رشیدی کوچی، نماینده مجلس گفت: اینکه خروجی کار ما را روس‌ها گزارش می‌دهند هم چندان درست و دقیق نیست. البته شاید سیاست روس‌ها بر این اساس باشد اما قطعا موضعی که ما داریم، به صورت رسمی توسط تیم مذاکره‌کننده و دلت اعلام می‌شود که آن قابل استناد است. شاید روس‌ها از ظن خود یار ما باشند و از طرف خودشان این نتایج را اعلام می‌کنند.

اینکه خروجی کار ما را روس‌ها گزارش می‌دهند، چندان درست و دقیق نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جلیل رشیدی کوچی در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات غیرمستقیم با امریکا، مشکلاتی از قبیل اینکه واسطه‌ها منافع و مواضع خود را دخیل کنند، به همراه ندارد، گفت: در حال حاضر چون در ابتدای کار هستیم، مذاکرات با واسطه انجام می‌گیرد، فکر می‌کنم پس از پذیرش برنامه‌های ایران توسط طرف امریکایی و جبران خسارت، امریکایی‌ها می‌توانند در مذاکرات شرکت کنند؛ اما احساسم بر این است که تیم مذاکره‌کننده ما هوشمندتر از آن است که اجازه دهد عده‌ای به عنوان واسطه در مذاکرات نفع خود را ببرند.

وی تاکید کرد: درست است که مذاکرات با واسطه انجام می‌گیرد اما افراد خاصی که خارج از بحث برجام حضور دارند، فکر نمی‌کنم در مذاکرات نقشی داشته باشند و بیشتر طرف اروپایی‌ست که به نیابت از امریکایی‌ها مذاکرات را انجام می‌دهند. بنابراین گمان نمی‌کنم مشکل خاصی در این زمینه وجود داشته باشد.

نماینده مردم مرو دشت در مجلس درباره عملکرد رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران، گفت: به نظر من سیاست تیم مذاکره‌کننده بیشتر بر این است که خارج از محیط رسانه‌ای کار پیش رود و به نتایج مطلوب رسند. شاید به دنبال این موضوع باشند که ذهن و اقتصاد مردم را به مذاکرات گره نزدند. این روش مطلوب‌تر است تا اینکه بخواهیم در بعد رسانه‌ای کار کنیم و آنچه روی کاغذ و در عمل اتفاق می‌افتد چیز دیگری باشد. باورم این است که تیم مذاکره‌کننده بر این منوال کار را پیش می‌برد و گرنه در بحث رسانه، دولت آقای رئیسی ابزار‌های لازم را برای اینکه بخواهد رسانه را در این مذاکرات دخیل کند دارد اما معتقدند که اگر خارج از فضا و هیاهو‌های رسانه‌ای کار پیش رود، به نتایج بهتری می‌رسند.

وی در مورد برخی انتقادات در فضای مجازی نسبت به نقش اولیانوف در اعلام نتایج گفتگوها به جای ایران، اظهار کرد: تبیین نتایج مذاکرات بر عهده سخنگوی وزارت خارجه است و به باور من درست نیست صرفا برای تیم مذاکره‌کننده سخنگو داشته باشیم، اما اینکه خروجی کار ما را روس‌ها گزارش می‌دهند هم چندان درست و دقیق نیست. البته شاید سیاست روس‌ها بر این اساس باشد اما قطعا موضعی که ما داریم، به صورت رسمی توسط تیم مذاکره‌کننده و دولت اعلام می‌شود که آن قابل استناد است. شاید روس‌ها از ظن خود یار ما باشند و از طرف خودشان این نتایج را اعلام می‌کنند. ولی باورم این است که تیم مذاکره‌کننده ما دنبال به نتیجه رساندن کار است و شاید نگاه آنان این باشد که هر چه رسانه را کمتر دخیل کنند، بهتر باشد.