اوباما در نامه‌ای مداخله ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای برای حل بحران خاورمیانه را خواستار شده بود، اما حوادث بعد از انتخابات باعث شد آن‌ها از در خواست خود عقب نشینی کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با یادآوری اینکه سه روز قبل از انتخابات رییس جمهور وقت آمریکا به رهبر فرزانه انقلاب نامه‌ای نوشته بود، گفت: اوباما در نامه‌ای مداخله ایران به‌عنوان قدرت منطقه‌ای برای حل بحران خاورمیانه را خواستار شده بود، اما حوادث بعد از انتخابات باعث شد آن‌ها از در خواست خود عقب نشینی کنند.

به گزارش فارس، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مصلای امام خمینی (ره) این شهر برگزار شد، اظهار داشت: فتنه‌گران در سال ۸۸ با ساختارشکنی به اسلامیت و جمهوریت نظام هجمه وارد کردند و این موضوع باعث شد رفتار و ادبیات آمریکا در قبال ایران تغییر کند.

وی گفت: حضور مردم و مشارکت بیش از ۴۰ میلیون در انتخابات دهم می‌توانست علاوه بر استحکام بیشتر داخلی در افقی وسیع‌تر دامنه نفوذ ایران را در عرصه جهانی به‌عنوان یک کشور جهانی که الگوی مردم‌سالاری دینی را ارائه داده بود، گسترش دهد.

خطیب جمعه تبریز زیرسوال بردن نهاد‌های قانونی نظام را دیگر اقدامات فتنه‌گران ۸۸ مطرح کرد و گفت: ۴۰ روز مانده به برگزاری انتخابات کمیته صیانت آراء را تشکیل دادند که با این کار بدعتی ناپسند شکل گرفت.

امام جمعه تبریز، ساختارشکنی و القای یأس و تردید‌های ذهنی را یکی دیگر از اقدامات فتنه‌گران دانست و افزود: افزایش فشار‌ها و تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بود که در سایه فتنه از سوی دشمنان افزایش یافت.

وی همچنین گفت: از جمله تبعات دیگر فتنه ۸۸، افزایش مطالبات دشمن در موضوع هسته‌ای بود.

نماینده ولی فقیه در استان با یادآوری اینکه سه روز قبل از انتخابات رییس جمهور وقت آمریکا به رهبر فرزانه انقلاب نامه‌ای نوشته بود، گفت: اوباما در نامه‌ای مداخله ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای برای حل بحران خاورمیانه را خواستار شده بود، اما حوادث بعد از انتخابات باعث شد آن‌ها از در خواست خود عقب نشینی کنند.

امام جمعه تبریز افزود: فتنه ۸۸ باعث شد افزایش امید دشمن به براندازی نظام شدت بگیرد، به طوریکه دشمن امیدوار شد که می‌تواند نظام مقدس ما را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه بعد از فتنه ۸۸ رفتار آمریکا علیه ایران عوض شد و تحریم‌ها تشدید شد، تصریح کرد: پس از فتنه در ۸ مرداد لایحه تحریم فروش بنزین در سنای آمریکا تصویب و اروپایی‌ها در اعمال تحریم با آمریکا هماهنگ شدند.

آل‌هاشم با بیان اینکه یکی از پیامد‌های فتنه افزایش امید دشمن در براندازی نظام بود، اظهار داشت: مشارکت ۱۷ سفارتخانه خارجی در زمان فتنه در تهران علیه نظام نشان دهنده امید دشمن برای براندازی بود.

نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان حرکت با بصیرت مردم تبریز در هشتم دی ماه سال ۱۳۸۸مقدمه قیام مردم قهرمان ایران در نهم دی ماه بود، گفت: ۹ دی سال ۱۳۸۸ نماد عزت، استقلال و بصیرت مردمی ایران اسلامی است.

آل هاشم گفت: مردم پیشگام تبریز در آن زمان با بصیرت و آگاهی سیاسی بالا یک روز پیش از دیگر نقاط ایران به پا خواست تا پایه گذار حرکت‌های مردمی در شهر‌های دیگر شود که نقش آیت الله مجتهد شبستری برجسته و اثرگذار بود.

