ایرنا | رژیم اشغالگر قدس تلاش می‌کند با استفاده از تبلیغات رسانه‌ای در مورد مذاکرات سیاه نمایی کند و فضای منفی از مذاکرات به نمایش بگذارد تا از این طریق مذاکره کنندگان غربی را تحت تاثیر قرار دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دور هشتم مذاکرات وین میان ایران و کشورهای ۱+۴ در جریان است، اخباری که به تازگی منتشر شده حاکی از تغییر رویکرد طرف‌های غربی و شکست فضاسازی‌های رسانه‌ای است، تا جایی که وزیر خارجه فرانسه هم در تغییر موضعی آشکار از رسیدن به توافق سخن گفته است. طرف‌های غربی تلاش بسیاری کردند که با استفاده از فضاسازی رسانه‌ای القا کنند که جمهوری اسلامی در مذاکرات جدی نیست و به دنبال اتلاف وقت است اما با شکست این رویکرد ادبیات مذاکره‌کنندگان غربی که در دور قبل بیشتر مبتنی بر فشار و حتی تهدید بود، تغییر کرده است.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و آغاز به کار دولت سیزدهم، تیم مذاکره‌کننده کشورمان و برخی از سیاست‌های مذاکراتی تغییر کرد، این تغییرات باعث شد که طرف غربی با اعمال فشار تلاش کند تیم جدید ایران را مرعوب و منفعل سازد، اما موفق نشد و ناچار شد که رویکردهای خود را عوض کند. در واقع رفتار مصمم و حرفه‌ای هیئت مذاکره‌کنندگان کشورمان توانست عملیات روانی غرب را خنثی کرده و مذاکرات را در مسیری مدیریت شده قرار دهد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با دو رسانه فرانسوی اظهار داشت: من متقاعد شده‌ام که می‌توانیم به توافق برسیم. طی چند روز گذشته پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته است و افزود که ما در حال حرکت به سمت مثبتی هستیم، البته بار دیگر با مطرح کردن موضوع زمان از فرصت اندک برای رسیدن به توافق سخن گفت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در صفحه توییتر خود در ارتباط با روند کنونی مذاکرات وین نوشت: مذاکرات وین در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد. ابتکارات طرف ایرانی این فضا را رقم زده است. اکنون این طرف غربی است که باید نشان دهد آیا حسن نیت و اراده جدی برای توافق خوب دارد.

تکرار دائمی اندک بودن زمان توسط مقامات غربی در حالی است که همچنان موضوعات حل نشده بسیاری وجود دارد که تیم مذاکره کننده کشورمان در گفتگوهای فشرده در حال حل آن هستند و ضرب الاجل سازی نه تنها کمکی به حل این موضوعات نمی کند بلکه فضای گفتگوها را متشنج می کند.

در این میان رژیم اشغالگر قدس که به شدت از رفع تحریم‌ها و قدرت گرفتن ایران در منطقه و در عرصه جهانی وحشت دارد، تلاش می کند با استفاده از تبلیغات رسانه ای اولا در مورد مذاکرات سیاه نمایی کند و فضای منفی از مذاکرات به نمایش بگذارد تا از این طریق مذاکره کنندگان غربی را تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان نمونه یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: شب گذشته، با آنتونی بلینکن درباره چالش‌های منطقه‌ای و جهانی و اهمیت اعمال فشار بر ایران برای مقابله با تلاش  این کشور در زمینه هسته‌ای گفت‌وگو کردم. وزیر بلینکن بر تعهد دولت ایالات متحده به امنیت اسرائیل تأکید کرد.

همزمان وبگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع آگاه مدعی شد که رژیم صهیونیستی در تلاش است آمریکا و سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس را به افزایش فشار علیه ایران ترغیب کند و در حال حاضر، مسئله امکان توسل به کلید زدن مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها «مکانیسم ماشه» را مطرح کرده است. مقام‌های رژیم صهیونیستی به پایگاه خبری آکسیوس گفته‌اند که تا به حال تنها انگلیسی‌ها خودشان را پذیرای این ایده نشان داده‌اند.

اگر چه برخی گزارش ها حاکی از آن است که حتی در میان مقامات رژیم اشغالگر قدس نیز در مورد نحوه مواجهه با مذاکرات چند دستگی وجود دارد و طی جلسه امنیتی کابینه رژیم صهیونیستی، سه دیدگاه متفاوت در قبال ایران و مذاکرات وین ارائه شده که نشان از سردرگمی مقامات اسرائیل دارد. پایگاه صهیونیستی «دبکا فایل» در این زمینه مدعی شد که در تازه ترین جلسه کابینه این رژیم پیرامون مسائل امنیتی و سیاست خارجی، سه دیدگاه مختلف درباره ایران و مذاکرات وین مطرح شده است.

این اخبار با توجه به اختلافات اخیر مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی در مورد مذاکرات و توافق احتمالی با ایران معنادارتر می شود. دولت جدید رژیم صهیونیستی در ابتدا وعده داد که بر خلاف سیاست جنگ طلبی نتانیاهو، با احتیاط و به طور سازنده با واشنگتن در مورد ایران کار کند. اما با شروع دور جدید مذاکرات، اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی آغاز شد. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی از افزایش اختلاف میان رژیم اسرائیل و آمریکا بر سر ادامه مذاکره با ایران خبر داد. در این گزارش که براساس گفت و گو با بیش از ده مقام آمریکایی و اسراییلی تهیه شده، آمده است برخلاف آغاز روشن و امیدوار کننده رابطه دولت نفتالی بنت و جو بایدن، ادامه مذاکرات با ایران، به نگرانی مقام‌های اسرائیلی درباره رویکرد آمریکا در قبال ایران منجر شده است.

مقامات صهیونیستی که لحظه‌ای از تقلا و دست و پا زدن برای مانع تراشی در مسیر مذاکرات وین دست برنداشته‌اند، اکنون تلاش می‌کنند تا با سیاه نمایی و اغراق، غرب را تحت فشار قرار دهند. سه سال بعد از خروج ترامپ از برجام، برنامه هسته‌ای ایران طبق همه برآوردها در پیشرفته‌ترین مرحله خود قرار دارد و گروهی از مقامات سابق رژیم صهیونیستی استراتژی نتانیاهو و ترامپ را فاجعه‌بار توصیف کرده‌اند. با این حال دولت جدید رژیم اشغالگر قدس از درک این موضوع عاجر است و در حال تکرار همان اقداماتی است که در سال ۲۰۱۵ توسط دولت نتانیاهو انجام شد.