تحلیلگر بین المللی براین بارو است: وقتی آقای امیرعبداللهیان عنوان کنند که امریکا باید تحریم‌های نفتی ما را بردارد نشان دهنده کاهش انتظارات ایران است. بنابراین، در حال حاضر دو طرح مطرح است. اول، طرح برداشتن تحریم‌های ایران است. دوم، به نسبت برداشتن تحریم‌ها ایران تعهد کرده که ۶۰درصد غنی سازی را متوقف کند و اجازه دهد کارشناسان آژانس بیایند و سایت‌های چهارگانه را بررسی کنند.

 اروپایی ها نقش تعیین کننده‌ایی در مذاکرات وین ندارند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی بیگدلی درباره دور جدید مذاکرات وین گفت: آقای امیرعبداللهیان عنوان کرده، آن چیزی که در گذشته اتفاق افتاده را نادیده گرفیتم و یک طرح جدیدی را به نشست وین ارائه دادیم. این شاید یک مقدار به دلیل ملاحظات داخلی بوده ولی طرف‌های غربی قبول نمی کنند که آن ۶ جلسه ایی که در دولت روحانی اتفاق افتاده را رها کنند. آنها برای اینکه نگویند سیاست ما همان سیاستی است که در زمان آقای روحانی بوده و برای حفظ فضای داخلی چنین اظهار نظری کرده‌اند ولی نکته مهم آن این است که ایران سطح انتظاراتش را بسیار کاهش داده و ما همیشه در مصاحبه‌ها گفتیم که تنها راه رسیدن به یک نتیجه مطلوب این است که ایران سطح انتظارات خود را کاهش دهد و با یک دیپلماسی نرم وارد مذاکره شود که همین کار را کرده است.

وی ادامه داد: وقتی آقای امیرعبداللهیان عنوان کنند که امریکا باید تحریم‌های نفتی ما را بردارد نشان دهنده کاهش انتظارات ایران است. بنابراین، در حال حاضر دو طرح مطرح است. اول، طرح برداشتن تحریم‌های ایران است. دوم، به نسبت برداشتن تحریم‌ها، ایران تعهد کرده که ۶۰درصد غنی سازی را متوقف کند و اجازه دهد کارشناسان آژانس بیایند و سایت‌های چهارگانه را بررسی کنند. منتهی اگر قرار باشد ایران نفت بفروشد و بخواهند پول آن را به حساب ایران بریزند باید FATF‌ را تصویب کنند چون بدون FATF شبکه بانکی دنیا برای ما باز نمی شود و با توجه به اینکه شبکه بانکی ما در حال ورشکستگی است و خیلی از بانک‌های جهانی اصلا بانک‌های ما را قبول ندارند، ایران باید این طرف قضیه را خودش درست کند.

بیگدلی براین باور است: همین امر نشان از کاهش سطح انتظارات ایران است که ایران تمایل دارد این مشکل را حل کند. ما باید از سیاست دیپلماسی پلکانی استفاده کنیم چون همه مشکلات ما با امریکا در یکی دو جلسه حل نخواهد شد. در حال حاضر نیز کشورهای ۵+۱ نیز پیشنهاد ایران را بررسی می کنند و به نظر می رسد که با عقب نشنی‌های ایران به سمت و سوی امیدوارکننده‌ای می رسیم.

او تصریح کرد: ممکن است ۴ الی ۵ جلسه دیگر بعد از تعطیلات ژانویه مذاکرات ادامه پیدا کند. ولی در ۴ الی ۵ جلسه آینده که دیگر بیشتر از این قابل امتداد نیست و حتی به وین نخواهد رسید احتمال اینکه این مشکل حل خواهد شد، است. مهم این بود که ایران مقداری سطح انتظاراتش را کاهش دهد و دیپلماسی نرم‌تری را در پیش گیرد که در صحبت‌های آقای امیرعبداللهیان هر دو این موارد مورد توجه هیئت مذاکره کننده ایرانی است. منتهی چیزی که آقای امیرعبداللهیان گفته و ما قبول نداریم به دلیل حفظ فضای داخلی است و برای اینکه نیروهای تندرو اصولگرا یک مقداری مواضع نرمتری را بگیرند.

وی در پاسخ به این پرسش، با توجه به اینکه سیاست ایران تاحدودی نرم‌ شده است امریکا را چگونه لحاظ می کنید؟ گفت: در اولین سخنرانی که آقای بایدن در کاخ سفید داشت اعلام کرد ما علاقه‌مندیمان را نسبت به ادامه مذاکرات و حل مسئله برجام اعلام می کنیم. بنابراین، با توجه به اینکه تا الان با ایران موضوع را  ادامه داده ایم و آنها پای مذاکره ایستادند نشان می دهد که هر دو طرف تمایل به مذاکره دارند و به همین نسبت هر دو طرف یعنی ایران و امریکا و اروپا از جنگ بیزار هستند و شرایطی هست که هر دو کشور اجازه جنگ را در این منطقه حساس نخواهند داد.

بیگدلی در پایان با اشاره به واکنش کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی خیلی نقش تعیین کننده‌ای در مسیر مذاکرات ندارند. یک نمایندگی از طرف امریکا دارند و خواست‌های امریکا را در نشست مطرح می کنند. بنابراین آنها نمی توانند خیلی روی مسیر مذاکرات تاثیر مثبت یا منفی بگذارند. نقش آنها فقط یک واسطه بین ایران و امریکا هست. ولی ظاهرا سرسخت‌ترین مذاکره کننده‌ها فرانسوی‌ها هستند که فرانسه هم بعد از صحبت‌های آقای امیرعبداللهیان و این دو طرحی که ایران داده است واکنشی از خودش نشان نداده است و این نشان می دهد که آنها راضی بودند.