امام جمعه تبریز پیوند عمیق و الهی بین مردم و رهبر معظم انقلاب را عنصری دیگر در خنثی کردن فتنه ۸۸ دانست و گفت: پیوند رهبری و مردم به حرکت‌های آشوب گران پایان داد و روز ۹ دی را بعنوان روز بصیرت مردم در تاریخ به ثبت رساند.

وی به دستاورد‌های جماسه نهم دی اشاره کرد و گفت: بعد از ۹ دی نقش بی‌بدیل ولایت برای خنثی سازی توطئه دشمنان اثبات شد و پیوند ناگسستنی مردم با انقلاب تقویت شد و اهمیت بصیرت و ولایتمداری آشکار شد.

خطیب جمعه تبریز با بیان اینکه توطئه تمام نشده و دشمن همیشه در پی ضربه زدن است، افزود: با وجود همه مشکلات، مردم از آرمان‌های انقلاب، امام و ولایت و شهدا دست نکشیده و نخواهند کشید.

وی تاکید کرد: فتنه ۸۸ تمام شد، ولی فتنه‌ها همچنان باقی است و گمان نکنیم پرونده فتنه بسته شده است، احتمال اینکه فتنه‌های دیگر باشد، وجود دارد و باید با افزایش بصیرت و ولایت‌مداری خود پاسخگوی فتنه‌های بعدی باشیم.

آل هاشم افزود: امیدواریم با اطاعت از فرامین رهبری، وحدت و همدلی آحاد مردم بتوانیم در مقابل توطئه‌ها ایستادگی کامل داشته باشیم.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه شهدا همیشه سرمشق آزادگان خدا جوی بوده‌اند و اولیای دین همواره از خدا آرزوی شهادت می‌کنند.

 گفت: شهیدی مانند حاج قاسم سلیمانی دارای خصوصیات بسیار ارزشمند است که حرکات و سکناتش برای تبلیغ اسلام است و نبوغ نظامی یکی از خصوصیات حاج قاسم است، یکی دیگر از خصوصیات او روحیه سلحشوری و جنگندگی است و با نهایت شجاعت در خطوط مقدم جبهه حاضر می‌شد.

وی افزود: روحیه شهادت طلبی حاج قاسم سلیمانی زبانزد بود و شیفته شهادت بود و خصوصیت دیگر حاج قاسم اخلاص بود، او به شدت از ریا و خودنمایی پرهیز می‌کرد، ظاهر و باطنش یکی بود.

آل هاشم تصریح کرد: بعد از ارتحال امام خمینی (ره) تشییع پیکری همچون تشییع شهید حاج قاسم در ایران دیده نشده بود و این حاکی از اخلاص او بود.

خطیب جمعه تبریز خاطرنشان کرد: ولایتمداری خصوصیت دیگر شهید سلیمانی است، عشق و علاقه به حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری داشت و عاشقانه به مقام معظم رهبری ارادت داشت و تمام کلمات ایشان را سعی می‌کرد عملی کند و تعبد و معنویت حاج قاسم از دیگر خصوصیات بارز اوست، از هر فرصت برای برای دعا و قرآن و راز و نیاز استفاده می‌کرد.

وی تاکید کرد: حاج قاسم همچنین یک دیپلمات برجسته بود و هر جا که ضرورت بود در تراز یک دیپلمات کار کشته و برجسته ظاهر می‌شد و سخت کوشی و نظم انضباط حاج قاسم سلیمانی مثال زدنی بود.

نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه حاج قاسم روحیه انقلابی داشت، فرزند انقلاب و مروج گفتمان انقلاب، پیرو خط امام و رهبری بودف اظهار داشت: شهید سلیمانی هیچ وقت به حاشیه‌ها در هیچ زمینه ورود پیدا نمی‌کرد و اهل افراط و تفریط نبود و نگاه فراجناحی داشت و کلیت جامعه ایرانی را یک خانواده می‌دانست و برای وحدت و انسجام ملی بین سلایق مختلف کشور تلاش‌های فراوانی داشت.

وی ادامه داد: مردمی و عاشق مردم بود و بچه‌های مدافعین حرم او را یک پدر مهربان برای خود می‌دانستند و حاج قاسم با جوانان با سنین مختلف ارتباط داشت.