه مهم به گوش دولت نیز رسیده است. رئیس‌جمهور نیز در دولت تأکید داشتند سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف یا تثبیت مدیران اقدام شود.  او با اشاره به اینکه در انتخاب مدیران، بنای دولت بر شایسته سالاری، کارآمدی و اعتقاد به حرکت تحولی دولت است، افزود: طبق دستور رئیس جمهور، اگر مدیرانی هم شاخص‌های شایسته سالاری را دارا باشند و هم به حرکت تحولی دولت معتقد باشند، می‌بایست تثبیت شوند و درغیر این صورت، جابه‌جایی‌ها می‌بایست با سرعت انجام شود.

40 میلیارد دلار تأمین ارزی در 9 ماه

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به اینکه آیا گشایش‌های ارزی جدیدی رخ داده است، اظهارکرد: کشور در شرایط تحریمی است، اما نسبت به همین شرایط، وضع فروش نفت و بازگشت منابع حاصل از آن و نیز بازگشت منابع حاصل از صادرات غیرنفتی در وضع خوبی هستیم.

او با اشاره به اینکه امروز شاهد تثبیت بازار رزی هستیم و مشکلی در این زمینه نداریم، ادامه داد: با همین سرعت فروش نفت که اکنون وجود دارد و نیز با توجه به تدابیری که اتخاذ شد، باید منتظر شنیدن اخبار خوبی در زمینه گشایش‌های ارزی باشیم.

بهادری جهرمی در واکنش به اینکه آیا منابع پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده قابل تحقق است، میزان فروش نفت در لایحه بودجه را واقع بینانه و قابل دسترس خواند و گفت: به این دلیل میزان فروش نفت را واقع بینانه می‌دانیم که امروز تقریباً همین میزان فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در جریان است، لذا آنچه در لایحه پیش‌بینی شده، مبتنی بر واقعیت‌های فعلی است، نه خوشبینی. سخنگوی دولت ادامه داد: در 9 ماه ابتدایی امسال، 40 میلیارد دلار از حوزه‌های مختلف تأمین ارزی داشتیم که این میزان از تأمین ارزی 12 ماهه سال گذشته بیشتر است. لذا عدد پیش‌بینی شده در بودجه کاملاً واقع بینانه است.

او با بیان اینکه دولت مذاکرات رفع تحریم‌ها را به زندگی مردم گره نمی‌زند، تصریح کرد: دولت پابه پای مذاکرات، خنثی‌سازی تحریم‌ها را فراموش نکرده و آن را نیز دنبال می‌کند و گشایش‌های مورد اشاره نیز ناشی از خنثی سازی‌ها و دیپلماسی فعال دولت سیزدهم است.

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به بررسی طرح صیانت در مجلس، با بیان این طرح پیشنهاد نمایندگان است، اظهارکرد: دولت دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت، امن، ارزان و باکیفیت را جزو حقوق شهروندی مردم دانسته و خود را مکلف به تأمین این حقوق می‌داند.

او در پاسخ به اینکه برخی نمایندگان معتقدند احکام مرتبط با اصلاح ساختار بودجه در لایحه دولت لحاظ نشده است، تصریح کرد: در این زمینه، نه نامه‌ای از سوی مجلس، بلکه از سوی یک نماینده به سازمان برنامه ارائه شده است که رئیس سازمان برنامه نیز در فاصله کوتاهی، با ذکر جزئیات و بند به بند، پاسخ دادند که لایحه بودجه با رعایت قانون بوده و تمامی احکام یازده گانه مورد اشاره در لایحه بوده است.