روز گذشته روز کارگروه ها و البته جدال بر سر پرانتزهای اختلافی در دو متن روی میز مذاکرات وین بود. کارگروه هسته ای از یک سو به تعهدات ایران در این حوزه می پردازد و کارگروه رفع تحریم ها نیز نحوه و تعداد تحریم هایی را که باید طرف های مقابل به ویژه آمریکایی ها رفع کنند، بررسی می کند.

تمرکز در وین روی رفع موثر تحریم ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز گذشته روز کارگروه ها و البته جدال بر سر پرانتزهای اختلافی در دو متن روی میز مذاکرات وین بود. کارگروه هسته ای از یک سو به تعهدات ایران در این حوزه می پردازد و کارگروه رفع تحریم ها نیز نحوه و تعداد تحریم هایی را که باید طرف های مقابل به ویژه آمریکایی ها رفع کنند، بررسی می کند. با این حال شنیده های خراسان حاکی است، روند مذاکرات چه در میز کمیسیون مشترک برجام و چه در اتاق های کارگروه های تخصصی به آهستگی پیش می رود و همه طرف ها به آینده مذاکرات امیدواری بیشتری پیدا کرده اند و در همین خصوص منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده به خراسان گفته اند که همه کشورهای 1+4 و آمریکا در موضوعات تضمین و راستی آزمایی مخالفتی ندارند و کار برای یافتن سازوکار مورد توافق همه طرف ها در حال انجام است. تمرکز بر رفع تحریم ها به عنوان اولویت اصلی، تذکر به آمریکایی ها برای اعمال نکردن تحریم جدید در میان مذاکرات و هماهنگی خوب میان ایران، روسیه و چین از جمله نکاتی است که از داخل مذاکرات به ما رسیده است. با این حال توافق شده با توجه به این که تعطیلات سال نو میلادی از روز جمعه آغاز می شود، مذاکرات در دور هشتم در روز پنج شنبه موقتا متوقف و پس از سه روز تنفس از روز دوشنبه هفته بعد از سر گرفته شود.

امیرعبداللهیان: روی پرانتزهای اختلافی تمرکز داریم

روز گذشته حسین امیرعبداللهیان نیز که این روزها بیش از گذشته پیام های مذاکراتی به غرب مخابره می کند، این بار در حاشیه مراسم درگذشت شهید ایرلو سفیر ایران در یمن از فرصت استفاده کرد و در جمع خبرنگاران ضمن تأکید بر پیشرفت در مذاکرات وین گفت که این مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد.

وی تصریح کرد: مهم این است که ما یک متن مشترک و واحد را الان در اختیار داریم که تیم مذاکره کننده ما روی آن متن تمرکز کرده است و طرف‌های مقابل هم روی موضوعاتی که ما درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، تمرکز دارند. ما سرگرم توافق روی نقاط اختلافی هستیم که در داخل پرانتز در آن متن ذکر شده و تیم‌ها به شدت مشغول هستند.

وزیر خارجه بیان کرد: اگر طرف‌های مقابل با حسن نیت این مذاکراتی را که در این مرحله شروع شده ادامه دهند، دست یافتن به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است، حتی اگر جدیت در کنار حسن نیت در طرف‌های مقابل در مراحل آینده مذاکرات دیده شود، رسیدن به یک توافق زود هنگام و در آینده نزدیک هم متصور است.

اولیانوف: در گفت‌وگوهای امروز وین شاهد پیشرفت هستیم

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در توئیتی از پیشرفت در مذاکرات امروز وین خبر داد و نوشت: امروز در جریان مذاکرات وین درباره برجام، کارگروه مسائل هسته‌ای نشست مفیدی برگزار کرد. شاهد پیشرفت غیرقابل انکاری هستیم. رفع تحریم‌ها به طور فعال در موقعیت‌های غیررسمی مورد بحث قرار می‌گیرد. این دیپلمات روس در توئیتی دیگر از دیدار صبح امروز خود با روسای هیئت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان خبر داد و آن را مفید و مثبت ارزیابی کرد. اولیانوف دو شب قبل هم با رابرت مالی نماینده آمریکا در وین گفت وگو کرده بود.

بازخوانی اهداف واقعی مذاکره‌کنندگان در وین

نورنیوز پایگاه خبری نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز در تحلیلی نوشت: بررسی پیچیدگی‌های حاکم بر مذاکرات وین موید این واقعیت است که اصرار طرف‌های غربی بر محدود بودن زمان، تلاشی هدفمند برای بر هم زدن آرامش و تمرکز تیم مذاکره کننده ایرانی برای حصول دو دستاورد مدنظر اروپا و آمریکاست؛ «عدم توافق با مقصرنمایی ایران یا توافق بد».

در ادامه این یادداشت آمده است: حجم انبوه تولیدات رسانه‌ای از سوی ضلع غربی مذاکرات و تکرار کلیدواژه‌های انحرافی، نشان‌دهنده این واقعیت است که طرف‌های غربی گفت وگوکننده در وین بیش از آن که به دنبال تحقق اهداف خود از طریق مذاکره باشند تلاش می‌کنند با وارونه‌نمایی واقعیت‌ها از طریق فضاسازی‌های جعلی، اتمسفر حاکم بر مذاکرات را مسموم سازند و عملیات روانی را جایگزین دیپلماسی و گفت وگو کنند.

راه حل ساده برای رسیدن به توافق 

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که خواسته زیاد و عجیب و غریبی ندارد. ایران از همه می خواهد به توافقی که سال 2015 امضا کرده اند، برگردد و خودش نیز حاضر است همه تعهدات برجامی اش را انجام دهد و در این میان باید همه تحریم های برجامی و هر تحریمی که روی استفاده اقتصادی ایران از برجام اثر منفی دارد رفع شود. این خواسته نیز ریشه در توافق گذشته دارد چراکه در برجام تصریح شده طرف های توافق نباید مانع روند عادی تجارت دنیا با ایران شوند و حالا ایران می گوید هر تحریمی که عادی‌سازی روابط تجاری ایران با جهان را مختل کند، فارغ از برچسب و دسته‌بندی، باید رفع شود. آن چه امروز رسیدن به این توافق قابل دسترس را تهدید می کند، تلاش های لابی رژیم صهیونیستی، احتمال اعمال تحریم های جدید آمریکا و اقدامات ایذایی همچون حکم جدید دادگاه اروپایی است و نه رفتار ایران که بارها تاکید کرده و گزارش های آژانس نشان داده که برنامه هسته ای خلاف تعهدات پادمانی خود ندارد.

منبع: خراسان