فارس | فو کونگ سخنگوی وزارت خارجه چین از تمامی طرف‌های برجام درخواست کرد که به منظور تلاش برای رسیدن به نتیجه هرچه سریع‌تر در مذاکرات، از خود انعطاف بیشتری نشان دهند.

توصیه چینی ها به ایران برای انعطاف در مذاکرات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 «فو کونگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) از تمامی طرف‌های برجام درخواست کرد تا به منظور رسیدن هرچه سریع‌تر به نتیجه مطلوب، انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.

بنا بر گزارش وب‌سایت اطلاع‌رسانی وزارت خارجه چین، وی با تأکید بر لزوم تلاش تمامی طرف‌ها برای پیشبرد مذاکرات فعلی در وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران در این خصوص تصریح کرد: «از تمامی طرف‌های مذاکرات برای احیای برجام درخواست می‌کنیم که به منظور دستیابی هرچه سریع‌تر به نتیجه و رسیدن به پیشرفت، انعطاف بیشتری از خود نشان دهند».

دور هشتم مذاکرات وین روز دوشنبه ششم دی ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و تا روز پنجشنبه نهم دی ماه ادامه داشت و به خاطر تعطیلات سال نو میلادی بعد از تنفسی سه روزه دوباره دیروز دوشنبه در وین از سر گرفته شد.

ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران دیروز دوشنبه ۱۳ دی ماه در شهر وین از سر گرفته شد. علی باقری و هیأت همراه بدین منظور دیروز وارد وین شدند تا گفت‌وگوها را با ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام ادامه دهند.

دور فعلی مذاکرات وین در حالی در جریان است که منابع نزدیک به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به یک رسانه غربی گفته‌اند این گفت‌وگوها در «فضایی سازنده» پیش می‌روند.

آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، با نقض تمامی تعهداتش از برجام که به تأیید شورای امنیت رسیده بود خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به تمامی تعهداتش در این توافق پایبند ماند، اما بعد از آن از اختیاراتش در توافق استفاده کرد و برخی از تعهداتش را کاهش داد.

«علی باقری»، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران گفته رفع تمامی تحریم‌های آمریکا کلید موفقیت در مذاکرات وین است. او گفته هر چه طرف مقابل در این زمینه جدی‌تر باشد، مذاکرات در زمان کمتری به نتیجه خواهد رسید.

مسئله دریافت تضمین در خصوص ماندن آمریکا در برجام و مشخص کردن ساز و کاری برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها دو مسئله‌ای هستند که از مدت‌ها پیش میان طرف‌ها محل اختلاف و گفت‌وگو بوده است.