خبرآنلاین | ائتلاف سعودی دچار فرسایش روحی شده و ارتش عربستان به تنهایی قادر به ادامه جنگ در یمن نیست و از این رو محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تلاش دارد تا از ظرفیت ایران برای پایان دادن به این جنگ استفاده کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عربستان در مناطق راهبردی الجوف،الحدیده و مأرب یمن و افزایش توان موشکی نیروهای مسلح این کشور نشان می دهد که عرصه های میدانی پس از ۷ سال جنگ ظالمانه عربستان در حال تغییر به سود ملت یمن  است.

طی روزهای گذشته نیروهای مسلح یمن با پرتاب حداقل ۵ موشک بالستیکی از نوع بدر به سمت پایگاه نیروهای ائتلاف سعودی در استان مرزی جازان سعودی خسارات سنگینی به ارتش عربستان وارد ساختند.

آزادسازی بندر الحدیدیه که یکی از مهمترین شهرهای اقتصادی و نفتی یمن به شمار می رود یک پیروزی میدانی جدیدی را برای نیروهای مسلح یمن رقم زد زیرا در جریان درگیری یک ماهه نیروهای یمنی و ائتلاف سعودی درجوف و مأرب و الحدیده حداقل ۷ تیپ پیاده مکانیزه ارتش سعودی منهدم شدند.

هزینه ۳۵۰ میلیارد دلاری عربستان در جنگ ۷ ساله یمن و انهدام شمار زیادی از یگان های زرهی و پیاده نیروهای ائتلاف سعودی ثابت می کند که برتری تجهیزات جنگی نمی تواند معادلات میدانی را به سرعت تغییر دهد بلکه اراده بقاء و روحیه سلحشوری و توان مقاومت یک ملت می تواند بر مجهزترین ارتش های جهان غلبه کند.

فرسایشی شدن جنگ عربستان علیه ملت یمن به فروپاشی تدریجی ائتلاف سعودی و فرار مزدورانی که از ۱۶ کشور مختلف جهان برای شرکت در جنگ علیه یمن وارد عربستان شده اند ادامه این جنگ فرسایشی را برای ریاض دشوار ساخته. با اینکه عربستان به دلیل نفوذ مالی و برخورداری از پشتوانه بین المللی به طرز وحشیانه ای از نیروی هوایی خود برای بمباران مناطق مسکونی یمن استفاده کرد اما این بمباران ها تاثیری در تغییر موازنه قدرت به سود ائتلاف سعودی موثر نداشته است.

شکست نیروهای پیاده ائتلاف طی روزهای اخیر موجب شد تا ژنرال ترکی المالکی سخنگوی نیروهای ائتلاف سعودی در یک کنفرانس خبری این شکست ها را ناشی از کمک نظامی حزب الله لبنان به انصارالله تلقی کند. اتهام زنی های واهی و پاسخ های ناشیانه ژنرال سعودی به خبرنگاران در خصوص چگونگی حضور نیروهای حزب الله در یمن علیرغم محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن موجب تمسخر رسانه های غربی واقع شد.

سخنگوی ائتلاف سعودی بدون ارائه دلایل آشکاری در خصوص همکاری حزب الله با ارتش یمن افزایش توان موشکی نیروهای مسلح یمن را نیز نتیجه کمک لجستیکی و نظامی ایران به انصارالله دانست اما نتوانست دلیل و سند قانع کننده ای در این خصوص ارائه دهد.

از سوی دیگربه دلیل طبیعت کوهستانی مناطق شمال یمن و تمرکز نیروهای ارتش یمن در این مناطق ضریب آسیب پذیری نیروهای ائتلاف را به شدت افزایش داده و از این رو عربستان در پی چاره جویی برای خروج آبرومندانه از باتلاق یمن برآمده است.

عربستان از سوی دیگر درصدد تحقق یک پیروزی میدانی ولو شکلی و ظاهری در یمن است تا خود را پیروز این جنگ تلقی کند اما انصارالله و کمیته های مردمی یمن با تشدید حملات خود این تلاش ها را ناکام ساختند. مذاکراتی که از ابتدای سال جاری بین ایران و عربستان در بغداد و با اشراف دولت عراق آغاز شده یک تاکتیک سیاسی سعودی برای استفاده از نفوذ معنوی ایران بر مردم یمن در راستای خارج شدن آبرومندانه ائتلاف سعودی از باتلاق یمن قابل تجزیه و تحلیل است.

در جریان مذاکرات ۹ ماهه ایران و عربستان مسائل مهمی مورد بحث قرار گرفت اما پیچیده ترین پرونده مذاکرات مربوط به جنگ عربستان علیه یمن است. عربستان این آمادگی را دارد که به صورتی مشروط جنگ یمن را به پایان برساند به گونه ای که پس از جنگ انصارالله و حوثی ها در ساختار آینده یمن نقشی نداشته باشند.

اما جمهوری اسلامی ایران معتقد است که حوثی ها بخشی از ساختار اجتماعی یمن تلقی می شوند و نباید این مجموعه ریشه دار و پرنفوذ یمن را از ساختار قدرت حذف کرد بلکه باید یک انتخابات آزاد پارلمانی و ریاست جمهوری با شرکت همه طیف های اجتماعی و سیاسی یمن برگزار شود و به مردم اجازه داده شود رهبران سیاسی خود را انتخاب کنند.

اکنون ائتلاف سعودی دچار فرسایش روحی شده و ارتش عربستان نیز به تنهایی قادر به ادامه جنگ نیست و از این رو محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تلاش دارد تا از ظرفیت ایران برای پایان دادن به این جنگ استفاده کند.

این موضوع مقوله تاریخی معروف در یمن را در اذهان زنده می کند و آن اینکه هر نیروی خارجی علیه ملت یمن وارد جنگ شود در نهایت ناچار خواهد شد تا پرچم سفید را در برابر مردم یمن بالا بگیرد و شکست نظامی را قبول کند.