وطن امروز/ دور هشتم نشست کمیسیون مشترک برجام در حالی به دلیل تعطیلات سال نو میلادی موقتا به پایان رسید که همه طرف‌ها از پیشرفت نسبی مذاکرات خبر می‌دهند. بر این اساس دور بعدی مذاکرات به علت تعطیلات سال نو میلادی تا دوشنبه هفته جاری (۱۳ دی) به تعویق افتاد.

روایت مشابه ایران، 1+4 و آمریکا از مذاکرات وین 8
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس هیات ایرانی با مثبت ارزیابی کردن دور هشتم مذاکرات وین گفت: تمرکز اصلی مذاکرات بر موضوع لغو تحریم‌ها بود. علی باقری درباره روند مذاکرات وین گفت: تمرکز اصلی مذاکرات دور هشتم بر موضوع لغو تحریم‌ها بود. در چند عرصه گفت‌وگوها و تعاملات بین طرف ایرانی و طرف مقابل ادامه داشت. باقری در ادامه گفت: در موضوع راستی‌آزمایی جلساتی بین طرف ایرانی با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک و همین‌طور جلسه‌ای جداگانه با ۳ کشور اروپایی برگزار شد. در عرصه لغو تحریم‌ها هم مکاتباتی بین ۲ طرف انجام شد و پیشرفت‌های خوبی در چند روز آغازین دور هشتم صورت گرفت‌. رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران افزود: امیدواریم بعد از بازگشت همکاران غربی از کشورهای‌شان پس از تعطیلات سال نو میلادی کار جدی‌تر در موضوع لغو تحریم‌ها توسط طرف‌های مختلف مورد پیگیری قرار گیرد. باقری همچنین در پایان، مذاکرات روزهای اخیر ایران با کشورهای غربی در وین را مثبت ارزیابی کرد. در همین حال «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین هم روز جمعه گفت، برای نخستین‌بار از ماه ژوئن ارزیابی‌ها حاوی مولفه‌های مثبت محتاطانه درباره مذاکرات وین هستند. دیپلمات ارشد روس در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر «پیشرفت نسبی» در مذاکرات وین گفت: «به‌درستی ما شاهد پیشرفت در ۲ مسیر هستیم: بر سر میز مذاکره و در ارزیابی‌های عمومی از وضعیت مذاکرات وین». اولیانوف افزود:‌‌ «اکنون برای نخستین‌بار از ماه ژوئن، این ارزیابی‌ها حاوی مولفه‌های مثبت محتاطانه‌ای هستند. این بدان معناست که مذاکره‌کنندگان واقعا در حال حرکت به جلو هستند».

از طرف دیگر دیپلمات‌های اروپایی هم از روند رو به جلوی مذاکرات خبر دادند. در این راستا خبرگزاری آلمان به نقل از شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین گزارش داد روند مذاکرات «سازنده و مثبت» بوده است. یک منبع آگاه در ارتباط با گفت‌وگوهای وین به خبرگزاری آلمان گفت: ایران به نوعی می‌خواهد اطمینان حاصل کند توافقات آتی رعایت شود. این خواست ایران را همه پذیرفته‌اند ولی اجرای آن بسیار سخت و دشوار است و پویایی لازم هنوز برای دستیابی به یک توافق نهایی در چند هفته وجود ندارد. شبکه «الجزیره» هم در گزارشی مشابه خبرگزاری آلمان به نقل از منابع اروپایی نزدیک به مذاکرات وین این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد اما مدعی شد هنوز تا رسیدن به توافق فاصله زیادی وجود دارد. طبق این گزارش، منابع مذکور گفتند «تعهدات هسته‌ای [ایران] در مسیر خوبی پیش می‌رود اما اختلاف بر سر رفع تحریم‌ها همچنان عمیق است».

منابع مورد اشاره الجزیره در ادامه مدعی شدند «ما همچنان پایین‌تر از سطح کار لازم برای احیای توافق هسته‌ای هستیم». بر اساس این گزارش، آنها افزودند: تعیین چارچوب زمانی برای مذاکرات غیرممکن است اما ما درباره هفته‌ها صحبت می‌کنیم. 

دور هشتم مذاکرات ایران و ۱+۴ با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام از عصر دوشنبه ششم دی‌ماه در شهر وین آغاز شد. علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایرانی در این نشست با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در دور پیشین، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید کرد و گفت که هیأت ایرانی مانند دور قبل برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد. در این نشست، تمام هیأت‌ها به پیشرفت حاصل‌ شده در دور پیشین گفت‌وگوها اشاره کرده و برای ادامه رایزنی‌های فشرده اعلام آمادگی کردند و همچنین عنوان شد اغلب پیشنهادات ایران، در متن جدید گنجانده شده است. در پایان نشست مقرر شد مذاکرات و کار روی متن از روز سه‌شنبه هفتم دی‌ماه در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یابد که از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه ادامه پیدا کرد. 

 

مسکو: ایران نقشی در کاهش سرعت مذاکرات وین ندارد

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری تصریح کرد روسیه هیچ‌ شواهدی مبنی بر اینکه ایران سرعت مذاکرات برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی را کاهش می‌دهد، مشاهده نمی‌کند. به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، زاخارووا در کنفرانس خبری روزانه خود در این باره گفت: «ما هیچ دلیلی برای بیان این مطلب نمی‌بینیم که طرف ایرانی در حال مانع‌تراشی در مسیر این فرآیند است. تحریم‌ها همچنان بر جای خود باقی است».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام ادامه داد که واشنگتن، «بیش از یک بار از تصمیم مهلک دولت قبلی برای نقض توافق هسته‌ای با ایران پشیمان شده است». زاخارووا ادامه داد: «ایالات متحده به سادگی و به صورت یکجانبه و در تضاد با روش‌ها و اشکال خروج از توافقی که خود دیپلمات‌های آمریکایی به وجود آورده بودند، از توافق هسته‌ای ایران خارج شد».