نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا بار دیگر تهدید کرده‌اند چنانچه به قدرت برسند، برجام را پاره خواهند کرد.

تهدید جمهوریخواهان امریکا به پاره کردن مجدد برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به ادعای پولیتیکو یکی از محورهای اختلاف در مذاکرات وین تعیین روش‌هایی برای رساندن میزان مواد هسته‌ای انباشت‌شده ایران به سطح سال 2015 است. به نوشته این رسانه، یکی از روش‌های خلاصی از مواد هسته‌ای اضافی ایران، انتقال آن به روسیه خواهد بود. این کار زمانبر است اما راهکاری عملی است که در گذشته به اجرا گذاشته شده است. مساله‌ای که دشوارتر است و هنوز بر سر آن توافق نشده، سانتریفیوژهای پیشرفته ایران است (سانتریفیوژها دستگاه‌هایی هستند که چرخش آنها در سرعت بالا اورانیوم غنی‌شده تولید می‌کند). در توافق هسته‌ای برجام، سطح مجاز غنی‌سازی اورانیوم برای ایران 67/3 درصد در نظر گرفته شده بود که قرار بود با سانتریفیوژهای نسل اول در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز انجام شود اما بعد از خروج آمریکا از برجام و عدول کشورهای اروپایی از تعهدات‌شان که ایران اعلام کرد محدودیت‌های عملیاتی برجام را کنار گذاشته است، ایران سطح غنی‌سازی خودش را به ۶۰ درصد رساند.

پولیتیکو به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته برخی کشورها از ایران می‌خواهند سانتریفیوژهای پیشرفته خودش را تخریب کند اما ایران ترجیح می‌دهد این دستگاه‌ها را انبار کند. به نوشته این رسانه، یک راه‌حل مصالحه‌آمیز این است که زیرساخت‌های این سانتریفیوژها نظیر کابل‌ها و سایر تأسیسات الکترونیکی آنها جمع‌آوری شود. با آنکه تعهدات هسته‌ای ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد نظارت و پایش قرار می‌گیرد، هیچ نهادی برای نظارت بر رفع موثر و واقعی تحریم‌ها توسط طرف غربی وجود ندارد و لازم است مذاکره‌کنندگان بر سر نحوه راستی‌آزمایی تحریم‌ها مذاکره کنند. آنها منتظرند ایران هفته جاری با پیشنهادهای جدیدی درباره این مساله پا به وین بگذارد.

به نوشته پولیتیکو، یک گزینه برای حل این مساله می‌تواند این باشد که «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا» دستورالعملی درباره نحوه تجارت با ایران صادر کند. دیگر ابزاری که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، عقد قرارداد درباره میزان صادرات نفت ایران یا افتتاح حساب‌های بانکی است. یک دیپلمات غربی به پولیتیکو گفت از آنجا که آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شده، احتمالا لازم خواهد بود واشنگتن «نخستین گام معنادار» را برداشته و برخی تحریم‌ها علیه تهران را کاهش دهد. دیگر محور اختلاف، درخواست ایران برای اخذ ضمانت از طرف غربی برای ماندن در برجام است، آن هم در شرایطی که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا بار دیگر تهدید کرده‌اند چنانچه به قدرت برسند، برجام را پاره خواهند کرد. ایران خواستار آن شده آمریکا با ارائه تضمین حقوقی اطمینان خاطر بدهد اتفاق دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تکرار نخواهد شد. پولیتیکو نوشته اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا قادر به ارائه چنین تضمینی نخواهد بود. او همین حالا با یک کنگره دوقطبی مواجه است و حتی بعضی از هم‌حزبی‌هایش در میان دموکرات‌ها هم نظر مناسبی درباره دیپلماسی با ایران ندارند. 

اما در این زمینه راه‌هایی وجود دارد؛ مثلا آمریکا می‌تواند شرایطی تعیین کند که در حالت فرضی احیای تحریم‌ها توسط دولت آینده، برخی قراردادها برای مدتی تداوم داشته باشد. 

دولت بایدن علاوه بر این می‌تواند مشابه وعده‌ای که ماه اکتبر در حاشیه نشست گروه ۲۰ داد، تعهد سیاسی بدهد که به برجام پایبند خواهد بود. پولیتیکو مدعی شده این برای شرکت‌هایی که خواستار تعامل با ایران هستند هم مهم خواهد بود.