متخصصان عفونی نسبت به پاندمی آنفلوآنزا هشدار می‌دهند. این در حالی است که اکنون جهان درگیر سویه اومیکرون کروناست و هر روز رکورد جدیدی در این‌ باره ثبت می‌شود؛ به‌ طوری‌ که بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در هفت روز، حدود ۹میلیون و ۵۲۰هزار مبتلای جدید به این سویه شناسایی شدند که نشان‌دهنده رشد ۷۱درصدی است.

وحشت جدید/ ترکیب پاندمی همزمان  آنفلونزا و  اومیکرون
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 «هم‌اکنون سه ویروس یعنی کرونا با سویه جدید، آنفلوآنزا و ویروس سرماخوردگی به جان مردم افتاده است. از زمستان سال ۹۸، با شیوع کووید-۱۹ مردم به‌ دلیل هراس از ابتلا به کرونا، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند و این مسئله منجر به کاهش بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا شد؛ به‌ طوری که رئیس وقت اداره آنفلوآنزای وزارت بهداشت در پاییز ۹۹ آمار ابتلا به آنفلوآنزای انسانی را صفر اعلام کرد. امسال اما به‌ دلیل حذف قرنطینه‌های سراسری، برقراری پروازهای بین‌المللی، واکسیناسیون، کم‌شدن آمار مرگ‌های کرونا و کاهش پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۵۰درصد، موارد ابتلا به آنفلوآنزا افزایش پیدا کرده است. حالا نگرانی جدی از رقم‌خوردن پاندمی جهانی آنفلوآنزا با توجه به جهش احتمالی در سویه‌های این ویروس ایجاد شده؛ چرا که به‌ گفته کارشناس مسئول برنامه مراقبت آنفلوآنزا وزارت بهداشت، ویروس آنفلوآنزا هر ۱۰ تا ۱۵سال یک جهش منجر به همه‌گیری دارد و از آخرین پاندمی آن هم‌اکنون ۱۲سال گذشته است. با این که روند نزولی ابتلا به کرونا در کشور ادامه دارد و روز گذشته تعداد فوتی‌های روزانه به ۱۹ نفر رسید اما موارد ابتلا به آنفلوآنزا به تأیید مسئولان وزارت بهداشت در مقایسه با سال قبل افزایش دارد؛ به‌ طوری‌ که میزان مراجعات به مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها بیشتر شده و نشانه‌های مشترک در ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونای اومیکرون سردرگمی مردم را رقم زده است. از سوی دیگر نگرانی‌هایی هم از ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوآنزا وجود دارد؛ هر چند که به تأکید متخصصان فلورونا (ترکیب کرونا و آنفلوآنزا) بیماری جدیدی نیست و عوارض همزمان این دو بیماری تاکنون نگران‌کننده نبوده است.

افزایش موارد ابتلا به آنفلوآنزا

نشانه‌های مشابه ابتلا به اومیکرون، آنفلوآنزا و حتی سرماخوردگی مردم را سردرگم کرده است و برخی با تصور ابتلا به سرماخوردگی نه‌تنها به پزشک مراجعه نمی‌کنند و تست پی‌سی‌آر نمی‌دهند بلکه حتی اصول قرنطینه را هم رعایت نمی‌کنند و به فعالیت‌های روزانه‌شان ادامه می‌دهند؛ اتفاقی که می‌تواند منجر به افزایش بیماری‌های ویروسی و تنفسی از جمله آنفلوآنزا و کرونا شود. محمدنصر دادرس، کارشناس مسئول برنامه مراقبت آنفلوآنزای وزارت بهداشت، درباره این که مردم چطور می‌توانند این سه بیماری‌ را از هم تفکیک دهند، می‌گوید: «از نظر بالینی این بیماری‌ها نشانه‌های مشابه دارند اما از دید پزشکی می‌تواند علائم خفیف و شدیدبودن آنها، ملاک قرار بگیرد. مردم به‌ صورت طبیعی نمی‌توانند این بیماری‌ها را از هم تشخیص دهند.»