همه بازار‌ها چشم انتظار نتایج مذاکرات هستند و با هر خبر خوب یا بد، به تب و تاب می‌افتند؛ در این میان بازار خودرو که از این قاعده مستثنی نبود

ریزش قیمت در بازار خودرو | زمان مناسب برای خرید خودرو فرا رسیده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بازار خودرو در حالی که انتظار می‌رفت همپای ریزش دلار، شاهد کاهش قیمت باشد، اما به گفته حامد طلاجوران، کارشناس صنعت خودرو به دلیل عرضه قطره چکانی خودرو به بازار تنها شاهد ثبات قیمت است؛ نه کاهش. این در حالی است که به دلایل نامعلوم، حمل خودرو‌های صفر از مبدأ شمال و خراسان به مقصد تهران با مشکل مواجه شده و خودرو‌ها با تاخیر بعضا ۵۰ روزه به دست مشتریان می‌رسد.

همه بازار‌ها چشم انتظار نتایج مذاکرات هستند و با هر خبر خوب یا بد، به تب و تاب می‌افتند؛ در این میان بازار خودرو که از این قاعده مستثنی نبود، به دلیل کمبود عرضه به بازار ازسوی خودروسازان، به جای اینکه این روز‌ها به دلیل کاهش قیمت دلار، شاهد ارزانی باشد، اما تنها ثبات قیمت را به خود می‌بیند.

دعوت نامه‌های خودرو صادر نمی‌شود

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار خودرو از دوشنبه ثبات پیدا کرده است، دلیل آن را کاهش قیمت دلار اعلام کرد و گفت: بازار خودرو به طور طبیعی با کاهش قیمت دلار، شاهد ارزانی است، اما این بار به دلیل عرضه قطره چکانی خودروسازان، تنها ثبات قیمت را شاهد است.

حامد طلاجوران به گفت: سایپا و ایران خودرو دعوت نامه‌ها را سر موعد صادر نمی‌کنند و در تحویل خودرو هم تقریبا یک ماه تاخیر دارند.

تاخیر در تحویل خودرو

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد ایران خودرو در حمل خودرو‌ها از مبدأ شمال و خراسان به مشکل خورده است، گفت: دلایل این موضوع هنوز مشخص نیست، اما یکی، دو ماه است که این مشکل وجود دارد.

طلاجوران ادامه داد: ایران خودرو به یک سری از مشتریانش پیامک ارسال کرده مبنی بر اینکه اگر تمایل به دریافت خودروی صفر خود دارند می‌توانند اعلام آمادگی کرده و خود برای دریافت آن به شمال مراجعه کنند. این در حالی است که اگر مشتریان به این پیامک پاسخ ندهند خودرو با تاخیر بسیار به دست آن‌ها می‌رسد.

ماجرای پیامک ارسالی ایران خودرو به مشتریان

این فعال بازار خودرو ادامه داد: در حال حاضر یک سری از خودرو‌های صفر ۴۵ روز است که شمال است و به تهران حمل نشده است.

طلاجوران گفت: در پیامک ارسالی از طرف ایران خودرو نوشته که اگر خریداران تمایل دارند می‌توانند ماشین خود را در پارکینگ آن‌ها در شمال تحویل بگیرند. حالت دوم زمانی است که مشتریان نمی‌توانند به آنجا مراجعه و در نوبت تحویل قرار می‌گیرند.

رکود در بازار خودرو

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه از روزی که ماشین پلاک شود دیگر شامل دیرکرد در تحویل خودرو نیست، گفت: هنوز دلیل تاخیر در تحویل خودرو‌های تولیدشده به بازار مشخص نیست.

طلاجوران در گفتگو ادامه داد: بازار خودرو در رکود نسبی به سر می‌برد و مردم در دو راهی خرید یا نخریدن، سردرگم اند.

قیمت خودرو می‌شکند؟

این فعال بازار خودرو گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد خریداران، خودرو را با هدف سرمایه گذاری می‌خرند تا در شب عید با بالا رفتن قیمت، آن را بفروشند.

طلاجوران ادامه داد: این در حالی است که اگر ایران خودرو و سایپا دعوت نامه‌ها را سر موعد صادر کنند و خودرو در بازار زیاد شود، قیمت خودرو به طور متوسط حداقل ۴۰ میلیون تومان کاهش خواهد داشت. اما باید توجه داشت که خودروسازان نمی‌خوهند قیمت را بشکنند. بلکه هدف آن‌ها بالا بردن قیمت در بازار آزاد است تا ثابت کنند با کنترل دستوری قیمت خودرو، نمی‌توان این بازار را کنترل کرد.