روزنامه کیهان | اگرچه حسام‌الدین آشنا با توئیت خود سعی کرده در موضع اعتراضی و انتقادی سردار سلیمانی نسبت برخی مواضع روحانی تشکیک و‌ تردید کند، اما حتی مواضع علنی آن شهید بزرگوار نیز از همین عدم رضایت حکایت می‌کند.

کیهان: مشاور روحانی چه چیزی را انکار می‌کند؟!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روایت سردار حاجی‌زاده از محتوای انتقادی برخی سرداران سپاه پاسداران و از جمله سردار سلیمانی با آقای روحانی، با واکنش منفعلانه حسام‌الدین آشنا مواجه شد.

او که زمان ریاست روحانی، عنوان مشاور را داشته، در توئیتی نوشت «گفت‌وگو میان رؤسای جمهور و فرماندهان نظامی به‌صورت فردی یا جمعی مرسوم است؛ اما نقل قول از جلسه‌ای محرمانه و از شخصی دیگر در فقدان او دور از امانت‌داری است. قاعدتاً جلسات رسمی ضبط شده، اپراتور اشتباه نکرده‌ و چیزی هم پاک نشده‌ است. شما فقط مجازید بگویید که خودتان در آن جلسه چه ‌گفتید!».

یادآور می‌شود سردار حاجی‌زاده در گفت‌وگو با کیهان خبر داده بود «در دولت دوم آقای روحانی جلسه‌ای با او گرفتیم. سردار جعفری فرمانده کل سپاه بود. حاج قاسم سلیمانی بود. بنده بودم. چند نفری به آنجا رفتیم. آن جلسه برای چه بود؟ جلسه خیلی صریح و تند بود. حاج قاسم مخالف دیپلماسی نبود. مخالف آن چیزی که در سطح کشور تأیید شده و تصویب شده نبود. در واقع نه موافق بود و نه مخالف. ایشان مخالف وابستگی و سازش بود. می‌گفت: از این طریق به جایی نمی‌رسید. در آن جلسه حاج قاسم با آقای روحانی خیلی صریح حرف زد.

اگر یادتان باشد رهبری صحبتی می‌کرد هفته بعد آقای روحانی موضع می‌گرفت، سپاه را تخریب می‌کرد، هر روز به خودی‌ها حمله می‌کرد. در آن جلسه که ما رفتیم پیام جلسه این بود و همه این را گفتیم که آقای روحانی ما کمک شما هستیم. آدم نباید خودزنی کند. ما توان و امکانی داریم می‌خواهیم به دولت شما کمک کنیم. برای ما مهم نیست کدام دولت باشد هر دولتی باشد وظیفه می‌دانیم کمک کنیم. دیدید در بحران‌هایی که پیش آمد مانند سیل و زلزله و مسائل مختلف واقعاًًً سپاه پای کار بود.

آدم نیروی خودش را نمی‌زند؛ این چه حرفی است که شما می‌زنید! بعد هم گفتیم اگر این حرفها را بزنید برای ما قابل تحمل نیست. شما هر روز مخالفتی می‌کنید. دفاع از انقلاب و ملت و نظام و رهبری خط قرمز ما است فکر نکن همیشه می‌توانی این حرف را بزنی ما هم سکوت کنیم. عین جمله حاج قاسم این بود که گفت: آقای روحانی! می‌خواهی مسیر احمدی‌نژاد را بروی؟ تو هم می‌خواهی مثل او بشوی؟ مردم به تو رأی داده‌اند و رئیس‌جمهور شدی بیا دست به دست هم دهیم کمک کنیم کشور را درست کنیم. برای چه خودزنی می‌کنی؟ برای چه هر روز به خودمان حمله می‌کنی؟ بیا مشکلات را حل کنیم».

 

اگرچه حسام‌الدین آشنا با توئیت خود سعی کرده در موضع اعتراضی و انتقادی سردار سلیمانی نسبت برخی مواضع روحانی تشکیک و‌ تردید کند، اما حتی مواضع علنی آن شهید بزرگوار نیز از همین عدم رضایت حکایت می‌کند. چنانکه مهرماه 95 هشدار داد «در خط مقدم جنگ با دشمن، نباید دو صدا بلند شود و کسانی بگویند دشمن نیست، دوست است. خوارج، محصول ‌ترویج همین نگاه بودند. اگر صاحب ‌منصبانی آدرس غلط دادند و در جامعه دوصدایی دشمن درست کردند، مرتکب خیانت شده‌‌اند. کوچه دادن به دشمن، بدترین نوع خیانت است.‌ ترویج فهم غلط از دشمن، حساسیت جامعه را از بین‌بردن و در درون آن تفرقه درست کردن، خیانت است». بی‌تردید، روحانی مخاطب اول و مصداق کامل این اعتراض سردار سلیمانی بود.

آن شهید والامقام همچنین 9 اسفند 97، از ساده‌‌‌اندیشی درباره برجام برحذر داشت و گفت: «برای دشمن، این برجام، سه ضلعی است نه یک ضلعی. اوباما فکر می‌‌کرد به مرور زمان به دو ضلع دیگر می‌‌رسد، اما آدم عجولی که آمده، اصرار دارد به سرعت برسد و تصورش این بود که می‌‌رسد. اینکه اصرار می‌‌کنند بر برجام 2 در منطقه، برای این است که می‌خواهند این تحرکی را که از ایران اسلامی به جهان اسلام روح و جان داده، بخشکانند. اگر العیاذبالله ما رفتیم و در برجام2 شرکت کردیم، به همین تمام می‌شود؟ نه، برجام اصلی در داخل ایران است. تلاش آنها به اینجا منتهی نخواهد شد و برجام سه هم خواهند داشت، چون معتقدند چشمه باید خشکانده شود و این چشمه، ایران است.».

همچنین ماجرای گلایه سردار سلیمانی از اعتماد به آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات ژنو و غفلت از تجهیز تسلیحاتی داعش در موصل، معروف است که آقای امیرعبداللهیان روایت کرد.

از سوی دیگر نقش انفعال و سوءمدیریت دامنه‌دار روحانی در تشجیع آمریکا به‌قدری انکارناپذیر است که حتی آقای علی مطهری نایب‌رئیس مجلس دهم و از حامیان جدی آقای روحانی تصریح کرده است: «حوادث آبان 98 که بیشتر ناشی از بی‌تدبیری دولت بود، این خیال را در سر تندروهای آمریکایی پدید آورد که پایگاه اجتماعی جمهوری اسلامی کاهش یافته و وقت مناسبی برای ‌ترور سردار سلیمانی است. قبل از آن، به خود جرأت این کار را نمی‌‌دادند البته با تشییع پرشکوه آن عزیز، واقعیت را دریافتند».