تسنیم/ سفیر سابق ایران در آلمان با بیان اینکه دشمن ‌اعتراف کرده که ایرانی‌ها در مذاکرات به خوبی پیش رفته‌اند، گفت: در حال حاضر افزون بر افزایش تعداد مذاکره‌کنندگان، تیم اقتصادی نسبت به گذشته قوی‌تر شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علیرضا شیخ عطار امروز در نشستی با اصحاب رسانه با موضوع آخرین اخبار و تحلیل‌های مباحث روز منطقه و بین الملل با نگاه به مذاکرات وین در دانشگاه امیرالمؤمنین (ع) در ارتباط با تفاوت مذاکرات فعلی با گذشته اظهار داشت: در ترکیب‌های گذشته عمده مذاکره‌کنندگان سیاسیون، فارغ‌التحصیلان روابط بین‌الملل یا افراد وزارت خارجه و ... بودند اما در حال حاضر افزون بر افزایش تعداد مذاکره‌کنندگان، تیم اقتصادی نسبت به گذشته قوی‌تر شده است.

وی ادامه داد: در دوره فعلی برخلاف گذشته که صبر می‌کردیم تا متنی از سوی سایر گروه‌های مذاکره کننده ارسال شود و ما روی متن ارسالی اظهار نظر کنیم، برای نخستین بار در طول دوره‌های گذشته این متن توسط تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران ارسال شد و این حرکت غربی‌ها را به شدت برافروخته و عصبانی کرد.

سفیر سابق کشورمان در آلمان ابراز داشت: متأسفانه بعضی از دوستان سیاست‌پیشه که برخی از آن‌ها رسانه‌ای هستند با سوءاستفاده از فضای مجازی تیم مذاکره‌کننده را قضاوت می‌کنند، همچنین در درون کشور مخالفت‌های بچگانه‌ای رخ می‌دهد که بعضی از آن‌ها هدفمند و برخی دیگر از روی جهل است.

وی با اشاره به فضاسازی‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران و متهم ساختن دولت به خریدن وقت برای انجام مذاکرات عنوان داشت: دشمن در حال حاضر اعتراف کرده که ایرانی‌ها در مذاکرات به خوبی پیش رفته‌اند، تفاوت بعدی دولت فعلی با گذشته در داشتن مبنای حقوقی برای صحبت‌ها می‌باشد که مهمترین آن برهم زدن برجام از سوی آمریکاست. پس این کشور حق تعیین شرط ندارد و با آن مذاکره مستقیم نخواهیم کرد.

شیخ عطار در خصوص دلایل عدم مذاکره مستقیم با آمریکا بیان داشت: در شرایطی که آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرده و برای کشور عربده‌کشی می‌کنند و مذاکرات را برهم زده‌اند آیا باید با آن‌ها مذاکره مستقیم داشت؟ بایدن در انتخابات بازگشت به برجام را وعده کرده بود اما حالا چرا بازنمی‌گردد؟

این تحلیلگر مسائل بین الملل ابراز داشت: در حال حاضر در آمریکا اختلافات شدیدی ایجاد شده و جمهوری اسلامی ایران دست برتر را در پیشرفت هسته‌ای و سایر موارد دارد.