محمدکاظم انبارلویی گفت: دستگاه دیپلماسی ما در زمان آقای ظریف در شناخت سیاست‌های حاکم بر تقسیم قدرت جهانی به‌خصوص در حوزه چین و روسیه 40سال عقب بود.

ارتباط سفر قریب‌الوقوع رئیسی به روسیه و بازنشر سخنان ظریف
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مذاکرات در حالی در انجام است که در حاشیه اصل مذاکرات مناسبات ایران با دو کشور چین و روسیه محل نقد و نظر کارشناسان قرار گرفته است؛ اینکه آیا این دو کشور می‌توانند متحدان خوبی برای ایران باشند یا به گفته محمدجواد ظریف کشوری چون روسیه تمام‌قد علیه ایران در مذاکرات پیشین ایفای نقش می‌کرده است؟

محمدکاظم انبارلویی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «دستگاه دیپلماسی ما در زمان آقای ظریف در شناخت سیاست‌های حاکم بر تقسیم قدرت جهانی به‌خصوص در حوزه چین و روسیه 40سال عقب بود. تفکر ظریف و دولت روحانی کاملا قدیمی و مبتنی بر نگاه به غرب برای دست‌یابی به توسعه است. ظریف و همراهانش در دولت برجام را با نگاهی شیفته به غرب پی گرفتند که با سر هم به زمین خوردند؛ سیاستی مبتنی بر همه‌چیز را بدهیم و هیچ‌چیز نگیریم».

او درباره بازنشر هشت‌دقیقه از صحبت‌های ظریف در فایل صوتی حاشیه‌ساز بیان کرد: «بازنشر فایل صوتی آقای ظریف مشکوک است زیرا این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که آقای رئیسی در آستانه سفر به مسکو است و این حرف‌ها به نوعی ممکن است در دستاوردهای احتمالی این سفر اخلال ایجاد کند. البته آقای ظریف که متوجه انتشار این فایل صوتی نبوده است اما کسانی که این سخنان را بازنشر می‌دهد حتما اهدافی را دنبال می‌کنند».

این فعال سیاسی مطرح کرد: «روند مذاکرات وین نشان داد که این تصور که روسیه و چین علیه ایران هستند، درست نیست و این آمریکا و سه کشور شرور اروپایی هستند که می‌خواهند با زورگویی‌های خود جلوی پیشرفت ایران را بگیرند».

انبارلویی در پایان گفت: «واقعیت این است که آقای ظریف این فایل صوتی را لو نداده است و این فایل از سوی نفوذی‌ها بیرون آمده است؛ افرادی که نمی‌خواهند قبول کنند نگاه شیفته‌شان به غرب در هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم چه خسارت‌هایی به ایران تحمیل کرد. سیاست خارجی دولت آقای روحانی باعث شد ایران 10سال از پیشرفت‌های هسته‌ای عقب بماند. ما در دولت روحانی هیچ نگرفتیم و تحریم‌ها، تهدیدها و ترورها هم بیشتر شد».