مشرق | یک نشریه آمریکایی با تأکید بر این که ایران بیش از هر زمانی در تاریخ مدرن خود از تسلیحات بهتر و نفوذ بیشتری برخوردار است گزارش کرد که موشک‌های کروز ایران موازنه قدرت در خلیج‌فارس را تغییر داده است.

موشک‌ کروز ایران توازن قدرت را در خلیج‌ فارس تغییر داد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هفته‌نامه آمریکایی «نیویورکر» در گزارشی به توانمندی نظامی و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران اعتراف کرد و نوشت که ایران بیش از هر زمان دیگری در تاریخ مدرن،   بهتر و نفوذ بیشتری برخوردار است.

هفته‌نامه نیویورکر در یادداشتی به قلم «رابین رایت» تأکید کرد که هیچ‌یک از رؤسای جمهور ایالات متحده نتوانسته‌اند نفوذ سیاسی و اهرم نظامی ایران در منطقه غرب آسیا را مهار کنند و تهدیدات نظامی مداوم «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و پیشینیان وی علیه جمهوری اسلامی دیگر یک «گزینه بلند مدت جذاب یا موثر» نیست.

رایت سپس در این مقاله به اظهارات «فرانک مک‌کنزی» فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده (فرماندهی تروریستی سنتکام) اشاره کرد که پیش از این در تحلیلی تقابل نظامی احتمالی با ایران را تشریح کرده بود.

مک‌کنزی در ارتباط با درگیری احتمالی با ایران گفت: «اگر آن‌ها ناگهانی حمله کنند، جنگ خونینی رخ می‌دهد. ما به شدت آسیب می‌بینیم».

فرمانده تروریست‌های سنتکام ادامه داد: «ما به شدت آسیب می‌بینیم. در طولانی مدت ما (آمریکا) پیروز می‌شویم اما یک سال زمان می‌برد».

نیویورکر در ادامه همچنین با اشاره به درس‌هایی که ایالات متحده در افغانستان و عراق آموخته است، گزارش کرد که یک کمپین نظامی تمام عیار ایالات متحده تقریباً قطعاً به یک جنگ منطقه‌ای در چندین جبهه منجر خواهد شد.

نویسنده مقاله نیویورکر سپس با اعتراف به توانمندی نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران نوشت: «ایران بهتر از هر زمانی در تاریخ مدرن خود، مسلح است. ایران صدها موشک کروز در اختیار دارد که از زمین یا کشتی قابل شلیک است و توانمندی پرواز در ارتفاع پایین را دارد و از چندین جهت قابلیت حمله دارد و شناسایی این موشک‌ها برای رادارها و ماهواره‌ها دشوارتر است زیرا موتورهای آنها بر خلاف موشک‌های بالیستیک هنگام اشتعال نور روشن تولید نمی‌کند. موشک های کروز توازن قدرت را در سراسر خلیج فارس تغییر داده است».

در این مقاله همچنین به «دیوار بلند بی‌اعتمادی» میان تهران و واشنگتن اشاره شده و با اشاره به مذاکرات در جریان «وین» برای رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و احیای برجام نوشته شده  است: «اگر بتوان دیوار بی‌اعتمادی را کاهش داد آن وقت ممکن است نقاط مشترکی وجود داشته باشد اما این دیوار بسیار بلند است. وقتی از دسترسی به پول‌های خود برای تهیه واکسن‌های حیاتی، محروم هستیم، آیا می‌توان حتی ذره‌ای از رد اعتماد بین‌ دو کشور وجود داشته باشد؟»

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران تصریح کرده است که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای اثبات حسن نیت خود، باید در وهله اول تحریم‌ها را لغو کند و سپس به آزادی میلیاردها دلار دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهای دیگر همچون کره جنوبی کمک کند.»

وی ادامه داد: «اگر به توافق برسیم، می‌توان از آن برای پیشرفت بیشتر استفاده کرد. اگر (مذاکرات) شکست بخورد، قبلاً گفته‌ایم که آینده کشور را به برجام گره نمی‌زنیم.»

ایران و گروه ۱+۴ شامل روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا به اضافه آلمان از روز دوشنبه (۶ دی ماه) هشتمین دور مذاکرات وین برای رفع تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه تهران پس از خروج یکجانبه واشنگتن از توافق در «وین» آغاز شده است و ایالات متحده به واسطه خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام، اجازه حضور مستقیم در مذاکرات را ندارد.

یک سال پس از خروج واشنگتن از برجام در سال ۲۰۱۸ و عدم پایبندی طرف‌های اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام، ایران در راستای حقوق قانونی خود، مجموعه‌ای از گام‌های تلافی‌جویانه را در چند مرحله از این توافق در جهت کاهش تعهداتش ذیل برجام برداشت.

علی‌رغم آن‌که دولت جدید آمریکا تحت ریاست‌جمهوری بایدن، اعلام کرده است که قصد دارد مجدداً به برجام بپیوندد اما در رفع تحریم‌ها علیه ایران بسیار تعلل کرده است و دائم تلاش می‌کند تا توپ را در میدان ایران بیاندازد و جمهوری اسلامی را مقصر هرگونه شکست احتمالی مذاکرات وین جلوه دهد.

با این حال، تهران قاطعانه اصرار دارد که ایالات متحده باید ابتدا تحریم‌ها را به شیوه‌ای قابل راستی‌آزمایی لغو کند و تضمین دهد که دوباره از توافق خارج نخواهد شد و تمام خسارات وارده به ایران به در پی خروج غیرقانونی از برجام را جبران کند.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که ادامه دور فعلی مذاکرات وین که به مناسبت تعطیلات سال نو میلادی موقتاً به حالت تعلیق درآمده، پس از چند روز از سرگرفته می‌شود.